- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Teorie i polityki rozwoju miast i regionów 4208-TiPR-OG
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z:
1. Współczesnymi mechanizmami rozwoju w ich historycznych uwarunkowaniach.
2. Terytorialnymi zróżnicowaniami w skali świata, Europy i Polski, w ujęciu dynamicznym.
3. Teoretycznymi podstawami wyjaśniania procesów rozwoju, w tym szczególnie rozwoju układów terytorialnych.
4. Problematyką praktycznego zastosowania teorii rozwoju regionalnego i gospodarki przestrzennej w planowania i programowaniu rozwoju regionów oraz miast.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(1) Rozumie mechanizmy rozwoju krajów i regionów (K_W01). (2) Zna podstawowe teorie rozwoju regionalnego i gospodarki przestrzennej. (K_W09) (3) Wyjaśnia interdyscyplinarność koncepcji teoretycznych z zakresu studiów miejskich i regionalnych oraz planowania przestrzennego. (K_W01) (4) Definiuje podstawowe pojęcia związane z teoriami rozwoju regionalnego i przestrzennego. (K_W09) (5) Zna zasady budowania strategii rozwoju miast i regionów (K_W01).
Umiejętności
(1) Ocenia mocne i słabe strony teorii, koncepcji i metod gospodarki przestrzennej i planowania przestrzennego w odniesieniu do konkretnych problemów badawczych. (K_U06) (2) Wskazuje teorie oraz koncepcje właściwe do przeanalizowania podstawowych problemów gospodarki przestrzennej i planowania przestrzennego.(K_U06) (3) Krytycznie analizuje oraz interpretuje informacje, w tym przedstawiane za pomocą map i wykresów. (K_U08) (4) Potrafi w syntetyczny sposób przedstawić analizę problemu oraz rekomendacje rozwiązań dotyczące zagadnień gospodarki przestrzennej i planowania przestrzennego.(K_U08)
Kompetencje społeczne
(1) Samodzielnie doskonali umiejętności przygotowywania opracowań pisemnych. (K_K01) (2) Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu gospodarki przestrzennej i planowania przestrzennego wykorzystując ich interdyscyplinarny charakter.(K_K07).
Kryteria oceniania
70%: egzamin pisemny: test pisemny (10 pytań za 2 punkty, 1 pytanie opisowe za 10 pkt.);
30%: obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
• J.A.Scholte, Globalizacja. Krytyczne wprowadzenie, Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2013
• T.G. Grosse: Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, Studia Regionalne i Lokalne z. 1(8), 2002
• G. Gorzelak, Bieda i zamożność regionów (założenia, hipotezy, przykłady), Studia Regionalne i Lokalne z. 1, 2003
• Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 http://mr.bip.gov.pl/strategie-rozwoj-regionalny/17847_strategie.html
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: