Językoznawstwo dla nauczycieli 4100-IMJDN
Przedmiot Językoznawstwo dla nauczycieli porusza zagadnienia językoznawstwa teoretycznego z perspektywy glottodydaktyki.
Zakres konwersatorium obejmuje:
- rozwinięcie wiedzy w zakresie językoznawstwa opisowego;
- językoznawstwo kontrastywne i komparatywne na przykładzie języka angielskiego i polskiego;
- wybrane zagadnienia fonetyki i fonologii kontrastywnej i komparatywnej;
- wybrane elementy semantyki i pragmatyki języka oraz ich zastosowanie w nauczaniu języka obcego i w pracy nauczyciela;
- analizę zagadnień gramatycznych poruszanych w trakcie nauczania języka obcego z perspektywy gramatyki kontrastywnej.
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do:
- krytycznej analizy metod nauczania i materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w nauczaniu języka obcego z perspektywy językoznawstwa;
- odpowiedniego doboru metod kształcenia do nauczanych zagadnień języka obcego;
- identyfikowania źródeł błędów językowych uczniów;
- odpowiedniego doboru sposobu przekazywania wiedzy, dopasowanego do indywidualnych umiejętności i wymagań uczniów;
- przygotowywania materiałów i zadań dotyczących gramatyki, słownictwa i wymowy języka obcego w oparciu o posiadaną wiedzę w zakresie językoznawstwa.
W cyklu 2024Z:
W semestrze zimowym poruszane zagadnienia obejmujące fonetykę artykulacyjną, fonologię (w zakresie segmentalnym) i morfologię. Tematy teoretyczne łączone są z ich aplikacją w kontekście glottodydaktycznym. Tematy zajęć
|
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent:
K_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykorzystania teoretycznej wiedzy z zakresu językoznawstwa, w szczególności fonetyki, fonologii, morfologii, składni, semiotyki i pragmatyki; w procesie nauczania języków obcych na każdym etapie edukacji;
K_W02 zna terminologię z zakresu fonetyki, fonologii, morfologii, składni, semiotyki i pragmatyki;
Umiejętności
Absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów docierania do informacji;
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym;
K_U03 dokonywać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych w odniesieniu do teorii językoznawczych oraz diagnozować indywidualne potrzeby uczniów w zakresie ich kompetencji lingwistycznych;
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych z perspektywy językoznawstwa teoretycznego;
Kompetencje społeczne
Absolwent:
K_K01 uczenia się przez całe życie;
K_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
K_K07 właściwie określa priorytety w zakresie kształcenia
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:
- Obecności na zajęciach - dozwolona są dwie nieobecności na zajęciach stacjonarnych na każdy semestr. (W przypadku zajęć w trybie mieszanym - jedna nieobecność).
- Wykonanie zleconych prac w trakcie zajęć w sali i/lub prac zadawane przez prowadzącego zajęcia z terminem wykraczającym poza spotkania w sali.
- Zaliczenia testów okresowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa wyliczana jest na podstawie:
- Ocen uzyskanych za prace wykonywane w trakcie zajęć w sali i/lub ocen uzyskanych za prace zadawane przez prowadzącego zajęcia z terminem wykraczającym poza spotkania w sali;
- Ocen z testów okresowych.
Opis ocen w odniesieniu do efektów kształcenia:
2 - ndst
Wiedza
Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student nie potrafi powiązać teorii językoznawczych z dydaktyką; nie potrafi przewidzieć najczęstszych błędów językowych uczniów i/lub wytłumaczyć ich źródła.
Kompetencje społeczne
Student nie potrafi prawidłowo określić celu dydaktyki od strony językoznawstwa; nie potrafi projektować zadań dydaktycznych dotyczących zagadnień językowych.
3 (+) - dst (+)
Wiedza
Student posiada ogólną, podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student w podstawowym zakresie potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowe uczniów, ale nie potrafi określić ich źródła i powiązać go z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować podstawowe zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych lub korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.
4 (+) - db (+)
Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa.
Umiejętności
Student potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowych uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych oraz korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych.
5 (!) - bdb (!)
Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa; z łatwością posługuje się terminologią językoznawczą oraz odnosi się do literatury.
Umiejętności
Student z łatwością łączy teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje i przewiduje typowe i nietypowe błędy językowe uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi.
Kompetencje społeczne
Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi samodzielnie projektować zaawansowane i skuteczne zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych; potrafi określić priorytety w nauczaniu języka obcego.
Skala ocen:
99-100% - 5!
91-98% - 5
83-90% - 4+
75-82% - 4
70-74% - 3+
60-69% - 3
0-59% - 2
Na ocenę końcową składają się:
Zadania wykonywane w trakcie semestru = 60%
Testy okresowe = 40%
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24.
Literatura
- Ladefoged, P. (2006) A course in phonetics. Thomson Wadsworth.
- Miller D.G. (2014) English Lexicogenesis. Oxford, Oxford University Press (BUW Online)
- Odden, D. (2005). Introducing Phonology. Cambridge: Cambridge University Press
- Ogden, R. (2017) An introduction to phonetics. Edinburgh, Edinburgh University Press. (BUW Online)
- Paveau, M-A.; Sarfati, G-E. (2009) Wielkie teorie językoznawcze. Kraków, Avalon. (Oryginał: Les grandes théories de la linguistique. De la grammaire comparée à la pragmatique. ARMAND COLIN, 2003)
- Thomas, J. (1995) Meaning in interaction: an introduction to pragmatics. New York, Longman Publishing.
- Wardhaugh, R. (2006). An Introduction to Sociolinguistics. Blackwell.
- Yule G. (2018) Explaining English Grammar. Oxford University Press.
- Yule G. (2017) The study of language. Cambridge University Press.
W cyklu 2023Z:
|
W cyklu 2024Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: