Key Methods in American Studies (Metody badań amerykanistycznych) 4219-AL008
Wstęp do metodologii studiów amerykanistycznych współprowadzony przez czworo wykładowców. Studenci zapoznają się z tekstami teoretycznymi a także przykładowymi pracami analitycznymi, w których zastosowano różne metody i koncepcje. Każdemu z obszarów badawczych (społeczeństwo, kultura, historia, polityka) poświęcono trzy spotkania, przybliżające kluczowe koncepcje, kontrowersje i metody prowadzenia badań.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA
Zna i rozumie
- terminologię i metody badań stosowane w studiach amerykanistycznych, szczególnie w dyscyplinach historia, nauki o polityce, socjologia i nauki o kulturze i religii
- wybrane tradycje, szkoły badawcze oraz kierunki rozwoju różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (historii, nauk o kulturze i religii, nauk o polityce, nauk socjologicznych) stosowanych w badaniach amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi
- paradygmat interdyscyplinarności badań amerykanistycznych wykorzystywanych do celów studiów nad społeczeństwem, kulturą, polityką i historią Stanów Zjednoczonych
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi
- wyjaśnić i zanalizować przebieg procesów i zjawisk kulturowych w Stanach Zjednoczonych przy użyciu wybranych metod badawczych używanych w studiach amerykanistycznych nad USA
KOMEPTENCJE SPOŁECZNE
Jest gotów
- wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę z historii, nauk o polityce, nauk socjologicznych i nauk o kulturze i religii w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych celem formułowania własnych opinii
Kryteria oceniania
1. Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności bez podania przyczyn)
2. Czytanie zadanych tekstów i udział w dyskusji podczas zajęć.
3. Test końcowy przeprowadzony podczas ostatnich zajęć w semestrze (pytania wielokrotnego wyboru, krótkie pytania otwarte) - 60%
4. Różne formy oceny przygotowania i aktywności wprowadzone przez prowadzących sekcje, takie jak wejściówki i kartkówki, krótkie prezentacje, zadania do złożenia online lub na papierze - 40%
Literatura
Ott, Robert, and Brian Mack. Critical Media Studies: An Introduction. 2nd edition. Wiley-Blackwell, 2014. Chapter 6: Cultural analysis. 134–161.
Rosalind Gill, “Discourse” in The Craft of Criticism, edited by Michael Kackman and Mary Celeste Kearney (New York: Routledge, 2018), 23-32.
Edgar Cabanas and Eva Illouz, “Introduction”, Manufacturing Happy Citizens (Cambridge, Polity Press, 2019), 1-7.
Judith Lorber, “Night to His Day” (from: Paradoxes of Gender)
Emily Martin, “The Egg and the Sperm. How Science has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male Female Roles”, Signs 16(3), 1991: 485-501.
Patricia Hill Collins, “Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images” in Black Feminist Thought (New York: Routledge, 1990), 67-78.
Peter Stearns, “Why Study History,” American Historical Association (1998)
Anna Furay and Kathleen Salevouris, The Methods and Skills of History (Selections: Chapter 2: “History as Reconstruction”; Chapter 3: “Continuity and Change”; Chapter 9: “Evidence”)
Anna Green, Kathleen Troup. The Houses of History: A Criticial Reader in Twentieth-Century History and Theory (New York: NYU Press, 1999)(SELECTIONS)
Julie Roy Jeffery, “Women in the Southern Farmers’ Alliance: A Reconsideration of the Role and Status of Women in the Late Nineteenth-Century South,” Feminist Studies 3, no. 1/2 (Autumn 1975): 72-91,
Paul E. Johnson, “The Modernization of Mayo Greenleaf Patch: Land, Family, and Marginality in New England, 1766-1818,” The New England Quarterly, 55, no. 4 (Dec., 1982): 488-516.
Fraser Harbutt, “American Challenge, Soviet Response: The Beginning of the Cold War, February-May, 1946,” Political Science Quarterly, 96, no. 4 (Winter, 1981-1982): 623-639.
Stephen Van Evera, Guide to Methods for Students of Political Science (Ithaca: Cornell University Press, 1997).
Anthony Weston. A Rulebook for Arguments. 5th Edition (Indianapolis, IN: Hackett Publishing, 2017).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: