Seminarium dyplomowe 1 4101-5SSDO
Celem seminarium jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności potrzebne do zaplanowania i przeprowadzenia autorskiego projektu badawczego z dziedziny dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języków obcych i przedstawienie go w formie pracy dyplomowej. Podczas seminarium studenci zapoznają się z metodami prowadzenia badań w dziedzinie dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języka angielskiego jako języka obcego. Celem tego etapu seminarium jest samodzielne zaprojektowanie procedury badawczej i przeprowadzają badanie. Studenci formułują pytanie i cele badawcze oraz dobierają odpowiednie metody pozyskiwania danych empirycznych na potrzeby prowadzonego badania oraz wybierają metody analizy i prezentacji tych danych. Ponadto zapoznają się z wymogami formalnymi dotyczącymi pracy dyplomowej obejmującymi następujące aspekty pracy: techniki redakcyjne, zasady redagowania tekstu naukowego w języku angielskim, zbieranie literatury przedmiotowej, dokumentowanie i cytowanie źródeł, przygotowanie bibliografii, problematyka plagiatu.
Zakres tematów jest ustalany przez poszczególnych prowadzących i znajduje się w części opisu poświęconej realizacji zajęć w cyklu 2020L w przyporządkowanych im grupach.
W roku akademickim 2020/21 seminaria dyplomowe prowadzone są przez:
1. prof. dr hab. Eugeniusz Cyran
2. dr hab. Andrzej Diniejko
3. mgr Stephen Davies
4. dr Emilia Królak
5. dr Michał Kuźmicki
6. dr Jacek Romaniuk
7. dr Elżbieta Sielanko-Byford (studia zaoczne)
8. dr Kinga Rudnicka-Szozda
9. mgr Anna Walewska (studia zaoczne)
10. dr hab. Sławomir Wącior, prof. ucz.
11. mgr Małgorzata Tetiurka
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych H1P_W02
K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego H1P_W10
K_W08 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych H1A W02 H1A_W03
K_W19 ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i psychologii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji danych językowych używanych w badaniach z zakresu dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języka angielskiego jako języka obcego. S1A_W06
Umiejętności
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01
K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych H1P_U03
K_U08 potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu „historia i społeczeństwo” oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania H1P_U09
K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10
K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym H1P_U11
K_U10 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U12
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
K_U13 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności psychopedagogicznej S1A U01 S1A_U08
K_U1 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S1A U02 S1A U01 S1A U06 H1A_U04
K_U15 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej H1A U04 H1A U06 S1A U03 S1A_U08
K_U1 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów działań badawczych oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań H1A U02 H1A U04 S1A U01 S1A_U02
K_U17 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień psychologicznych i pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii, pedagogiki, jak i innych powiązanych z nimi dyscyplin H1A U01 H1A U06 H1A U11 H1A U12
K_U18 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów H1A_U01
K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów H1A_U06
K_U20 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej S1A U06 S1A_U07
K_U21 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych ; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań S1A_U04
Kompetencje społeczne
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03
K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A K01
H1A K04 S1A_K02
K_K08 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej S1A_K07
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A K04 S1A_K04
K_K11 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych S1A K04 H1A_K04
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do:
uczestnictwa w zajęciach - w związku z organizacją przedmiotu w trybie mieszanym uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych jest obowiązkowe
wykonania wszystkich zadań zamieszczonych na platformie
złożenia wszystkich części składowych pracy określonych w sylabusie zredagowanych zgodnie z wytycznymi przedstawionymi na seminarium w terminie wyznaczonym przez prowadzącego
Części składowe pracy obejmują:
Semestr I
abstrakt pracy wraz z bibliografią
plan części teoretycznej pracy ze wskazaniem źródeł na których bazują poszczególne sekcje
plan badania empirycznego
poszczególne sekcje rozdziału(ów) teoretycznego(ych) pracy
kompletny(e) rozdział(y) teoretyczne(y) pracy wraz z bibliografią
Semestr II
dokładny plan badania empirycznego z uwzględnieniem następujących elementów: cel i pytania badawcze, uczestnicy badania, instrumenty i dane badawcze
poszczególne sekcje rozdziału empirycznego pracy:
wstęp
opis badania (cel i pytania badawcze, uczestnicy badania, instrumenty i dane badawcze) (Research design/Method)
analiza i wyniki badania (Results)
omówienie wyników badania (Discussion)
wstęp do pracy (Introduction)
zakończenie pracy (Conclusion)
załączniki (Appendixes/ Appendices)
strona tytułowa spis treści, spis tabel i rycin, streszczenie w języku polskim, słowa kluczowe, tłumaczenie tematu na język polski
kompletna praca dyplomowa
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Brown, J. D. (1988). Understanding research in second language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Brown, J. D. & Rodgers, T. S. (2003). Doing second language research. Oxford: Oxford University Press.
Burns, A. (2010). Doing action research in English language teaching: A guide for practitioners. New York and London: Routledge, Taylor and Francis Group.
Chaudron, C. (2003). Data collection in SLA research. In C. J. Doughty & M. H. Long (Eds.) Handbook of second language acquisition, (pp. 762-828), Malden, MA: Blackwell.
Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language teaching. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum.
Gass, S. (2001). Innovations in second language research methods. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 221–232.
Gass, S. M. & Selinker, L. (2001). Second language acquisition. An introductory course. (2nd edition). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gass, S., Sorace, A. & Selinker, L. (1999). Second language learning data analysis. 2nd edition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Mackey, A. & S. M. Gass (2005). Second language research: Methodology and design. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum.
Nunan, D. (1996). Issues in SLA research: Examining substance and procedure. In W. C. Ritchie & Tej K. Bhatia (Eds.) Handbook of second language acquisition (pp.349-374). San Diego: Academic Press.
Seliger, H. & E. Shohamy (1989). Second language research methods. Oxford: Oxford University Press.
Wykorzystane pozycje wiążą się ściśle z tematami seminariów i są proponowane przez poszczególnych prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: