Practical Project: AI - Science and Ethics (Projekt praktyczny: Sztuczna Inteligencja - nauka i etyka) 4219-PP108
Zajęcia w ramach projektu praktycznego zapoznają studentki i studentów z najważniejszymi wyzwaniami związanymi z rewolucyjnym rozwojem technologii sztucznej inteligencji. W związku z tym rzucą światło na to, jak studenci i badacze w naukach humanistycznych i społecznych odnoszą się do technologii, ale także w jaki sposób technologia wpływa na pracę akademicką wykonywaną w pozornie odległych tematach i dyscyplinach. Wyzwanie i cel tych zajęć będą zatem dwojakie: po pierwsze, ćwiczenie interdyscyplinarnej ciekawości poprzez krytyczne badanie kultur nauki i technologii, a po drugie, badanie możliwości i wdrożeń sztucznej inteligencji poprzez spotkania z naukowcami i naukowczyniami pracującymi na czele tej znaczącej transformacji technologicznej.
Podczas tego kursu poszukamy odpowiedzi na te pytania:
- O czym mówimy, gdy mówimy o sztucznej inteligencji? Czym jest NLP? Co oznacza uczenie maszynowe? Dlaczego cokolwiek z tego ma znaczenie?
- Jak kultura nadąża za zmianami technologicznymi? Co to oznacza dla kulturoznawstwa? Na co powinniśmy zwrócić największą uwagę?
- Czy to koniec esejów na studiach?
- Czy nadal możemy ufać czemukolwiek, co widzimy w Internecie?
- Czy sztuczna inteligencja jest ślepa na kwestie rasy i płci?
- W jaki sposób sztuczna inteligencja może poprawić nasze życie? Jak sprawić, by tak się stało?
W ciągu całego semestru studenci i studentki opracują projekt związany ze sztuczną inteligencją - jego forma zostanie określona w pierwszych tygodniach zajęć w oparciu o wielkość grupy, a także zainteresowania i kreatywność uczestników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie w pogłębionym stopniu:
- etyczne, kulturowe i technologiczne uwarunkowania wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów.
Student/ka potrafi:
- komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców oraz prowadzić debatę na specjalistyczne tematy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w naukach humanistycznych i społecznych,
- przygotowywać i przedstawiać prezentacje przy wykorzystaniu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w języku angielskim dotyczących zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją w kontekście naukowym i etycznym,
- proponować i uczestniczyć w przygotowaniu projektów praktycznych (indywidualnych i grupowych) w zakresie sztucznej inteligencji w kontekście naukowym i etycznym, a także jej wykorzystania w naukach humanistycznych i społecznych,
- wykazywać się przedsiębiorczością w organizowaniu pracy (indywidualnej i zespołowej),
- kierować pracą grupy lub zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmować decyzje, ustalać priorytety w ramach prac projektowych.
Student/ka jest gotów/owa do:
- wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu sztucznej inteligencji w kontekście naukowym i etycznym celem formułowania własnych opinii,
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych ze sztuczną inteligencją oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązywaniem,
- angażowania się i wykorzystywania swojej wiedzy dotyczącej sztucznej inteligencji w kontekście naukowym i etycznym na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego,
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się w wyniku zmiany technologicznej potrzeb społecznych; przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych.
Kryteria oceniania
60% - ocena projektu końcowego
40% - obecność i uczestnictwo
Literatura
Literatura będzie zależeć od tematyki i formy projektów studentek i studentów. Niektóre z ogólnych pozycji obejmują:
- Frankish, Keith, and William M. Ramsey, eds. The Cambridge handbook of artificial intelligence. Cambridge University Press, 2014.
- Mitkov, Ruslan, ed. The Oxford handbook of computational linguistics. Oxford University Press, 2022.
- Solon Barocas, Moritz Hardt, Arvind Narayanan. Fairness and Machine Learning: Limitations and Opportunities. 2019, https://fairmlbook.org/.
- https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: