Podstawy promocji zdrowia i prewencji chorób dla nauczycieli 4100-IVPPZPCH
Szczególny nacisk zostanie położony na: paradygmaty i determinanty zdrowia, zagrożenia zdrowotne, koncepcję promocji zdrowia, założenia, kierunki i obszary działań, zdrowie a zdrowy styl życia, zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia, promowanie zdrowych wzorców życia, rola i zadania nauczyciela w obszarze promocji zdrowia, planowanie działań edukacyjnych w odniesieniu do jednostki i społeczności. Studenci poznają uwarunkowania zachowań zdrowotnych jednostki i społeczności, czynniki, ryzyka chorób wynikających ze stylu życia.
Studenci będą ćwiczyć korzystanie z różnych źródeł informacji celem analizy i oceny zachowań umacniających zdrowie oraz zagrożeń zdrowia, konstruowanie ankiety stylu życia, analizują kwestionariusz wywiadu przeprowadzonego wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w różnych przedziałach wiekowych, opracowują programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dostosowanych do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
K_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym
K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
K_W13 w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
K_U26 udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i
dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim
będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do
podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Prezentacja, przeprowadzenie badania edukacyjnego wraz z analizą wyników / opracowanie scenariuszów zajęć z uczniami i materiałów dydaktycznych dotyczących aspektów prozdrowotnych, pisemny test zaliczeniowy.
Limit nieobecności - 1
Literatura
Literatura podstawowa:
Woynarowska, B. (red.). (2023). Edukacja zdrowotna: podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura rozszerzająca:
Mercer, S./Puchta, H./Thornbury, S. (red.). (2023). Sarah Mercer and Herbert Puchta's 101 Psychological Tips. Cambridge University Press.
Woynarowska, M./Woynarowska, B. (red.). (2022). Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: