Social and Cultural History of the United States in the 19th century (Historia społeczna i kulturalna USA w XIX wieku) 4219-AW227
1. Wprowadzenie, Wymagania i przegląd kursu. Literatura, metody oceniania itp.
2. Wydarzenia światowe w XIX wieku. Stany Zjednoczone, Europa i Azja.
3 Biznes i gospodarka. Niewolnictwo jako problem ekonomiczny.
4. Rząd i polityka przed i po wojnie secesyjnej. Stany Zjednoczone Jacksona a Stany Zjednoczone po wojnie secesyjnej.
5. Sztuka w USA w XIX wieku. Wysoka i niska kultura.
6. Amerykańskie ruchy reformatorskie w Stanach Zjednoczonych przed i po wojnie secesyjnej
7. Religia i jej znaczenie społeczne i rola.
8. Miasto w kulturze amerykańskiej
9. Gospodarka – rolnictwo i rewolucja przemysłowa.
10. Rekonstrukcja i jej znaczenie
11. Rozwój terytorialny i granica
12. Światowa Wystawa Kolumbijska, 1893
13. Ameryka dociera za granicę – Japonia, Chiny i Kuba. Imperializm amerykański.
14. Progresywizm, jego sukcesy i porażki.
15. Zaliczenie pisemne.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w dziedzinie wiedzy:
1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą omawianego okresu
2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zjawiskami społeczno- ekonomiczno-politycznymi omawianego okresu
3. będzie dostrzegał międzynarodowe uwarunkowania zachodzących w USA zjawisk i przemian
4. będzie znal kierunki rozwoju i ewolucji Stanów Zjednoczonych w wymiarze krajowym i międzynarodowym.
w dziedzinie umiejętności:
1. będzie potrafił wyjaśnić przyczyny i dynamikę zjawisk zachodzacych w USA
2. dokonać analizy procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Stanach Zjednoczonych prawidłowo posługując się systemami normatywnymi
3. identyfikować, opisywać zjawiska społeczne ora przejawy kultury społecznej w Stanach Zjednoczonych przy pomocy podstawowych narzędzi teoretycznych i metodologicznych z zakresu nauk socjologicznych, a także formułować i rozwiązywać
problemy badawcze w tym zakresie
4. komunikować się na tematy amerykanistyczne związane ze Stanami Zjednoczonymi z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim oraz przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
W dziedzinie kompetencji:
1. wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
2. krytycznie odbierać treści dotyczące Stanów Zjednoczonych przekazywane przez media i inne środowiska
3. będzie świadomy roli wydarzeń omawianego okresu dla współczesnych Stanów
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące elementy
1. Udział - 35%
2. Praca pisemna 1 - 25%
3. Praca pisemna 2 - 25%
4. Prezentacja – 15%
5=95 - 100;
5-= 90 - 94;
4+ = 85 - 89;
4 = 88-83;
4- = 82 - 78;
3,5+ =77 - 73;
3 =72 - 68;
3- =67- 63;
62 i mniej – brak zaliczenia
Prace muszą zostać oddane w połowie listopada i w połowie grudnia. Dokładne daty zostaną określone później. Proszę dotrzymać terminu oddania pracy. W razie potrzeby ocenę pracy
może zostać omówiona i wyjaśniona.
Praca:
1. Praca musi być związana z zajęciami. Powinna obejmować różne aspekty amerykańskiej historii społecznej XIX wieku. Tematy zostaną przypisane do każdej osoby.
2. Praca powinna być ustrukturyzowana. Proszę podać tytuł pracy. Pomoże to w jej napisaniu i nadaniu jej właściwej struktury, a mnie pomoże w lepszej ocenie i ocenie Twojej pracy.
3. Praca powinna zawierać akapit otwierający z jasno określonym punktem (tezą), który przedstawiasz i „bronisz”. Powinien on również zawierać jasny wniosek.
4. Najprostsza struktura pracy jest następująca:
a. akapit otwierający z Twoim głównym punktem
b. Treść pracy — ta część powinna zawierać argumenty na rzecz głównego punktu. Najlepiej, aby zawierała trzy lub cztery argumenty. Każdy argument powinien mieć formę akapitów.
Akapity powinny być udokumentowane (poparte notatkami).
c. Wnioski powinny udowodnić główny argument (tezę).
Ta struktura reprezentuje typowy opisowy dokument.
Jeśli praca ma być bardziej zaawansowana zaleca się dodanie kontrargumentów do swoich argumentów. W tej sytuacji praca może wyglądać następująco:
a. akapit otwierający z Twoim głównym punktem (tezą)
b. treść - argumenty wspierające tezę i argumenty przeciw. Każdy argument ma formę akapitów, ale w tym przypadku akapity powinny zawierać punkty za i przeciw.
PRZYKŁAD:
tytuł: Fotografia uliczna jako forma ekspresji artystycznej
Teza: fotografia uliczna jest jedną z najciekawszych form ekspresji artystycznej, ponieważ opiera się na obserwacji codzienności i wymaga silnego zmysłu obserwacji.
Struktura:
1. argument:
akapit 1 - po prostu wychodzisz na ulicę, obserwujesz sytuacje i robisz zdjęcia. To proste, każdy może to zrobić.
Akapit 2 - Niezupełnie. Musisz być spostrzegawczy, zwracać uwagę i znaleźć coś naprawdę interesującego, nawet jeśli wygląda nudno.
2. argument
akapit 1 - fotografia uliczna nie ma nic wspólnego ze sztuką, to po prostu robienie zdjęć czegokolwiek
akapit 2 - wręcz przeciwnie, musisz zwracać uwagę na światło, kolory, zbiegi okoliczności, musisz być spostrzegawczy
3. argument
akapit 1 - codzienność jest nudna. Jak można dokumentować coś tak bezsensownego?
akapit 2 - codzienność jest ciekawsza, niż myślisz. Fotografia uliczna pokazuje uznanie zwykłej godności lub medytację nad tym, co się dzieje, gdy nic się nie dzieje. Wymaga więcej
umiejętności, niż można sobie wyobrazić.
4. Wniosek (akapit końcowy) - Z powyższych powodów uważam, że fotografia uliczna jest świetna.
Literatura
do pobrania z mojego Google Drive (link podany zostanie na zajęciach)
1. W. Susman, Culture as History. The Trasformation of American Society in the 20th Century,
chapter 3, Uses of the Puritan Past;
chapter 12, City in American Culture
2. J. E. Findling, F. W. Thackeray, What Happened. An Encyclopaedia of Events That Changed American Forever,
Interpretative Essays to Chapters 1, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 12.
3. G. J. Prokopowicz, The Reform Era and Eastern U.S. Development 1815 – 1850,
Chapters 1, 2, 3, 6, 8, 9.
4. WHITE_The Republic for Which It Stands The United States during Reconstruction
and the Gilded Age, 1865-1896
5. BOYER_The Enduring Vision a History of the American People by Paul S. Boyer,
Clifford E. Clark, Karen Halttunen, Joseph F. Kett, Neal Salisbury,
Chapter 8, subchapter The Awakening of Ameriacn Nationalism,
Chapter 9, subchapter The Sweep West, Western Society and Customs, The Far West,
The Removal of Indians; The Growth of Market Economy, Transportation Revolution,
Industrial Beginnings, Equality and Inequality, The Revolution in Social Relations
Chapter 10, The Rise of Popular Religion, The Age of Reform
Chapter 11, The Railroad Boom, The quality of Life, Democratic Pastimes
Chapter 12, The Old Sount and Slavery
Chapter 13, Migration, Expansion and Sectinal Conflict – Newcomers and Natives,
The Politics of Expansion,
Chapter 16, The Crisis of Reconstruction
Chapter 18, The Rise of Industrial America, Technology and Culture
Chapter 19, Immigration, Urbanisation, and Everyday Life, 1860 – 1900
Chapter 21, The Progressive Era
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: