Społeczeństwo obywatelskie w państwie demokratycznym 4100-IMSOWPD
Zajęcia organizacyjne: przedstawienie koncepcji przedmiotu, warunków zaliczenia, omówienie metod prowadzenia zajęć
Wybrane koncepcje społeczeństwa obywatelskiego - aspekt teoretyczny
Koncepcja demokracji partycypacyjnej jako politycznego kontekstu społeczeństwa obywatelskiego.
Społeczeństwo obywatelskie jako aktor w procesach politycznych państwa demokratycznego.
Przywództwo lokalne w kontekście kształtowania demokracji partycypacyjnej.
Obywatel jako podmiot społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym.
Znaczenie i formy kapitału społecznego w funkcjonowaniu demokracji
Społeczeństwo obywatelskie jako uczestnik procesu komunikowania politycznego
Wpływ kryzysu demokracji liberalnej na funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego
Deficyt demokracji w Unii Europejskiej a społeczeństwo obywatelskie
Charakterystyka zachowań wyborczych, struktura i partycypacja wyborców w państwie demokratycznym
Struktura politycznych możliwości w kontekście protestów politycznych
Znaczenie pluralizmu w państwie demokratycznym
„Global Civic Work” - analiza międzynarodowych inicjatyw na rzecz praw człowieka
W cyklu 2023Z:
Zajęcia organizacyjne: przedstawienie koncepcji przedmiotu, warunków zaliczenia, omówienie metod prowadzenia zajęć |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia organizacyjne: przedstawienie koncepcji przedmiotu, warunków zaliczenia, omówienie metod prowadzenia zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
wybrane fakty, teorie, koncepcję związane z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym; niezbędną terminologię z zakresu nauk o polityce i administracji; istotę zaangażowania obywatelskiego w procesy polityczne (K_W01; K_W02; K_W04; K_W05; K_W15).
W zakresie umiejętności student potrafi:
analizować informacje na temat funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego w państwie demokratycznym z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim; posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów działania aktorów społecznych i politycznych (K_U01, K_U09, K_U14)
W zakresie kompetencji student jest gotów:
do aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie; współdziałania i pracy w grupie; prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu (K_K03, K_K06, K_K08).
Kryteria oceniania
Weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta odbywa się przede wszystkim w wyniku przeprowadzonego egzaminu pisemnego w formie testu.
W zależności od formuły przedmiotu stosowane są także inne dodatkowe sposoby oceniania.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Antoszewski, Współczesne teorie demokracji, Wydawnictwo sejmowe, Warszawa 2016.
W. Bokajło, K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie, Wrocław 2001.
Th. Dietz, N. Dolsak, E. Ostrom, P. Stern, The Drama of the Commons, in: Drama of the Commons, (red.) Elinor Ostrom, Washington, DC: National Academy Press 2002.
K. Dziubka, Społeczeństwo obywatelskie. Wybrane aspekty ewolucji społeczeństwa, Wrocław 1997.
J. Gastil, P. Levine (eds.), The Deliberative Democracy Handbook. Strategies for Effective Civic Engagement in the 21st Century, San Francisco 2005.
A.Kościański, W. Misztal, Społeczeństwo obywatelskie: między ideą a praktyką, Warszawa 2008.
E. Ostrom, Covenants, Collective Action, and Common-Pool Resources, w: The Constitution of Good Societies, (red.) Karol Edward Soltan and Stephen L. Elkin, University Park: Pennsylvania State University Press 1996.
R. Putman, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych., Warszawa 2008.
K. Sołtan, P. Levine (eds.) „Civic Studies”, Waszyngton 2014.
Literatura uzupełniająca:
A. Antoszewski, Demokracja nieliberalna jako projekt polityczny, Zmierzch demokracji
liberalnej, red. K.A.Wojtaszczyk, P. Stawarz J. Wiśniewska-Grzelak, Warszawa 2018.
Peter J. Boettke et al., “Polycentricity, Self-governance, and the Art & Science of Association," in The Review of Austrian Economics, Volume 28, Issue 3, 2014.
A. Clapham, Human Rights Obligations of Non-State Actors, Oxford University Press, 2006.
R. Dahrendorf, After 1989: morals, revolution, and civil society, Oxford (15. From Europe to EUrope: A Story of Hope, Trial and Error.), 1997.
V. Havel, Przemówienie na Uniwersytecie Wrocławskim, 21.12.1992.
G. Marshall, "Why David Sometimes Wins: Strategic Capacity in Social Movements," in
Rethinking Social Movements: Structure, Meaning, and Emotion, ed. Jeff Goodwin and James M. Jasper, Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
J. Speth, The Bridge at the Edge of the World, Yale University Press, 2008.
J.H.H Weiler. On the political and legal DNA of the Union and the Current European Crisis, 2001
J. Westheimer, J. Kahne, Educating the “Good” Citizen: Political Choices and Pedagogical
Goals, Conference paper, Conference of the American Political Science Association, 2002.
K. Wojtaszczyk, Czy w Unii Europejskiej istnieje demokratyczny deficyt?, w: Deficyt
demokracji w Unii Europejskiej, red. K.A. Wojtaszczyk, J. Szymańska, Warszawa 2012.
F. Zakaria, The Rise of Illiberal Democracy, Foreign Affairs 1997.
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego myśli współczesnej, wybór tekstów i wstęp J. Szacki, Kraków 1997. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego myśli współczesnej, wybór tekstów i wstęp J. Szacki, Kraków 1997; Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: