American Literature II (Literatura amerykańska II) 4219-AW004
1. Zajęcia wstępne
2. Mark Twain
3. Społeczne i ideologiczne nurty przełomu wieków
4. Realizm, naturalizm, literatura regionalna
5. Wstęp do modernizmu
6. Modernizm, c.d.
7. Modernizm, c.d.
8. Modernizm, c.d.
9. Harlem Renaissance
10. Literatura i wrażliwość społeczna: Lata trzydzieste i czterdzieste
11. Teatr amerykański w dwudziestym wieku
12. Lata pięćdziesiąte i szcześćdziesiąte--Konformizm i bunt
13. Główne nurty w poezji amerykańskiej po roku 1945
14. Postmodernizm i wielokulturowość
15. Współczesna literatura amerykańska
(Pełny opis zawartości wykładów można znaleźć w wersji angielskiej)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu, student(ka):
WIEDZA
Zna i rozumie:
- główne trendy i wytwory literatury amerykańskiej, gatunki literackie typowe dla literatury amerykańskiej, głównych jej przedstawicieli, w odniesieniu do literatury USA po wojnie secesyjnej
- związki pomiędzy kulturą USA i literaturą amerykańską
- interdyscyplinarne konteksty literatury amerykańskiej okresu po wojnie secesyjnej, jej konteksty społeczne i polityczne
- podstawowe trendy w ewolucji literatury amerykańskiej po wojnie secesyjnej i ich kontekst kulturowy, społeczny i polityczny
- terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej,
- różnorodność literatury amerykańskiej po wojnie secesyjnej
- jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany w Stanach Zjednoczonych i jak literatura amerykańska odzwierciedlała te zmiany,
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi
- wykorzystywać wiedzę na temat literatury amerykańskiej po wojnie secesyjnej do opisu i analizy zjawisk kulturowych w USA tego okresu
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej okresu po wojnie secesyjnej, w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotów:
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej okresu po wojnie secesyjnej celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
• Egzamin koncowy: identyfikacja cytatów; pytania do wyboru (max 50 points)
• Pytania obejmują materiał z wykładu jak i treści omawiane na ćwiczeniach.
• Studenci, ktorzy zdadzą egzamin (uzyskując conajmniej 26 punktów), wynik jest powiększony o bonusy w oparciu o oceny z ćwiczeń
Literatura
Literatura podstawowa :
Mark Twain, Adventures of Huckleberry Finn (3-4 of the following chapters: 1-9; 12, 14,15, 16 19, 31, 39, 42-43; but Chapter 31 is required for all)
Bret Harte, "The Outcasts of Poker Flat”; Jack London, "The South of the Slot"; Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” and "Why I Wrote…”; Kate Chopin, "Desiree’s Baby”
Henry James: “Daisy Miller: A Study,” “The Jolly Corner”; Hart Crane, “The Open Boat,” Jack London, “The Law of Life”; Sarah Orne Jewett, “A White Heron,” Mary E. Wilkins Freeman, “A New England Nun”; Edith Wharton, from: The House of Mirth (Chapter XV of book I) or “The Other Two”
F. S. Fitzgerald, The Great Gatsby
Gertrude Stein, from The Making of Americans (Introduction); Ernest Hemingway, “A Clean, Well-Lighted Place,” “The Indian Camp,” “The Battler”
Ezra Pound: “To Whistler, American”; “Portrait d’une Femme”; “A River Merchant’s Wife: A Letter”; “In a Station of the Metro”; Canto I; T.S. Eliot: “The Love Song of J. Alfred Prufrock”; “The Wasteland” (part I); Wallace Stevens: “Of Modern Poetry”; “Thirteen Ways of Looking at a Blackbird”;“Disillusionment of Ten O’Clock”; “The Snow Man”; William Carlos Williams: “Spring and All”; “To Elsie”; “The Red Wheelbarrow”; “This is Just to Say”; “Young Sycamore”; H.D.: “Mid-Day”; “Helen”; Robert Frost: “After Apple-Picking”; “The Wood-Pile,” “The Road Not Taken”; “Home Burial”
William Faulkner: “A Rose for Emily”, “Barn Burning,” “That Evening Sun” ; Sinclair Lewis: from Babbit (a fragment)
Langston Hughes: “The Negro Artist and the Racial Mountain” ; Jean Toomer: Cane (as excerpted in Norton); Claude Mc Kay: “If We Must Die,” “The Lynching,” “America”; Langston Hughes: “The Negro Speaks of Rivers”; “The Weary Blues”, “I, Too”; “Mulatto”; Zora Neale Hurston: “How It Feels to Be Colored Me”’; Countee Cullen: “Yet Do I Marvel”
John Dos Passos, from U.S.A (the selection from Norton); John Steinbeck, “The Leader of the People” (Norton), a fragment of Grapes of Wrath; Richard Wright, “The Ethics of Living Jim Crow”; Ralph Ellison, from Invisible Man (Prologue; Chapter 1) (Norton)
Arthur Miller, Death of a Salesman; Tennessee Williams, A Streetcar Named Desire; Eugene O’Neill, Long Day’s Journey Into Night; David Mamet, Glengarry Glenn Ross, or any other major American play of your choice
John Updike, “The Happiest I’ve Been”; Philip Roth,“Epstein”; Norman Mailer, “The Time of Her Time”; James Baldwin, “Going to Meet the Man”; Eudora Welty, “Where is that Voice Coming From?”
Allen Ginsberg, Howl (I); Robert Lowell, “Man and Wife,” “For the Union Dead”; Sylvia Plath, “Daddy,” “Lady Lazarus”; Elizabeth Bishop, “The Fish,” “At the Fishouses,” “Questions of Travel”; Frank O’Hara, “Digression on Number 1, 1948,” “Poem (Lana Turner has collapsed!),” “The Day Lady Died”, “Why I Am Not a Painter” Gwendolyn Brooks, “a song in the front yard,” “We Real Cool,” “The Ballad of Rudolph Reed”
John Barth, “Nightsea Journey,” Toni Morrison, “Recitatif,” Sandra Cisneros, “Mericans”; Amy Tan, “Mother Tongue”; Sherman Alexie, “This is What It Means to Say Phoenix, Arizona”; Bharati Mukherjee “A Wife’s Story”
Jonathan Franzen, “Good Neighbors,” (opening chapter of Freedom); Raymond Carver, “What We Talk about When We Talk about Love?” (1981); Alice Munro, “Meneseteung” (1989); Annie Proulx, “The Half-Skinned Steer” (1999)
Literatura dodatkowa
a. Malcolm Bradbury, Richard Ruland, From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. New York 1992
b. Richard Gray, A Brief History of American Literature. Chichester 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: