Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język angielski) 1 4100-IMPKKDANG
Główne cele praktyk na III etapie edukacyjnym:
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy oraz zakresem obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych nauczyciela języka angielskiego;
2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji lekcji i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia lekcji języka angielskiego;
3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela języka angielskiego i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk z mentorem oraz podczas zajęć z dydaktyki przedmiotowej;
4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej i jej efektów oraz pracy własnej uczniów;
5. Zapoznanie się z zachowaniem i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci i młodzieży;
6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów;
7. Uświadomienie studentom – przyszłym nauczycielom języka angielskiego – problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych).
W cyklu 2023Z:
Główne cele praktyk na III etapie edukacyjnym: 1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy oraz zakresem obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych nauczyciela języka angielskiego; 2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji lekcji i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia lekcji języka angielskiego; 3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela języka angielskiego i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk z mentorem oraz podczas zajęć z dydaktyki przedmiotowej; 4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej i jej efektów oraz pracy własnej uczniów; 5. Zapoznanie się z zachowaniem i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci i młodzieży; 6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów; 7. Uświadomienie studentom – przyszłym nauczycielom języka angielskiego – problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych). |
W cyklu 2024Z:
Główne cele praktyk na III etapie edukacyjnym: 1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy oraz zakresem obowiązków dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych nauczyciela języka angielskiego; 2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji lekcji i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia lekcji języka angielskiego; 3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela języka angielskiego i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk z mentorem oraz podczas zajęć z dydaktyki przedmiotowej; 4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i wychowawczej i jej efektów oraz pracy własnej uczniów; 5. Zapoznanie się z zachowaniem i funkcjonowaniem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym dzieci i młodzieży; 6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów; 7. Uświadomienie studentom – przyszłym nauczycielom języka angielskiego – problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych). |
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
K_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
K_W21 podstawę programową języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych i ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U08wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
K_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
K_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
K_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia oceniane na podstawie następujących składowych:
- ocena/opinia mentora
- ocena opiekuna praktyk na podstawie przedstawionego portfolio (plany zajęć, scenariusze lekcji refleksje po przeprowadzonych i obserwowanych zajęciach)
- opisy przypadków
- dziennik praktyk
- zaprojektowane własne zadania i ćwiczenia
PROCENTOWA SKALA OCEN:
90-100% → 5
85-89% → 4,5
75-84% → 4
70-74% → 3,5
60-69% → 3
0-59% → 2
Praktyki zawodowe
Miejsce realizacji praktyk:
Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje, tj. "w
przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, poradniach
psychologiczno-pedagogicznych i innych placówkach systemu oświaty udzielających
wsparcia uczniom, rodzicom, opiekunom lub nauczycielom, w których do zajmowania
stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela." (&3, ust. 4 Uchwały nr 22 RD dla kierunku nauczanie języków obcych z dnia 16 grudnia 2021r.)
Literatura
---
W cyklu 2023Z:
-- |
W cyklu 2024Z:
-- |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
-- |
W cyklu 2024Z:
-- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: