Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język niemiecki) 4100-IVDPNIEMSW
Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej szkoły wyższej mają na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela akademickiego poprzez wykształcenie umiejętności i kompetencji adekwatnych dla kontekstu nauczania języka niemieckiego oraz nauczania przedmiotów w języku niemieckim w pracy z osobami dorosłymi w szkole wyższej.
Celem kursu jest rozwinięcie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości oraz wykształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Studenci podnoszą również świadomość zasad etyki pracy nauczyciela. Zajęcia te są uzupełniane przez „Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa - jęz. niemiecki”
Nakład pracy studenta:
30 godzin zajęć kontaktowych
30 godzin pracy samodzielnej na platformie Moodle
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W04 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
S_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
S_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U03 - dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U06 - w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych
S_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U11 - posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U12 - formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
S_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
S_U24 - wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych w szkole wyższej i w edukacji dorosłych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K13 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach:
-pisemny test zaliczeniowy na (stacjonarnie lub na platformie) maks. 40 punktów)
Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia.
-przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/zadania na platformie (maks. 30 punktów)
-ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów).
Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów.
Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu.
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 - 2,0
60-68 - 3,0
69-78 - 3,5
79-88 - 4,0
89-96 – 4,5
Powyżej 97 – 5,0
Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru.
Praktyki zawodowe
Zajęcia te są uzupełniane przez „Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa - jęz. niemiecki”
Literatura
Buhlmann, Rosemarie; Fearns, Anneliese (2017): Handbuch des fach- und berufsbezogenen Deutschunterrichts DaF, DaZ, CLIL. Berlin: Frank & Timme (Forum für Fachsprachen-Forschung, 141).
Burwitz-Melzer, Eva, Mehlhorn, Grit, Riemer, Claudia, Bausch, Karl-Richard i Krumm, Hans-Jürgen (red.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag
Gajewska, Elżbieta; Sowa, Magdalena (2014): LSP, FOS, Fachsprache. Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Wydawnictwo Werset.
Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen; Wertenschlag, Lukas (2017): Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel, Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Version 2.0. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache).
Petty, G. (2015). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rohr, Dirk; Ouden, Hendrik den; Rottlaender, Eva-Maria (2016): Hochschuldidaktik im Fokus von Peer Learning und Beratung. [1. Auflage]. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: