Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (j. niemiecki) - szkoła wyższa 4100-IVPKKDNIEMSW
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole wyższej.
Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć) z języka niemieckiego, jak i w podstawowym stopniu do prowadzenia zajęć z innych przedmiotów w języku niemieckim. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
W programie studiów w zakresie przedmiotu dydaktyka przedmiotowa szkoły wyższej zostaje zapewniony czas na przygotowanie studentów do praktyki oraz jej omówienie. CKNJOiEE UW utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołami wyższymi i wydziałami, w których studenci odbywają praktykę. Praktyka odbywana w ramach modułu „Szkoła wyższa” jest kontynuacją praktyki odbytej w module (III etap edukacyjny).
Obserwacja zajęć
Student rozwija i sprawdza w praktyce wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania, umie dokonać analizy pracy nauczyciela i studentów oraz analizy efektów pracy nauczyciela i studentów, potrafi ocenić realizację zamierzonych przez nauczyciela celów, rozpoznaje czynniki wyznaczające osiągnięcia studentów, rozpoznaje przyczyny trudności.
Asystowanie nauczycielowi w zajęciach
Student potrafi zaplanować, poprowadzić i dokumentować zajęcia, potrafi dokonać analizy pracy nauczyciela i studentów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów, potrafi dobrać, konstruować i modyfikować materiały edukacyjne, potrafi zaprojektować działania edukacyjne, kierować procesem kształcenia w grupie, oceniać osiągnięcia studentów, badać i modyfikować czynniki wyznaczające te osiągnięcia, rozpoznawać przyczyny niepowodzeń.
Samodzielne prowadzenie zajęć pod opieką nauczyciela
Praktykant potrafi dokonać analizy własnej pracy i jej rezultatów oraz analizy pracy studentów i realizacji zamierzonych celów, współpracować z innymi nauczycielami. Szkoła wyższa lub jej jednostka organizacyjna, przyjmująca studenta na praktyki zawodowe stwarza warunki umożliwiające studentowi zarówno poznanie różnych rodzajów zajęć, jak i zdobycie pożądanego doświadczenia dydaktycznego w zakresie organizacji pracy jednostki, planowania, realizowania i oceniania wyników procesów kształcenia, zapewnia dostęp do sprzętu i pomocy dydaktycznych, wyznacza opiekunów praktyk przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Stwarza warunki umożliwiające studentowi samodzielne opracowanie konspektów lekcji/scenariuszy zajęć w oparciu o informacje i wskazówki przekazane przez opiekuna praktyk. Stwarza warunki do prowadzenia w ramach praktyk zajęć z języka obcego i w języku obcym z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, a zwłaszcza treści i zasobów edukacyjnych znajdujących się na portalach internetowych.
W związku z koniecznością integracji zdobywanych przez studentów umiejętności z procesem kształcenia, praktyki zawodowe odbywają się w przeważającej części w okresie realizacji zajęć w uczelni. Praktyki zawodowe nie mogą odbywać się wyłącznie w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych w uczelni.
Udział studenta w zajęciach objętych praktykami zawodowymi jest dokumentowany. Praktyki zawodowe podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk w szkole wyższej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku niemieckim
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla trzeciego etapu edukacyjnego
S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K01 uczenia się przez całe życie
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyliczana według wzoru: a x 0,5 + b x 0,5, gdzie
a= ocena opiekuna praktyki zawarta w opinii o praktykancie
b= ocena dokumentacji praktyki
W opiniach uwzględniane są następujące elementy:
- umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy merytorycznej i metodycznej
studentów-praktykantów, znajomość technik nauczania,
- umiejętność wykorzystania pomocy dydaktycznych i posługiwania się środkami
audiowizualnymi,
- umiejętność nawiązywania kontaktu z młodzieżą,
- takt pedagogiczny,
- kultura bycia,
- stopień zaangażowania w pracy, sumienność, punktualność i obowiązkowość.
Opisowa opinia sporządzona przez opiekuna praktyki jest zakończona oceną w postaci stopnia (skala 2-5).
Kryteria oceny konspektu i zajęć
Konspekt (0-2):
-sformułowanie celów i zaplanowanie faz zajęć,
-dobór zadań i ćwiczeń,
-zgodność z programem nauczania,
-zgodność treści zajęć z potrzebami studentów.
Przebieg zajęć (0-2):
-dynamika,
-zastosowanie technik motywujących,
-przejrzystość, czytelność działań,
-wykorzystanie mediów,
-społeczne formy pracy.
Działania nauczyciela/praktykanta (0-2):
-wobec studentów,
-znajomość technik nauczania.
Kompetencja zawodowa (0-2):
-językowa i kulturowa
-użycie języka.
Refleksja na temat zajęć (0-2)
-objaśnianie niezrozumiałych fragmentów zajęć,
-rozpoznawanie własnych błędów, autorefleksja.
b = dokumentacja praktyki (dziennik praktyk, arkusze obserwacji, konspekty zajęć - kryteria oceny powyżej)
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 % - 2,0
60-68 % - 3,0
69-78 % - 3,5
79-88 % - 4,0
89-96 % – 4,5
Powyżej 97 % – 5,0
Praktyki zawodowe
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne na poziomie szkoły wyższej są uzupełnieniem zajęć z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa.
Literatura
Petty, G. (2015). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rohr, Dirk; Ouden, Hendrik den; Rottlaender, Eva-Maria (2016): Hochschuldidaktik im Fokus von Peer Learning und Beratung. [1. Auflage]. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Praktyki obejmują 30 godzin, w tym 5 godzin samodzielnie prowadzonych i 25 hospitowanych. |
W cyklu 2024L:
Praktyki obejmują 30 godzin, w tym 5 godzin samodzielnie prowadzonych i 25 hospitowanych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: