- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Aktualne problemy miast i regionów 4208-Apm-OG
Celem wykładu jest przedstawienie kluczowych zagadnień, pojęć i problemów dotyczących teorii i praktyki rozwoju regionalnego i lokalnego w Polsce, na tle europejskim i światowym. Istotnym elementem wykładu jest omawianie wyników najnowszych badań w przedmiotowym zakresie. W efekcie studenci zdobywają podstawowe rozeznanie w badawczej problematyce studiów regionalnych i lokalnych, co stanowi wygodny wstęp do dalszych studiów tematu dla zainteresowanych osób, w tym np. wyboru wartościowego tematu pracy magisterskiej, który będzie wpisywać się w aktualną debatę naukową.
Zajęcia obejmują trzy bloki tematyczne z których każdy prowadzony jest przez innego wykładowcę lub wykładowców.
Blok I: Aktualne problemy rozwoju regionalnego i lokalnego
• Miasta, metropolie, metropolizacja
• Obszary funkcjonalne: obszary metropolitalne i problemowe
• Polityka publiczna a rozwój regionalny i lokalny
Blok II: Nowe podejścia teoretyczne
• Smart specialisation (theory and policy)
• Economic complexity & related variety
• Resilience and adaptability
Blok III: Instytucjonalno-administracyjne ramy rozwoju regionalnego i lokalnego
• Podział terytorialny kraju, struktury administracji samorządowej i rządowej
• Kompetencje i zadania samorządu
• Finanse samorządu – źródła przychodów, wydatki, budżet, w tym budżet obywatelski
• Polityka lokalna i wybory lokalne
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01: student zna i rozumie w sposób pogłębiony fakty, obiekty i zjawiska oraz teorie naukowe odnoszące się do mechanizmów rozwoju regionalnego i lokalnego, a także metodologię badań empirycznych w tej dziedzinie i terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu.
K_W02: student zna i rozumie w pogłębionym stopniu główne tendencje rozwojowe i relacje między studiami regionalnymi i lokalnymi a innymi dyscyplinami w ramach nauk społecznych, a także możliwości i ograniczenia wynikające z interdyscyplinarności badań prowadzonych w ramach studiów regionalnych i lokalnych; rozumie związek terminologii stosowanej w ramach studiów regionalnych i lokalnych z terminologią wykorzystywaną w innych dyscyplinach w ramach nauk społecznych.
K_W03: student zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie człowieka jako podmiotu badań, a także człowieka, społeczności i przestrzeni jako przedmiotu badań w ramach studiów regionalnych i lokalnych.
K_W04: student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej związanej e studiami regionalnymi i lokalnymi, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
K_W05: student zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów regionalnych i lokalnych.
K_K05: student jest gotów do kreatywnego myślenia i działania w celu rozwiązywania problemów z dziedziny studiów regionalnych i lokalnych.
Kryteria oceniania
Test (pytania zamknięte, zaliczenie od 30%)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności. LexisNexis, Warszawa 2014 (rozdziały I, VI-IX,XII-XIII)
• Smętkowski M., 2013, Rozwój regionów i polityka regionalna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w okresie transformacji i globalizacji, Scholar.
• Nazarko Ł. (2014), Inteligentne specjalizacje polskich regionów – przyczynek do ewaluacji, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, T. XV, Nr 8, s. 247–262.
• Foray D. (2014), From Smart Specialisation to Smart Specialisation Policy, „European Journal of Innovation Management”, Vol. 17, No. 4, pp. 492–507.
• Pylak, K., & Majerek, D. (2018). Pokrewna różnorodność branż. Implikacje dla rozwoju innowacyjności. Przegląd Organizacji, (2), 8-14.
• Hidalgo, C. (2015). Why information grows: The evolution of order, from atoms to economies. Basic Books. [PART IV: The Complexity of the Economy].
• Celińska-Janowicz D., Płoszaj A. (2015) Rola samorządów w kształtowaniu potencjału adaptacyjnego lokalnych układów społeczno-gospodarczych – przykład Mazowsza [w:] D. Celińska-Janowicz, A. Płoszaj (red.) Rozwój lokalny w turbulentnym otoczeniu: mazowieckie samorządy wobec wyzwań adaptacyjności.Warszawa: MGG Conferences. [Wstęp – strony 5-8].
• Pike, A., Dawley, S., & Tomaney, J. (2010). Resilience, adaptation and adaptability. Cambridge journal of regions, economy and society, 3(1), 59-70.
Literatura pomocnicza:
• B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.
• P. Swianiewicz, Finanse samorządowe: koncepcje, realizacja, polityki lokalne. Municypium, Warszawa 2011.
• Gorzelak G., Smętkowski M., 2005, Metropolia i jej region w gospodarce informacyjnej, Scholar.
• Pacione M., 2009, Urban Geography: a global perspective, 3rd edition, Rouledge.
• Pike A., Rodrigues-Pose A., Tomaney J., 2011, Handbook of Local and Regional Development, Routledge.
• Śleszyński P., Bański J., Degórski M., Komornicki T., 2017, Delimitacja obszarów strategicznej interwencji państwa: obszarów wzrostu i obszarów problemowych, Prace Geograficzne IGiPZ PAN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: