History of the United States II (Historia Stanów Zjednoczonych II) 4219-AW002
Centralnym tematem wykładu jest industrializacja w USA i jej wpływ na amerykańskie życie codzienne, pracę zawodową oraz czas wolny. Ta zmiana także miała wpływ na to, co Amerykanie myśleli o roli rządu; przyczyniła się również do narodzenia się amerykańskiej globalnej dominacji po II wojnie światowej. W czasie wykładu będą również poruszane takie tematy jak: religia, sport, kultura popularna (film, radio, telewizja).
Zakres tematów zajęć:
Społeczne aspekty rekonstrukcji
Narodziny wielkiego biznesu
Urbanizacja i imigracja
Reakcja i reforma: Populizm i Progresywizm
Początki kultury masowej
Pytając o miejsce Ameryki na świecie
Szalone lata 20.
Kryzysowe lata 30.
Narodziny super potęgi
Kultura zimnej wojny oraz kontra kultury
Rewolucja Reagana i wojny kulturowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
- zna i rozumie wybrane tematy z historii USA od czasów Rekonstrukcji do okresu początku XXI w. oraz ich uwarunkowania i konteksty prawne, społeczne, kulturowe i polityczne
- zna cały szereg faktów i danych dotyczących historii społecznej, kulturowej, politycznej, ekonomicznej USA ostatnich 150 lat i relacji USA z innymi krajami w tym czasie
- zna i rozumie historyczne uwarunkowania specyfiki społecznej Stanów Zjednoczonych, ich wielokulturowości i wielonarodowości w XIX i XX w.
- zna i rozumie konteksty powstawania wytworów kultury amerykańskiej i charakterystyczne dla ich konteksty polityczne, ekonomiczne i społeczne w okresie ostatnich 150 lat
- potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii USA ostatnich 150 lat
- potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone
- potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii USA i formułowania własnych opinii
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny; 1 h
Możliwe typy pytań: do wyboru (z jedną prawidłową odpowiedzią); prawda/fałsz; krótkie eseje; uzupełnianie luk, definicje.
Pytania egzaminacyjne będą odnosiły się do treści prezentowanych w czasie wykładów (ok. 70% pytań) oraz do treści z podręcznika internetowego (30% pytań).
Literatura
Podręcznik: USHistory.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: