- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pieszo przez miasto. Spacery badawcze po Warszawie 4208-SbW-OG
Ze względu na pogodę, kurs odbywać się będzie w systemie blokowym przez pierwszą połowę semestru zimowego.
Celem kursu jest zaznajomienie osób uczestniczących z podstawowymi kategoriami pojęciowymi służącymi do opisu procesów towarzyszących współczesnym przemianom. Podczas zajęć studenci i studentki będą mieli okazję przygotowywać i uczestniczyć w spacerach badawczych po wybranych trasach w Warszawie. Kurs rozpoczną zajęcia wprowadzające poświęcone metodologii spaceru badawczego na podstawie przestrzeni kampusu uniwersyteckiego. Następnie – na przykładzie konkretnych miejsc w Warszawie - omawiane będą wybrane procesy zachodzące w mieście takie jak gentryfikacja, czy suburbanizacja. Tematy poszczególnych spacerów dobierane będą względem aktualnych problemów i wyzwań związanych m.in. z partycypacją i mobilizacją społeczną, dyskryminacją i marginalizacją niektórych grup mieszkańców, procesami suburbanizacyjnymi i protestami ulicznymi itp.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy, student/ka:
1. Charakteryzuje główne procesy społeczno-gospodarcze zachodzące w przestrzeni miejskiej Warszawy.
2. Operuje podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu studiów miejskich i socjologii miasta.
3. Zna zasady prowadzenia spacerów badawczych.
W zakresie umiejętności:
1. Wykorzystuje teorie socjologiczne do wytłumaczenia procesów społecznych zachodzących we współczesnym mieście.
2. Wyciąga wnioski i krytycznie analizuje informacje.
3. Opracowuje spacer badawczy na podstawie kwerendy danych.
W zakresie kompetencji społecznych:
1. Kształtuje w sobie postawę krytyczną poprzez interpretację wybranego problemu bądź procesu zachodzącego w mieście.
2. Rozumie powiązanie perspektyw teoretycznych z aktualnymi procesami w przestrzeni miejskiej.
3. Poszerza kompetencje w zakresie przekazywania informacji oraz współpracy w grupie.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (30%), aktywność (30%) i wykonywanie prac domowych i grupowych (40%).
Literatura
Gehl, Jan, Svarre, Birgitte. (2013). Test walks [w:] How to study public life, s. 34. Waszyngton, Covelo, Londyn: Island Press.
Harvey, David. (2012). Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Warszawa: Bęc Zmiana.
Jacobs, Jane (2014). Działanie chodników. [w:] Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, s. 47-104. Warszawa: Centrum Architektury.
Kowalewski, Maciej, Bartłomiejski, Robert. (2020). Is it research or just walking? Framing walking research methods as “non-scientific”. Geoforum 11, s. 59-65.
Miessen, Markus. (2013). Koszmar partycypacji. Warszawa: Bęc Zmiana.
Nóżka, Marcjanna, Martini, Natalia. (2015). Metody mobilne i wizualne w praktyce badawczej. Zastosowanie fotospaceru w socjologicznych badaniach map mentalnych i zachowań terytorialnych ludzi. Przegląd Socjologii Jakościowej XI(4), s. 34-50.
Pobłocki, Kacper, Lech Mergler & Maciej Wudarski. (2013). Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu. Warszawa: Fundacja Res Publica.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: