New England Literary Culture in the 19th Century 4219-RS203
Każdy uczestnik/uczestniczka seminarium wybierze temat, nad którym pracować będzie od początku do końca cyklu zajęć, prezentując efekty swojej pracy w postaci ustnych sprawozdań z lektur (bibliografia podmiotowa i przedmiotowa) oraz fragmentów pracy zaliczeniowej (20 str.), która będzie ostatecznym efektem prowadzonych indywidualnie poszukiwań.
Przykładowe tematy do wyboru i opracowania:
1. Sekularyzacja kultury Bostonu i stanu Massachusetts w pierwszym dziesięcioleciu XIX w.
2. Powstanie nowych czasopism kulturalno-literackich w oparciu o Uniwersytet Harvarda.
3. Spory teologiczno-filozoficzne między kongregacjonalistami a unitarianami jako impuls ewolucji literackiej.
4. Pierwsze zapowiedzi romantycznej świadomości literackiej: R.H. Dana, Sr., W. Allston, W. C. Bryant
5. Powstanie Klubu Transcendentalistów: korzenie, inspiracje, przełom
6. Wczesna twórczość R.W. Emersona
7. Rola M. Fuller w kształtowaniu się amerykańskiej literatury romantycznej, dziennikarstwa i kulturalnej emancypacji kobiet
8. Transcendentalizm: import czy produkt miejscowy?
9. H.D. Thoreau i R.W. Emerson jako pisarze polityczni
10. Środowisko Brahminów: J. i A. Fields, H.W. Longfellow, J. R. Lowell
11. Powstanie „powieści domowej” i rozwój popularnej literatury kobiecej
12. Świadomość historyczna N. Hawthorne’a
13. Pojęcie historii w refleksji R.W. Emersona
14. Proza „kolorytu lokalnego” po wojnie secesyjnej: zapis dekadencji
15. Ewolucja literatury grozy od N. Hawthorne’a do H. Beecher Stowe i M. Wilkins Freeman
16. Walka o zniesienie niewolnictwa: polityka i literatura
17. Nowa Anglia pod koniec XIX w. jako muzeum i obszar turystyczny
18. Natura w literaturze Nowej Anglii (W.C. Bryant, R.W. Emerson, H.D. Thoreau
19. Krytyka i obrona tradycji kulturze Nowej Anglii
20. Odrzucenie i dialog z Europą: amerykańska świadomość narodowa w Nowej Anglii
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat kultury literackiej Nowej Anglii w XIX w. w jej różnorodnych przejawach i perspektywie historycznej.
2. UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi samodzielnie analizować i interpretować teksty kultury, w tym także literaturę przedmiotu, formułować zadania badawcze i argumentować na rzecz przedstawionej tezy, posługiwać się terminologią specjalistyczną w języku angielskim.
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student postrzega i rozumie różnorodność kulturową, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze.
Kryteria oceniania
Wymagania:
1. Systematyczna praca nad wybranym tematem badawczym.
2.Zwięzłe prezentacje rezultatów badań.
3. Przygotowanie pracy seminaryjnej (20 str.)
Literatura
Bibliografia przedmiotowa:
Allen, Margaret Vanderhaar, The Achievement of Margaret Fuller. University Park: Pennsylvania State University Press, 1979
Benn Michaels, Walter and Donald E. Pease, eds., The American Renaissance Reconsidered. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1985
Buell, Lawrence, Literary Transcendentalism. Style and Vision in the American Renaissance. Ithaca: Cornell University Press, 1973
Buell, Lawrence, New England Literary Culture. From Revolution Through Renaissance. Cambridge: Cambridge University Press, 1986
Buell, Lawrence, Emerson. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2003
Conforti, Joseph A., Imagining New England. Explorations of Regional Identity from the Pilgrims to the Mid-Twentieth Century. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2001
Donovan, Josephine, New England Local Color Literature. A Women’s Tradition. New York: Continuum, 1988
Douglas, Ann, The Feminization of American Culture. New York: Avon Books, 1977
Field, Peter S. The Crisis of the Standing Order. Clerical Intellectuals and Cultural Authority in Massachusetts, 1780-1833. Amherst: University of Massachusetts Press, 1998
Gura, Philip F., American Transcendentalism. A History. New York: Hill & Wang, 2007
Halttunen, Karen, Confidence Men and Painted Women. A Study of Middle-Class Culture in America, 1830-1870. New Haven: Yale University Press, 1982
Howe, Daniel Walker, The Unitarian Conscience. Harvard Moral Philosophy, 1805-1861. Middletown, Conn.: Wesleyan University Press, 1988
Hutchison, William R., The Transcendentalist Ministers. Church Reform in the New England Renaissance. Hamden, Conn.: The Shoestring Press, 1972
Kelley, Mary, Private Woman, Public Stage. Literary Domesticity in Nineteenth-Century America. New York: Oxford University Press, 1984
McWilliams, John, New England’s Crises and Cultural Memory. Literature, Politics, History, Religion, 1620-1860. Cambridge: Cambridge University Press, 2004
Nagel, James and Richard Astro, eds., American Literature: The New England Heritage. New York: Garland Publishing, 1981
Reynolds, David S. Beneath the American Renaissance. The Subversive Imagination in the Age of Emerson and Melville. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1988
Rose, Anne C., Transcendentalism as a Social Movement, 1830-1850. New Haven: Yale University Press, 1981
Westbrook, Perry D., Acres of Flint. Sarah Orne Jewett and Her Contemporaries. Metuchen, N.J.: The Scarecrow Press, 1981
Westbrook, Perry D., A Literary History of New England. Bethlehem: Lehigh University Press, 1988
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: