Komunikacja interpersonalna i umiejętności negocjacyjne 4100-IMKIUN
Program zajęć obejmuje następujące tematy:
• Komunikacja werbalna – rola komunikatu, odbiorcy i nadawcy. Specyfika grupy społecznej i dopasowanie przekazu, pod kątem merytorycznym i stylu wypowiedzi.
• Podstawowe zasady poprawnej komunikacji i wystąpień publicznych. Komunikat informacyjny i perswazyjny. Określanie celów komunikacji.
• Etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej
• Etyka i estetyka wypowiedzi jako elementy kultury języka
• Emocje w komunikacji. Czy i jak wyrażać uczucia, empatia
• Budowanie autorytetu, wiarygodności i pewności siebie.
• Specyfika konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu drogą negocjacji i mediacji. Zrozumienie i osiąganie porozumienia.
• Komunikacja niewerbalna: Skuteczny głos – podstawowe zasady emisji głosu; ciało jako narzędzie do porozumiewania się
• Bariery komunikacyjne. Najczęstsze błędy w komunikacji
i negocjacji.
• Umiejętność aktywnego słuchania jako sposób na zjednanie rozmówcy.
W cyklu 2023Z:
Program zajęć obejmuje następujące tematy: |
W cyklu 2024Z:
Program zajęć obejmuje następujące tematy: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
I.W1
Student zna i rozumie pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej.
I.W2
Student zna zasady wystąpień publicznych.
I.W3
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki słowa oraz etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej.
I.W4/ I.2
Student potrafi tworzyć wypowiedzi zgodne z zasadami poprawności językowej, zna zagadnienia sprawności językowej oraz potrafi poprawnie używać języka polskiego.
I.W5/ I.3
Student zna podstawowe zasady emisji głosu i potrafi skutecznie je stosować.
S_W16
Student posiada wiedzę jak analizować grupy społecznych oraz zachodzące w nich relacje pod kątem dopasowania komunikatu.
S_W17
Student zna zasady i sposoby komunikacji interpersonalnej . Zna podstawowe zasady poprawnej komunikacji. Wie jak dopasować komunikat do odbiorcy oraz określić cel komunikacji. Wie w jaki sposób wyrażać emocje
S_U20
Student potrafi przygotować wystąpienie ustne i publicznie się wypowiedzieć. Umie zastosować techniki mowy i wie jak przekazywać komunikat kanałem wzrokowym.
S_U22
Student potrafi zaprezentować własne pomysły, rozwiązania. Potrafi używać argumentów i przedstawić je zarówno w komunikacie informacyjnym , jak i perswazyjnym. Zna techniki budowania autorytetu i wiarygodności.
S_K04/ S_K05
Student świadomie dopasowuje treść merytoryczną oraz styl wypowiedzi do odbiorcy. Posiadając umiejętność analizy odbiorcy pod kątem komunikatu, potrafi porozumieć się na różnych płaszczyznach społecznych i kulturowych, przyjmując odpowiednie zachowania i role jako nadawca komunikatu.
S_K12
Student potrafi rozwiązać konflikt drogą negocjacji i mediacji. Potrafi stworzyć atmosferę sprzyjającą negocjacji poprzez zrozumienie odbiorcy i osiąganie porozumienia, zarówno w klasie szkolnej, jak i poza nią.
I.K1
Student dba o kulturę wypowiedzi
S_K01
Student potrafi wyznaczyć kierunki dalszej pracy w zakresie komunikacji interpersonalnej i negocjacji. Jest świadomy barier i najczęściej popełnianych błedów w procesie komunikacji i negocjacji. Docenia korzyści wypływające z prawidłowej komunikacji i efektów jakie można uzyskać poprzez aktywne słuchanie i zorientowanie na porozumienie
K_U03
Student potrafi dokonać oceny i krytycznej analizy jakości komunikacji, diagnozować potrzeby,
i możliwości ucznia dobierając odpowiednie techniki komunikacji
K_U10
Student potrafi pracować z dziećmi i młodzieżą pochodzącymi ze środowisk, odmiennych kulturowo
K_U17
Student potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować
merytoryczni, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U18
Student potrafi prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych
K_U22
Student potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie
popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
K_U25
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania,
K_K01
Ma świadomość uczenia się przez całe życie
K_K02
Student ma świadomość krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,
dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia
umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu
K_K05
Student potrafi prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z
zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K06
Współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K13
Dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na
tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak
również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu
nauczyciela
Kryteria oceniania
Metody nauczania: wykłady i warsztaty
Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach podczas ćwiczeń, obecność na zajęciach.
1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności.
2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach , praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych.
Literatura
1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013
2. Butterworth J., Thwaites G.,Thinking Skills . Critical Thinking and Problem Solving , Wyd. Cambridge University Press , 2013
3. Pease A. , Pease B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007
4. Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009.
5. Haman W., Gut J, Docenić konflikt, od walki i manipulacji do współpracy, Wyd. Helion, 2008
6. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wyd.PWN, 2008.
7. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Wyd. Difin, 2013.
8. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wyd. Zysk i S-ka , 2012.
9. Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. , Wyd. PWN, 2009
10. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Wyd. samo Sedno, 2014.
11. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydanie II rozszerzone. , Wyd.Czarna Owca, 2013
12. Carnegie D., Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi , Wyd. Studio Emka, 2018
13. Carnegie D., Jak tworzyć doskonałe relacje. Zdobądź zaufanie i wpływaj na ludzi , Wyd. Sensus, 2018
14. Wasilewski J., Skibiński A., Prowadzenie słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wyd. Difin, 2008
15. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
16. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wyd.Bez Maski, 2015
17. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012
18. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016
19. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019
20. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016
Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016
W cyklu 2023Z:
1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013 |
W cyklu 2024Z:
1. Mokhtari M., The puzzle of non verbal communication: Towards a new aspect of leadership, Wyd. Linnaeus University, 2013 |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, w razie konieczności mogą być przeprowadzone synchronicznie za pomocą Google Meet lub/i Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym, w razie konieczności mogą być przeprowadzone synchronicznie za pomocą Google Meet lub/i Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: