Literatura francusko-języczna dla nauczycieli języka II (język francuski) 4100-IVLITFRA
Zajęcia poświęcone są problematyce włączania literatury do procesu glottodydaktycznego (do nauczania języka francuskiego) na III etapie edukacyjnym oraz szkołach wyższych. Na zajęciach zostaną pogłębione kwestie ogólne, takie jak rozwój literatury oraz znaczenie kształtowania kompetencji literackiej w procesie nauczania języka obcego. Studenci będą mogli dokładniej poznać takie tematy jak literatura dla starszej młodzieży i dla dorosłych, a także najważniejsze wybrane dzieła literackie, w tym należące do kanonu. Na zajęciach wykorzystane zostaną głównie utwory prozatorskie, m.in. o charakterze autobiograficznym. Ponadto omówione zostaną metody i techniki wprowadzania komponentu literackiego do nauki języka na III etapie edukacyjnym i w szkołach wyższych, m.in. kryteria doboru materiałów, teksty literackie a inne materiały zw. z literaturą, rodzaje ćwiczeń, jakie można proponować uczącym się języka obcego, rozwijanie sprawności językowych i kompetencji kulturowej podczas pracy z literaturą w klasie językowej.
Dokładniej zostaną omówione wybrane gatunki literackie
Nakład pracy studenta:
16 godzin = zapoznanie się z materiałami zamieszczonymi na platformie i wykonanie związanych z nimi zdań
14 godzin uczestnictwa w zajęciach (godziny kontaktowe)
30 godzin pracy własnej (przygotowanie do testu w formie quizu, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
Punkty ECTS (w sumie 3 p.) będą przyznawane:
- za obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, za prezentację lub wystąpienie podczas zajęć na zadany wcześniej temat (dot. godzin kontaktowych): 1 p. ECTS
- regularna praca własna z materiałami zamieszczonymi na platformie (wszystkie aktywności i ćwiczenia muszą być zrealizowane) 1 p. ECTS
- test w formie quizu na zakończenie semestru (obejmujący podstawowe wiadomości podawane podczas zajęć stacjonarnych i umieszczone na platformie): 1 p. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student zna i rozumie:
K_W01: w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu literaturoznawstwa, właściwe dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej
K_W02: niezbędną terminologię z zakresu literaturoznawstwa i pedagogiki, właściwą dla nauczania języków obcych
Umiejętności
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student potrafi:
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i francuskim
K_U02: samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym
K_U04: stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student jest gotów do:
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K03: odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
K_K09: uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie:
- obecności (dopuszczalne 1 nieobecność w semestrze podczas godzin w sali, niezależnie od ich statusu - usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona, przekroczenie tego limitu powoduje niezaliczenie zajęć)
- przygotowania do zajęć i systematycznego wykonywania zadań domowych
- aktywności podczas zajęć (czynne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach)
- regularnej pracy z materiałami zamieszczonymi na platformie
Zaliczenie zajęć (wymagania minimum) i ocena końcowa na podstawie:
regularnej pracy podczas zajęć w sali (przynajmniej na poziomie dostatecznym), oceny uzyskanej za wystąpienie/prezentację na zadany wcześniej temat, regularną pracę z materiałami zamieszczonymi na platformie (realizacja wszystkich aktywności i zadań) oraz za test w formie quizu (obejmujący podstawowe wiadomości podawane podczas zajęć).
Test odbędzie się na ostatnich zajęciach odbywających się stacjonarnie (w sali).
Literatura
Wybrane opracowania:
1. Marie-Claire Albert & Marc Souchon, Les textes littéraires en classe de langue, Paris, Hachette, 2000.
2. Jean-Pierre Aubrit, Le Conte et la nouvelle, Paris, Armand Colin, 2002.
3. Francine Cicurel, Lectures interactives en langue étrangère, Paris, Hachette, 1991.
4. Nic Diament, Histoire des livres pour les enfants du Petit chaperon rouge à Harry Potter, Paris, Bayard, 2008.
5. Alain Duchesne & Thierry Leguay, Petite fabrique de littérature, Paris, Magnard, 2003.
6. Franck Évrard, La nouvelle, Paris, Seuil, 1997.
7. Laurent Fiedler, Le roman contemporain, Paris, Seuil, 1998.
8. Jean-Pierre Goldenstein, Entrées en littérature, Paris, Hachette, 1990.
9. Mireille Naturel, Pour la littérature. De l’extrait à l’oeuvre, Paris, CLE Internationnal, 1995.
10. Isabelle Nières-Chevrel, Introduction à la littérature de jeunesse, Paris, Didier, 2009.
11. Annie Oliver, Le Biographique, Paris, Hatier, 2001.
12. Nathalie Prince, La littérature de jeunesse - 2e éd. - Pour une théorie littéraire, Paris, Armand Colin, 2015.
13. Yves Stalloni, La Littérature française en 100 romans, Paris, Chêne, 2018.
14. Marie-Madeleine Touzin, L' Écriture autobiographique, Paris, Bertrand-Lacoste, 1993.
15. Damien Zanone, L’Autobiographie, Paris, Ellipses, 1996.
16. wybrane artykuły z czasopism : Nouvelle Revue Pédagogique, Le Français dans le Monde, Etudes de Linguistique Appliquée, Les Cahiers pédagogiques, Języki Obce w Szkole
Teksty – wybrane utwory literatury pięknej i literatury dla dzieci i młodzieży
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: