Practical Project: Communication Skills for Effective Teamwork (Projekt praktyczny: Efektywna komunikacja w zespole) 4219-PP109
Zajęcia mają formę interaktywnego warsztatu z wykorzystaniem pracy w parach, na forum oraz pogłębionych ćwiczeń indywidualnych. Studenci rozwiną swoje kompetencje komunikacyjne (m.in. uważne, aktywne słuchanie, bezpośrednia komunikacja, komunikacja niewerbalna, komunikowanie się w sposób bezpośredni i jasny) i organizacyjne (tworzenie strategii i planu realizacji dla projektu(dyskusji), ewaluacja projektu). Przećwiczą przekazywanie informacji zwrotnej.
I SESJA WPROWADZAJĄCA: JA I KOMUNIKACJA
– Czasy VUCA, kompetencje przyszłości i rola umiejętności miękkich w zmieniającej się rzeczywistości.
– Rola stereotypów i wzorców kulturowych w komunikacji międzyludzkiej.
– Trening komunikacji interpersonalnej: aktywne słuchanie, parafrazowanie, podsumowywanie.
– Analiza indywidualnego stylu komunikacji i wypływających z niego korzyści i obszarów do rozwoju.
– Burza mózgów i wybór obszarów tematycznych dla dyskusji.
III SESJA STRATEGICZNA: JA I WSPÓŁPRACA
– Czym jest współpraca i czego potrzebujemy, by współpracować?
Rola bezpieczeństwa psychologicznego w kontekście budowania zaangażowania i efektywności,
– Model SCARF
– Stres - jak wpływa na naszą komunikację?
– Rola regulacji emocjonalnej i regulowania pobudzenia w podnoszeniu skuteczności komunikacyjnej
– Emocje - czym są/ czym nie są i jak czerpać z informacji, które wnoszą?
– Wybór tematu, ekspertów/praktyków + opracowywanie zagadnień do dyskusji, współpraca w grupie i podział obowiązków (kto?).
IV. SESJA PRAKTYCZNA: ASERTYWNOŚĆ JAKO POSTAWA
– Asertywność - czym jest i czym nie jest.
– Prawa asertywne.
– Radzenie sobie z konfliktem.
– Oddzielanie faktów od interpretacji.
– Jak identyfikować swoje potrzeby/interesy?
– Jak wyrażać prośby i oczekiwania w sposób asertywny?
IV SESJA PRAKTYCZNA: DYSKUSJA PANELOWA
– Przeprowadzenie projektu (dyskusji z ekspertami/praktykami dotyczącą roli komunikacji w środowisku pracy).
V SESJA PODSUMOWUJĄCA: EWALUACJA
– Trening kompetencji komunikacyjnych c.d.. (bezpośrednia komunikacja, wyrażanie siebie).
– Ocena skuteczności pracy zespołu projektowego (kontekst zespołowy i indywidualny).
– Sztuka dawania (i przyjmowania) informacji zwrotnej.
– Stworzenie indywidualnego planu rozwoju (model Stop-Start-Kontynuuj)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
– wie czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna; aktywne słuchanie,
ma podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania stylów komunikacji w pracy zespołu,
– dokonał analizy własnego stylu komunikacji i jego wpływu na efektywność komunikacji w zespole,
– poznał model SCARF i wie, czym jest bezpieczeństwo psychologiczne w kontekście efektywnej współpracy w zespole,
– potrafi zdefiniować konflikt, rozróżnić konflikty wewnętrzne i interpersonalne, zna przynajmniej dwa modele udzielania informacji zwrotnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
- potrafi współdziałać i pracować w zespole projektowym,
- potrafi komunikować się efektywnie w zespole,
- aktywnie uczestniczył w organizacji dyskusji panelowej, rozwinął umiejętność myślenia strategicznego, brał udział w tworzeniu strategii, ustalaniu priorytetów, planowaniu działań oraz ewaluacji projektu,
przećwiczył wybrane elementy komunikacji wpływające na budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa, tj. aktywne słuchanie, parafrazowanie, zadawanie otwartych pytań poszerzających i doprecyzowujących, podsumowywanie, dzielenie się obserwacją, przekazywanie informacji zwrotnej,
- zaplanował indywidualne działania wspierające rozwój kompetencji miękkich (tj. umiejętność współpracy w zespole, komunikacji, dawania informacji zwrotnej).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student:
- poszerzył i pogłębił świadomość własnego stylu komunikacji i jego wpływu na efektywność komunikacji w zespole,
- rozwinął umiejętności komunikacyjne w zakresie słuchania, bezpośredniej komunikacji, i udzielania informacji zwrotnej,
- poznał wybrane dobre praktyki wykorzystywane w pracy z zespołami w organizacjach i poszerzył znajomość kultury biznesu,
- jest świadomy roli emocji w pracy zespołowej,
- rozwinął umiejętność współdziałania z innymi osobami w ramach pracy zespołowej, z uwzględnieniem różnorodności i indywidualnego potencjału każdego z członków zespołu.
Kryteria oceniania
obecność* (60%), 15 min prezentacja (15%) i przeprowadzenie projektu (25%)
*możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności (do 4h)
Literatura
Rock, D. „Your Brain at Work: Strategies for Overcoming Distraction, Regaining Focus, and Working Smarter All Day Long”, Harper Business
Brown, B., (2018), "Dare to Lead: Brave Work. Tough Conversations. Whole Hearts.", London: Vermilion.
Huston, T. (2021), „Let’s Talk: Make Effective Feedback Your Superpower”, Penguin Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: