Nauka języka francuskiego specjalistycznego 1 4100-IMNJFSP
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką tworzenia kursu języka specjalistycznego w oparciu o metodologię nauczania języka francuskiego dla potrzeb zawodowych poprzez analizę specyficznych potrzeb zawodowych i językowych odbiorców kursu, pozyskiwanie źródeł informacji na temat sytuacji zawodowych stanowiących kontekst sytuacyjny kursu, opracowanie korpusu dyskursywnego typowego dla określonej sytuacji zawodowej oraz opracowanie zadań służących realizacji celów zawodowych w języku francuskim specjalistycznym. Metodologia zajęć zakłada rozwijanie kompetencji lingwistycznej, socjolingwistycznej oraz pragmatycznej studentów w zakresie komunikacji zawodowej w różnorodnych kontekstach, z uwzględnieniem technolektów, profesjolektów i socjolektów.
Nakład pracy studenta w każdym z 2 semestrów:
– 30 godzin uczestnictwa w ćwiczeniach (godziny kontaktowe),
– 30 godzin pracy własnej (przygotowanie do bieżących zajęć, referowanie postępu prac nad opracowaniem kursu języka francuskiego specjalistycznego, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
W cyklu 2023Z:
Zagadnienia poruszane podczas zajęć obejmują następujące zakresy tematyczne: |
W cyklu 2024Z:
Zagadnienia poruszane podczas zajęć obejmują następujące zakresy tematyczne: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2024Z: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2023Z: obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali | W cyklu 2023Z: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student zna i rozumie
S_W01: w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny nauki i dyscypliny naukowej – językoznawstwo – właściwej dla kierunku nauczanie języków obcych
S_W17: procesy komunikowania się interpersonalnego i społecznego w języku francuskim i polskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętności:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student potrafi
S_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, wybierać i użytkować informacje dot. języka specjalistycznego, zw. z rynkiem pracy - z wykorzystaniem różnych źródeł w języku francuskim;
S_U07: ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U12: formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
S_U17: komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku francuskim i polskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U18: porozumiewać się w języku polskim i obcym, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku francuskim i polskim
S_U19: przygotować zaawansowane prace pisemne w języku francuskim i polskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dot. zagadnień szczegółowych
S_U20: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów zw. z projektowaniem i podejmowaniem działań edukacyjnych.
S_U21: w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku francuskim i polskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U22: prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim i polskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
S_U23: posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1+ ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej lub językiem angielskim na poziomie C1+
K_U25: pracować w zespole pełniąc różne role; przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U27: samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim i polskim
Kompetencje społeczne:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student jest gotów do
S_K01: uczenia się przez całe życie
S_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności;
S_K06: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Metody
Analiza dyskursu z punktu widzenia pragmatyki zawodowej (rodzaje interakcji i typy dyskursu)
Udział w dyskusji
Referowanie opracowanego materiału na potrzeby realizacji kursu języka specjalistycznego
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: opracowanie jednostki lekcyjnej kursu języka francuskiego specjalistycznego
Podstawą zaliczenia w obu semestrach są następujące elementy:
1. Obecność, punktualność, aktywność podczas zajęć oraz systematyczność wykonywania poszczególnych zadań w ramach realizacji zadania głównego.
Student ma prawo do 1. nieobecności usprawiedliwionej.
2. Zadania zrealizowane w ramach pracy własnej i systematycznie zamieszczane na platformie "Kampus": zaplanowanie i opracowanie kursu języka specjalistycznego dla wybranej grupy zawodowej w postaci scenariuszy lekcji języka specjalistycznego, z uwzględnieniem logiki działań w ramach danej profesji.
Kryteria oceny kursu języka specjalistycznego:
2.1. odzwierciedlenie potrzeb grupy zawodowej – cele komunikacyjne w określonym kontekście zawodowym,
2.2. dobór adekwatnych źródeł informacji,
2.3. określenie zadań językowych do realizacji (zadania ustne i zadania pisemne: dyskurs specjalistyczny),
2.4. przygotowanie różnorodnych typologicznie ćwiczeń językowych, powiązanych z realizacją zadania głównego,
2.5. uwzględnienie podejścia zadaniowego.
Progi procentowe do oceny kursu specjalistycznego:
60% -68% - ocena dostateczna
69%-76% - ocena dostateczny plus
77%-84% - ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Vermurie V., Au boulot ! Savoir lire, écrire, compter en français pour travailler, PUG, 2019
2. Markey D. (dir.), Kindt S. (dir.), Didactique du français sur objectifs spécifiques : nouvelles recherches, nouveaux modèles, Garant Verlag, 2016
3. Cloose É., Le français du monde du travail - B1-B2, PUG, 2014
4. Mangiante J.-M. (coord.), Richer J.-J. (coord.), « Le FOS aujourd'hui : quel périmètre et quelle influence en didactique des langues ? », Points communs : recherche en didactique des langues sur objectif(s) spécifique(s), avril 2014, n°1, https://goo.gl/KNwX21
5. Sowa M., Enseigner le français sur objectifs spécifiques : de la théorie à la pratique, Werset, 2014
6. Gajewska E., Sowa M., LSP, FOS, Fachsprache. Dydaktyka języków specjalistycznych, Werset, 2014
7. Mourlhon-Dallies F., Enseigner une langue à des fins professionnelles, Didier, 2008
8. Carras C., Tolas J., Kohler P.et al., Le français sur objectifs spécifiques et la classe de langue, CLE international, 2007
9. Artykuł « Français sur objectifs spécifiques z linkami do stron wydawnictw, słowników i encyklopedii i in.(18.10.2006) : www.aplv-languesmodernes.org/spip.php?article516
10. Mangiante J.-M., Parpette C., Le français sur objectif spécifique : de l’analyse des besoins à l’élaboration d’un cours, Hachette, 2004
11. Français sur objectifs spécifiques (FOS). Fiches pédagogiques : www.lepointdufle.net/penseigner/francais-sur-objectifs-specifiques-fiches-pedagogiques.htm
12. DELF option professionnelle : www.ciep.fr/delf-pro
13. 13. Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe 2001, https://rm.coe.int/16802fc3a8
(aktualizacje CECRL : https://www.coe.int/fr/web/common-european-framework-reference-languages)
W cyklu 2023Z:
1. Vermurie V., Au boulot ! Savoir lire, écrire, compter en français pour travailler, PUG, 2019 |
W cyklu 2024Z:
1. Vermurie V., Au boulot ! Savoir lire, écrire, compter en français pour travailler, PUG, 2019 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym w sali wykładowej oraz w trybie asynchronicznym, na platformie "Kampus 2". 1. Zajęcia w trybie synchronicznym odbywają się wg planu zajęć zamieszczonego na stronie CKNJOiEE. 2. W ramach zajęć w trybie asynchronicznym, studenci wykonują zadania na platformie "Kampus 2". Zadania mają charakter ćwiczeniowy i dotyczą zagadnień omawianych w sali. 3. Konsultacje wykładowcy odbywają się stacjonarnie oraz na platformie Google Meet. Data i godzina zostały podane na stronie CKNJOiEE. Obecność studentów na zajęciach sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym w sali wykładowej oraz w trybie asynchronicznym, na platformie "Kampus 2". 1. Zajęcia w trybie synchronicznym odbywają się wg planu zajęć zamieszczonego na stronie CKNJOiEE. 2. W ramach zajęć w trybie asynchronicznym, studenci wykonują zadania na platformie "Kampus 2". Zadania mają charakter ćwiczeniowy i dotyczą zagadnień omawianych w sali. 3. Konsultacje wykładowcy odbywają się stacjonarnie oraz na platformie Google Meet. Data i godzina zostały podane na stronie CKNJOiEE. Obecność studentów na zajęciach sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: