History of the United States I (Historia Stanów Zjednoczonych I) 4219-AW001
Zajęcia skoncentrowane są wokół trzech głównych zagadnień: geneza i rozwój europejskich koloni w Ameryce północnej, powody i konsekwencje amerykańskiej Rewolucji oraz rozwój społeczeństwa amerykańskiego w XIX wieku wraz w wybuchem Wojny Secesyjnej. W trakcie omawiania wymienionych zagadnień poruszane będą też takie tematy jak rola i los rdzennych Amerykanów, geneza i rozwój niewolnictwa oraz ewolucja pozycji kobiet.
Konspekt i wykaz tematów:
Tydzień 1: Czerwone, białe i czarne korzenie Ameryki
Tydzień 2 i 3: Kolonie angielskie
Tydzień 4: Społeczeństwo XVIII-go wieku
Tydzień 5: Droga do Rewolucji
Tydzień 6: Rewolucja: polityczna i/lub społeczna
Tydzień 7: Tworzenie nowego rządu i narodu
Tydzień 8 i 9: Społeczeństwo północy w XIX wieku
Tydzień 10 & 11: Społeczeństwo południa w XIX wieku
Tydzień 12: Polityka separacji
Tydzień 13: Wojna Secesyjna
Tydzień 14: Rekonstukcja
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu student:
- zna i rozumie wybrane tematy z historii USA od ery kolonialnej do okresu Rekonstrukcji oraz ich uwarunkowania i konteksty prawne, społeczne, kulturowe i polityczne
- zna cały szereg faktów i danych dotyczących historii społecznej, kulturowej, politycznej, ekonomicznej USA od okresu ery kolonialnej do lat 60. XIX w. oraz relacji USA z innymi krajami w tym czasie
- zna i rozumie historyczne uwarunkowania specyfiki społecznej Stanów Zjednoczonych, ich wielokulturowości i wielonarodowości, szczególnie wkład Rdzennych Amerykanów, Europejczyków i Afrykanów w proces tworzenia kolonii amerykańskich
- zna i rozumie konteksty powstawania wytworów kultury amerykańskiej i charakterystyczne dla ich konteksty polityczne, ekonomiczne i społeczne w okresie od ery kolonialnej do czasów rekonstrukcji
- potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości
2. UMIEJĘTNOŚCI
- umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii USA od ery kolonialnej do czasów Rekonstrukcji
- potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone
- potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii USA i formułowania własnych opinii
Kryteria oceniania
Ocena wystawiona będzie na podstawie końcowego egzaminu wartego 75 punktów. Egzamin będzię się składał z obiektywnych pytań (wielokrotnego wyboru i/lub dopasowywanie odpowiedzi) oraz krótkich wypowiedzi pisemnych i będzie stanowił 100% końcowej oceny.
5 92.5
4+ 87.5
4 80
3+ 75
3 60
Literatura
Wymagany podręcznik: Digital History, http://www.digitalhistory.uh.edu/era.cfm?eraID=1&smtID=2
Wybrane prace akademickie i źródła pierwotne takie jak:
Merrill, “Indians’ New World”
Morgan, “Puritans and Sex”
David Hackett Fischer, “Champlain among the Mohawks”
David Brinkley, “The Sparck of Rebellion”
Joseph Ellis, “Compromise 1: Philadelphia Story”
Welter, “The Cult of True Womanhood”
David Brion Davis, “The Central Fact of American History”
James McPherson, “A War that Never Goes Away”
Eric Foner, “If Lincoln Hadn’t Died…”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: