Intercultural Communication (Komunikacja międzykulturowa) 4219-AL007
Format
Warsztaty:
Od teorii do praktyki: prezentacja teorii, dyskusja i praktyczne zastosowanie.
Prezentacje:
Studenci przedstawią swoje projekty grupowe.
Wykłady gościnne:
Gościć będziemy ekspertów z różnych dziedzin – spotkania z nimi pozwolą studentom poszerzyć doświadczenia szeroko rozumianej komunikacji międzykulturowej.
Wycieczki terenowe:
W miarę możliwości odwiedzimy ważne instytucje kultury w których istotna jest komunikacja międzykulturowa.
Treść
• Dominujące cechy amerykańskiej kultury pracy.
• Podstawowe zasady komunikacji: komunikacja werbalna i niewerbalna, symboliczne i kontekstowe cechy komunikacji.
• Modele komunikacji, bariery skutecznej komunikacji, styl defensywny vs. wspierający, umiejętności przekazywania komunikatów, aktywne słuchanie, informacja zwrotna.
• Efektywna komunikacja. Budowanie dobrej woli: you-attitude, podkreślanie pozytywnych aspektów i język wolny od uprzedzeń. Skuteczne pisemne komunikowanie się w pracy: listy, protokoły, notatki, plany i raporty. Przejrzystość, gramatyka, interpunkcja i mechanika.
• Poszukiwania pracy. Pisanie CV i listów motywacyjnych, rozmowy kwalifikacyjne, follow-up.
• Umiejętności prezentacji. Strategia: cel, odbiorcy, wiarygodność, kontekst kulturowy. Struktura: bezpośrednia/pośrednia. Format przekazu: wybór kanału, istota przekazu, zarządzanie pytaniami i odpowiedziami. Pomoce wizualne: problem natłoku informacji, cel, spójność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:
Wiedzę, która pozwoli im:
• rozpoznać i zrozumieć znaczenie kontekstu kulturowego w komunikacji w języku angielskim
• rozumieć wzorce i zasady skutecznej komunikacji w kontekście międzykulturowym, w szczególności w odniesieniu do kultury USA
• rozwijać i utrzymywać wysoki poziom świadomości międzykulturowej i kompetencji międzykulturowych
Umiejętności, które pozwolą im:
• poszerzyć zakres komunikacji niewerbalnej i werbalnej w języku angielskim
• wyrażać pomysły w piśmie i mowie w sposób pozytywny, budujący dobrą wolę i wolny od uprzedzeń
• pisać skuteczne i zwięzłe dokumenty związane z pracą: listy, protokoły, notatki, raporty i plany
• wygłosić dobrze zorganizowaną, celową i wiarygodną prezentację ustną w formacie odpowiednim dla danej publiczności w języku angielskim
• opracować profesjonalne CV i list motywacyjny w języku angielskim
• przygotować się do wszystkich etapów procesu rekrutacyjnego
Kompetencje, które pozwolą im:
• rozumieć znaczenie komunikacji i współpracy
• rozwijać umiejętności interpersonalne, które przyczyniają się do satysfakcjonujących relacji zawodowych
Kryteria oceniania
Do zdobycia jest maksymalnie 10 punktów
• 4 punkty: aktywność na zajęciach
• 3 punkty: projekt grupowy i jego prezentacja na zajęciach
• 3 punkty: indywidualne prace pisemne
Wszystkie składowe oceny muszą zostać zaliczone.
Oceny końcowe:
5 10 punktów
4+ 9 punktów
4 8 punktów
3+ 7 punktów
3 6 punktów
Forma i treść korespondencji studentów z prowadzącymi oraz ogólna komunikacja podczas zajęć będą oceniane zgodnie ze standardami skutecznej komunikacji – może to podnieść lub obniżyć ocenę końcową nawet o 1,0.
To są zajęcia z komunikacji.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Bolles, R. (2021) What Color Is Your Parachute? 2022: Your Guide to a Lifetime of Meaningful Work and Career Success, Ten Speed Press
2. Hall, E.T. 1970 (1990). The silent language. New York: Anchor Books
3. Hall E. (1990) Understanding Cultural Differences, Yarmouth
4. Hofstede’s Insights https://www.hofstede-insights.com
5. Jensen (2009). “Integrity: Without It Nothing Works”, Harvard Nom Research Paper No. 10-042
6. Meyer, Erin (2015) The Culture Map. Decoding how people think, lead, and get things done across cultures, New York: Public Affairs.
7. Quintessential Careers www.quintcareers.com
8. Think Fast, Talk Smart: Stanford University Podcast https://www.gsb.stanford.edu/business-podcasts/think-fast-talk-smart
Lektury rekomendowane:
1. Covey, Stephen R. (1990) The 7 Habits of Highly Effective People, New York: Fireside
2. Fisher, R., Ury, W. and Patton, B. (2011) Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In, Penguin Books
3. Hofstede, G. (2010) Cultures and Organizations, McGraw-Hill
4. Kahneman, D. (2011) Thinking, Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux
5. Pinker, Steven (2015) The Sense of Style: The Thinking Person's Guide to Writing in the 21st Century Penguin Books
6. Schein, E. (2004) Organizational Culture and Leadership, John Wiley & Sons, Inc
7. Williams J. M. and Bizup J. (2013) Style: Lessons in Clarity and Grace (11th Edition). Pearson
8. Zinsser W. (2010) Writing Places: The Life Journey of a Writer and Teacher, Harper Perrenial
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: