Photography in the United States (Fotografia w Stanach Zjednoczonych) 4219-AW211
Wykład poświęcony jest kulturowej historii fotografii w ujęciu tematycznym i problemowym. Technologia fotograficzna (zapis i utrwalenie obrazy przy pomocy światła) pojawiła się w Stanach Zjednoczonych krótko po jej wynalezieniu i rozpowszechnieniu w Europie w latach trzydziestych dziewiętnastego wieku i właściwie od początku służyła jako medium dokumentujące przestrzeń Ameryki, życie jej mieszkańców, jak również polityczne i społeczne konflikty (na przykład wojnę secesyjną). Historycznie rzecz ujmując, materiał wykładów toczy się wokół głównych nurtów fotografii amerykańskiej od pierwszych dagerotypów po dzisiejszą fotografię kosmiczną, ale
zorganizowany jest tematycznie. I tak na przykład obejmuje między innymi następujące zagadnienia: gatunki i konwencje wczesnej fotografii amerykańskiej, fotografię etnograficzną, obrazy wojny secesyjnej i niewolnictwa, rozwój miast i powiązane problemy społeczne, krajobrazy Ameryki i ich estetyka, fotografia (post)modernistyczna i industrialna/ postindustrialna, rola fotografii w rozwoju społeczeństwa konsumerystycznego, fotografia uliczna, fotografia a konflikty społeczne, polityczne i zbrojne, obrazy życia codziennego, fotografia portretowa, fotografia artystyczna. Równolegle do tego, wykład obejmuje również przedstawienie rozwoju technicznego fotografii oraz środków jej dystrybucji, co miało wpływ na jej zastosowanie i odbiór.
W cyklu 2023Z:
Wykład poświęcony jest kulturowej historii fotografii w ujęciu tematycznym i problemowym. Technologia fotograficzna (zapis i utrwalenie obrazy przy pomocy światła) pojawiła się w Stanach Zjednoczonych krótko po jej wynalezieniu i rozpowszechnieniu w Europie w latach trzydziestych dziewiętnastego wieku i właściwie od początku służyła jako medium dokumentujące przestrzeń Ameryki, życie jej mieszkańców, jak również polityczne i społeczne konflikty (na przykład wojnę secesyjną). Historycznie rzecz ujmując, materiał wykładów toczy się wokół głównych nurtów fotografii amerykańskiej od pierwszych dagerotypów po dzisiejszą fotografię kosmiczną, ale zorganizowany jest tematycznie. I tak na przykład obejmuje między innymi następujące zagadnienia: gatunki i konwencje wczesnej fotografii amerykańskiej, fotografię etnograficzną, obrazy wojny secesyjnej i niewolnictwa, rozwój miast i powiązane problemy społeczne, |
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1. Wiedza
- posiada wiedzę dotyczącą najważniejszych nurtów i postaci amerykańskiej fotografii
- zna historię wzajemnego wpływu fotografii w Ameryce na rzeczywistość kulturową, polityczną i społeczną
- rozumie rolę fotografii jako narzędzia krytyki
- zna najważniejsze teorie związane z poetyką obrazu fotograficznego
2. Umiejętności:
- umie posługiwać się narzędziami analizy tekstu fotograficznego
- potrafi wykorzystywać wiedzę na temat historii i kultury Stanów Zjednoczonych by formułować argumenty na temat roli fotografii w
kulturze Ameryki
3. Kompetencje społeczne:
- rozumie i docenia rolę fotografii jako medium w kulturze Stanów Zjednoczonych
- jest uwrażliwiony/-a na retoryczny wymiar obrazu fotograficznego i jego roli w komunikacji społecznej
Kryteria oceniania
Ocena uzależniona jest od wyniku egzaminu. Egzamin składa się z dwóch części. Część pierwsza obejmuje znajomość ikonicznych fotografii amerykańskich omawianych na zajęciach (pula zostanie dokładnie określona). Druga część obejmuje najważniejsze zagadnienia z historii i teorii amerykańskiej fotografii omawiane na wykładach.
Skala ocen:
100-97 5!
96-91 5
90-84 4+
83-78 4
77-68 3+
67-60 3
59-0 2
Literatura
Arbus, Diane. Diane Arbus: Revelations. New York: Random House, 2003.
Avedon, Richard. Photographs 1946-2004. Louisiana Museum of Modern Art, 2007.
Bate, David. Photography: The Key Concepts. New York: Routledge, 2019.
Berger, John. Ways of Seeing. New York and London: Penguin, 2008.
Berger, John. Understanding a Photograph. New York and London: Penguin, 2012.
Bizony, Piers. Moonshots: 50 Years of NASA Space Exploration Seen through Hasselblad Cameras. Motorbooks, 2019.
Bogre, Michelle. Documentary Photography Reconsidered: History, Theory and Practice. New York: Routledge, 2020.
Brandow, Todd, and William A. Ewing. Edward Steichen: Lives in Photography. W.W.Norton & Company, 2008.
Capa, Robert. Photographs. Aperture, 2004.
Cartier-Bresson, Henri. The Mind’s Eye: Writings on Photography and Photographers. Aperture, 2004.
Cotton, Charlotte. The Photograph as Contemporary Art. London: Thames and Hudson, 2014.
Cruz, Amanda. Cindy Sherman: Retrospective. London: Thames and Hudson, 1997.
Demos, T.J. Against the Anthropocene. Visual Culture and Environment Today. Sternberg Press, 2017.
Eggleston, William. William Eggleston’s Guide. New York: The Museum of Modern Art, 1976.
Eggleston, William. The Democratic Forest. Selected Works. Steidl, 2016.
Evans, Jessica, and Stuart Hall (eds.). Visual Culture: The Reader. SAGE Publications, 1999.
Evans, Walker. American Photographs. New York: The Museum of Modern Art, 2012.
Finnegan, Cara A. Making Photography Matter. A Viewer’s History from The Civil War to The Great Depression. Urbana, Chicago, and
Springfield: University of Illinois Press, 2015.
Frank, Robert. The Americans. Steidl, special edition, 2014.
Gardner, Alexander. Gardner’s Photographic Sketch Book of the Civil War. New York: Dover Publications, 2003.
Greenough, Farah. Alfred Stieglitz. Callaway Editions. 1984.
Greenough, Sara, Sara Kennel and Sally Mann. Sally Mann: A Thousand Crossings. Abrams, 2018.
Gross, Frederick. Diane Arbus’s 1960s: Auguries of Experience. Chicago: University of Minnesota Press, 2012.
Hamill, Pete. Vietnam: The Real War: A Photographic History by the Associated Press. Abrams, 2013.
Hill, John T., and Alan Trachtenberg. Walker Evans: Lyric Documentary. Steidl, 2006.
Hine, Lewis W. Children at Work. Prestel, 2000.
Hoffman, Katherine. Alfred Stieglitz: A Legacy of Light. Yale University Press, 2011.
Ireland, Deborah. Hasselblad & The Moon Landing. Ammonite Press, 2018.
Kaplan, Louis. The Strange Case of William Mumler Spirit Photographer. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.
Kasher, Steven. The Civil Rights Movement: A Photographic History, 1954-68. Abbeville Press, 1996.
Lardinois, Brigitte. Magnum Magnum. London and New York: Thames and Hudson, 2009.
Maclear, Michael. Vietnam: A Complete Photographic History. Tess Press, 2007.
Martineau, Paul. Robert Mapplethorpe: The Photographs. Getty Publications, 2016.
Maratineau, Paul. Imogen Cunningham: A Retrospective. Getty Publications, 2020.
McLaren, Stephen. Magnum Streetwise: The Ultimate Collection of Street Photography. London and New York: Thames and Hudson,
2019.
Meister, Sarah Hermanson, and Max Kozloff. Arbus/ Friedlander/ Winogrand: New Documents, 1967. New York: The Museum of Modern
Art, 2017.
Meyerowitz, Joel. Aftermath: World Trade Center Archive. Phaidon Press, 2006.
Miller, Sally. Contemporary Photography and Theory: Concepts and Debates. New York: Routledge: 2020.
Mirzoeff, Nicholas (ed.). The Visual Culture Reader. New York and London: Routledge: 2012
Misrach, Richard. Richard Misrach on Landscape and Meaning. Aperture, 2021.
Misrach, Richard and Karen Orff. Petrochemical America. Aperture, 2012.
Moynihan, Michael, et al. American Grotesque: The Life and Art of William Mortensen. Feral House, 2014.
Nagatani, Patric and Eugenia Parry Janis. Nuclear Enchantment. University of New Mexico Press, 1991.
Newhall, Beaumont. The History of Photography: From 1839 to the Present Day. New York: The Museum of Modern Art, 1949.
Morris Hambourg, Maria, et al. (eds.). Irving Penn: Centennial. New York: Metropolitan Museum of Art, 2017.
Newhall, Beaumont. The Daguerreotype in America. Third Revised Edition. New York: Dover Publications, 1975.
Pardo, Alona, and Jilke Golbach (eds.). Dorothea Lange: Politics of Seeing. Prestel, 2018.
Pauli, Lori. Manufactured Landscapes: The Photographs of Edward Butrynsky. Yale University Press, 2009.
Pitts, Terence and Manfred Heiting. Edward Weston.Taschen, 2017.
Roberts, Pam. Alfred Stieglitz: Camera Work: The Complete Photographs 1903-1917. Taschen, 2008.
Rosenheim, Jeff. Photography and the American Civil War. The Metropolitan Museum of Art, 2013.
Silverman, Kaja. The Miracle of Analogy or The History of Photography. Stanford: Stanford University Press, 2015.
Sontag, Susan. On Photography. New York and London: Penguin, 1979.
Speltz, Mark. North of Dixie: Civil Rights Photography Beyond the South. Getty Publications, 2016.
Steichen, Edward, and Carl Sandburg. The Family of Man. 30th revised edition. New York: The Museum of Modern Art, 1996.
Steichen, Edward, and Joanna Steichen. Steichen’s Legacy: Photographs, 1895-1973. Alfred and Knopf Inc, 2000.
Street Alinder, Mary. Group f.64: Edward Weston, Ansel Adams, Imogen Cunningham and the Community of Artists. Bloomsbury, 2015.
Szarkowski, John. The Photographer’s Eye. New York: The Museum of Modern Art, 2007.
Taft, Robert. Photography and the American Scene: A Social History, 1839-1889. New York: Dover Publications, 1989.
Tomkins, Calvin. Paul Strand: Sixty Years of Photographs. Aperture, 2004.
Trachtenberg, Alan. Distinctly American: The Photography of Wright Morris. Merrell Publishers, 2002.
W cyklu 2023Z:
Arbus, Diane. Diane Arbus: Revelations. New York: Random House, 2003. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: