United States Government (System polityczny w Stanach Zjednoczonych) 4219-AW006
Przedmiotem analiz na zajęciach jest amerykański porządek konstytucyjny: przede wszystkim instytucje ale także ich wpływ na zachowania obywateli. Naszym celem jest pokazanie dynamiki wzajemnych relacji między wszelkiego rodzaju aktorami instytucjonalnymi na scenie politycznej. Poznamy ich kompetencje i ograniczenia. Przyjrzymy się ich interakcjom w ramach systemu hamulców i równowagi. Poszukamy źródeł najważniejszych konfliktów kształtujących amerykańską politykę dziś, a także na przestrzeni rozwoju amerykańskiej demokracji po 1787 roku. Poznamy system, wartości, który jest odzwierciedlony w instytucjach politycznych amerykańskiej dmokracji. Tam gdzie to zasadne porównywać będziemy amerykańskie i polskie doświadczenia z demokracją co pozwoli nam lepiej zrozumieć jej charakter.
Zakres tematów zajęć:
1. Podstawy demokracji i specyfika amerykańskiej demokracji i jej drogi rozwoju
2. Konstytucja amerykańska
3. Prawa obywatelskie
4. Federalizm
5. Kongres i władza ustawodawcza
6. Prezydentura i władza wykonawcza (adminstracja)
7. Sąd najwyższy i władza sądownicza.
8. Partie polityczne.
Oczekuje się , że Studenci będą śledzić wydarzenia w USA na bieżąco
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA:
Zna i rozumie
- złożoność systemu demokratycznego;
- rolę wartości w polityce i relację między wartościami a instytucjami i zjawiskami politycznymi;
- terminologię konieczną do opisu zjawisk politycznych w demokracji, ze szczególnym uwzględnieniem Stanów Zjednoczonych;
- rolę instytucji i prawa w nadawaniu charakteru systemowi politycznemu;
- wielowymiarowość amerykańskiej polityki na wszystkich szczeblach systemu
- związki pomiędzy polityką wewnętrzna i zagraniczną USA
2. UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi
- zastosować teorie z zakresu nauk o polityce do analizy podstawowych zjawisk polityki wewnętrznej USA;
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Jest gotów
- do bycia aktywnym uczestnikiem polityki i używania się języka służącego do udziału w dyskusjach publicznych oraz formułowania własnych opinii
Kryteria oceniania
Material bedzie podzielony na dwie czesci: egzamin czastkowy w polowie semestru i egzamin koncowy w sesji egzaminacyjnej. kazdy test skladac sie bedzie z pytan jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. oraz pytan typu prawda/falsz. Wyniki z obu czesci beda dodane do siebie i dadza podstawe do wystawienia oceny koncowej. W przypadku gdy student nie przystapi do egzaminu polowkowego bedzie zdawal egzamin koncowy z calosci materialu. Trzeba jednak miec formalne usprawiedliwienie nieobecnosci na egzaminie polowkowym. Bez takiego usprawiedliwienia, student otrzyma za egzamin polowkowy ZERO punktów. Nie bedzie egzaminu poprawkowego po egzaminie polowkowym.
Do zaliczenia trzeba otrzymac 60% najwyższej punktacji (nie maksymalnej mozliwej ale najwyzszej w danej grupie), co przeważnie oznacza 50% maksymalnej liczby punktów. Test jest krótki ale intensywny
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Jon R. Bond i Kevin B. Smith Analyzing American Democracy: Politics and Political Science (Routlege 2019)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: