Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową 4100-IMGBNEJ
Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują:
1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań
2. analizę zachowań nauczycieli i uczniów za pomocą protokołów obserwacyjnych
3. badanie działań interakcyjnych w klasie, takich jak sekwencje zwrotne negocjowanie znaczenia i epizody związane z językiem (LRE) poprzez nagrywanie, transkrypcję, kodowanie i analizę segmentów dyskursu w klasie
4. wykorzystanie perspektywy ucznia (i nauczyciela) za pomocą metod introspektywnych, takich jak kwestionariusze i wywiady, dzienniki ucznia oraz stymulowane odzyskiwanie danych/informacji
5. przeprowadzanie badań etnograficznych, w celu uzyskania pełnego obrazu klasy z maksymalnej liczby źródeł
6. zagadnienia w zakresie etyki badań edukacyjnych
Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy.
W cyklu 2023Z:
Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują: 1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy. |
W cyklu 2024Z:
Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują: 1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy. |
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa
K_W02 - niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa stosowanego
K_W04 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie
K_W07 - w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W08 - w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
K_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej i badawczej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
K_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim I angielskim
K_U03 - analizować i interpretować prawo autorskie
K_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U13 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
K_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
K_U17 - komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim i angielskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U22 - prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 - uczenia się przez całe życie
K_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K07 - odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K10 - podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
K_K11 - podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy
Kryteria oceniania
Warunkiem koniecznym zaliczenia semestru jest:
1. wykazanie znajomości zalecanych lektur i materiałów
2. przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych
3. zdolność do pracy w grupie, wzajemnego wspierania się i kooperacji
4. obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 1 nieobecność)
5. uzyskanie pozytywnej oceny - zaliczenia - z zadań cząstkowych
6. uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności
7. uzyskanie pozytywnej oceny z grupowego projektu badawczego
8. terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i online
Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
1. umiejętność wykazania powiązań, przywołania argumentów z literatury obowiązkowej i dodatkowej
2. wnikliwość i jakość argumentacji
3. kompletność treści
4. klarowność i logika wywodu
5. zgodność z instrukcją
6. organizacja, prezentacja oraz estetyka treści zadań z myślą o czytelniku/odbiorcy
7. poprawność językowa (styl, gramatyka, słownictwo, rejestr)
8. terminowość wykonania zadań na seminaria i online
Skala ocen
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Wagi (%):
Aktywność – 15
Zadania cząstkowe – 35
Grupowy projekt badawczy – 20
Test sprawdzający wiedzę i umiejętności - 30
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie.
Literatura obowiązkowa:
• Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge.
• Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge
• Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd.
Literatura dodatkowa:
• Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd.
• Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing.
• Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.
• Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP.
• Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP.
• Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge.
• O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications.
• Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic.
• Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan.
• Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic.
• Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons
W cyklu 2023Z:
Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie. Literatura obowiązkowa: • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge. Literatura dodatkowa: • Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd. |
W cyklu 2024Z:
Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie. Literatura obowiązkowa: • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge. Literatura dodatkowa: • Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
- Zajęcia prowadzone są synchronicznie i asynchronicznie - Zajęcia prowadzone są synchronicznie za pomocą narzędzia Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE - Obecność sprawdzana jest poprzez imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (patrz: Regulaminu Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2) - Zajęcia prowadzone asynchroniczne są regularnie opisywane i zamieszczane na na platformie Kampus - Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus |
W cyklu 2024Z:
- Zajęcia prowadzone są synchronicznie i asynchronicznie - Zajęcia prowadzone są synchronicznie za pomocą narzędzia Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE - Obecność sprawdzana jest poprzez imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (patrz: Regulaminu Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2) - Zajęcia prowadzone asynchroniczne są regularnie opisywane i zamieszczane na na platformie Kampus - Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: