Introduction to American Studies (Wprowadzenie do studiów amerykanistycznych) 4219-AW051
Na zajęciach rozpatrywane są podstawowe zagadnienia studiów amerykanistycznych i kulturoznawstwa, naukowe rozumienie terminu kultura, a także problemy badań nad kulturą w obu Amerykach (z naciskiem na USA). Przedstawiona jest charakterystyka amerykanistyki i kulturoznawstwa jako dyscypliny naukowej oraz pozycja nauk o kulturze wśród dyscyplin humanistycznych i społecznych. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową literaturą z zakresu studiów amerykanistycznych i kulturoznawstwa, z najistotniejszymi zagadnieniami nauk o kulturze oraz przygotowanie do podjęcia tematyki kultury w badaniach w kontekście amerykańskim.
W toku zajęć omówione zostaną relacje pomiędzy kulturami oraz teorie kultury i sposoby poznawania kultury. Wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia związane z różnymi aspektami kultury ujętymi w wymiarach: historyczności kultury (ciągłość i zmiana kulturowa, ewolucja, tradycja), instrumentalności kultury (potrzeby, funkcje, wartości, normy), wymiaru jednostkowego (socjalizacja, internalizacja), wymiaru symbolicznego (komunikacja, kod kulturowy, język, mit, kultura religijna), wymiaru społecznego (grupa społeczna, subkultura, więź społeczna, kultura narodowa, rola społeczna) oraz wymiaru ideacyjnego (ideologia, stereotyp, obyczaj, styl życia, moda).
Na zajęciach rozpatrywane są także podstawowe zagadnienia związane z badaniami kulturoznawczymi i ich metodologią. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia wszechstronnych badań nad kulturą w kontekście amerykańskim.
W cyklu 2023Z:
Orientacyjne tematy poszczególnych wykładów: A brief outline of the history of American Studies The Dynamo and the Virgin Canon wars The linguistic turn in cultural studies The narrative turn in cultural studies Individual and group identity The public sphere The task of the translator Performative speech acts Theories of the subject Classical economic theory and Marxism Distinction / class In what ways Freudian theory matters still? Affect theory Orientalism |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali zdalnie | W cyklu 2023Z: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
- zna podstawową terminologię, najpowszechniejsze teorie, koncepcje i metody badań, analizy i interpretacji wykorzystywane do badań amerykanistycznych i kulturoznawczych,
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą społeczeństw i kultur amerykańskich oraz o relacjach pomiędzy nimi pozwalającą na integrację perspektyw różnych dyscyplin nauki niezbędnych do badań kulturoznawczych; dostrzega złożony charakter kultur amerykańskich,
- posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz osiągnięciach w badaniach kulturoznawczych obu Ameryk, z naciskiem na USA
- zna metody, narzędzia i techniki do badania wybranych aspektów kultur amerykańskich,
- dostrzega przyczyny, konsekwencje oraz dynamikę zmian kulturowych w Stanach Zjednoczonych
UMIEJĘTNOŚCI:
- umie wyjaśnić i zinterpretować poszczególne zjawiska i procesy zachodzące w kulturze USA na podstawie teorii kulturoznawstwa
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- jest świadom ważnej roli kultury we współczesnym świecie
Kryteria oceniania
Obecność i uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. do 30% oceny końcowej za regularną obecność (po 2 punkty za wykład).
Studenci przedstawiają krótkie pisemne odpowiedzi dotyczące zadanych lektur (opcjonalnie): od 50% do 70% procent oceny końcowej. 14 odpowiedzi po 5 punktów: każda odpowiedź jest oceniana na 0 pkt. lub na 5 pkt. Trzeba uzyskać co najmniej 10 poprawnych odpowiedzi w trakcie semestru, żeby punkty za odpowiedzi liczyły się do oceny końcowej.
Odpowiedzi mogą być indywidualne lub przygotowane w grupie 2 lub 3 osób. Grupę należy zadeklarować na początku semestru.
Uwaga: korzystanie z generatora tekstu (AI) oraz plagiat dyskwakifikują wszystkie odpowiedzi udzielone w trakcie semestru,
Przedmiot kończy się pisemnym egzaminem: do 70% procent oceny końcowej.
Ocena końcowa:
bdb: powyżej 90% maksymalnej punktacji
db plus: pow. 85% do 90%
dobry: pow. 80% do 85%
dst plut: pow. 75% do 80%
dst: pow. 70% d0 75%
Literatura
Przykładowe lektury:
R.W.B. Lewis, The American Adam
Leo Marx, The Machine in the Garden
F.O. Mathiessen, American Renaissance
Sacvan Bercovitch, Rites of Assent; The American Jeremiad
Louis Althusser, Ideology and Ideological State Apparatuses
Jacques Ranciere, Chronicles of Consensual Times
Michel Foucault, Discipline and Punish; History of Sexuality
Walter D. Mignolo, The Geopolitics of Knowledge and the Colonial Difference
Jacques Lacan, The Instance of the Letter in the Unconscious; Seminar on "The Purloined Letter"
Jacques Derrida, The Purveyor of Truth
Ernesto Laclau, Emancipation(s)
Annette Kolodny, The Lay of the Land
Nina Baym, Melodramas of Beset Manhood
W cyklu 2023Z:
Przewidywane lektury do zajęć: Gloria Anzaluda, Borderlands / La Frontera |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Przewidywany porządek wykładów może ulec zmianie, zwłaszcza w zależności do liczby spotkań w semestrze. Lista lektur może zostać uzupełniona o dodatkowe pozycje. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: