Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język niemiecki) 4100-IIMPKKDNIEM
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje, czyli szkołach licealnych.
Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych, szkoły. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).
W programie studiów w zakresie przedmiotu dydaktyka przedmiotowa zostaje zapewniony czas na przygotowanie studentów do praktyki oraz jej omówienie. CKNJOiEE utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołami i placówkami, w których studenci odbywają praktykę. Praktyka odbywana w ramach modułu III jest kontynuacją praktyki odbytej w module II.
Obserwacja lekcji
Student rozwija i sprawdza w praktyce wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania, umie dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów oraz analizy efektów pracy nauczyciela i uczniów, potrafi ocenić realizację zamierzonych przez nauczyciela celów, rozpoznaje czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznaje przyczyny trudności uczniów.
Asystowanie nauczycielowi w zajęciach
Student potrafi zaplanować, poprowadzić i dokumentować zajęcia, potrafi dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów, potrafi dobrać, konstruować i modyfikować programy nauczania, potrafi zaprojektować działania edukacyjne, kierować procesem kształcenia i wychowania w klasie szkolnej (grupie), oceniać osiągnięcia szkolne uczniów, badać i modyfikować czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznawać przyczyny niepowodzeń ucznia, zna interakcje nauczyciel - rodzice/opiekunowie ucznia, uczestniczy w zebraniach z rodzicami.
Samodzielne prowadzenie lekcji pod opieką nauczyciela
Student potrafi dokonać analizy własnej pracy i jej rezultatów oraz analizy pracy uczniów i realizacji zamierzonych celów, współpracować z innymi nauczycielami, a w szczególności wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, współpracować z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Przedszkole, szkoła lub placówka przyjmująca studenta na praktyki zawodowe stwarza warunki umożliwiające studentowi zarówno poznanie różnych klas i zespołów uczniowskich, jak i zdobycie pożądanego doświadczenia pedagogicznego w zakresie organizacji pracy przedszkola, szkoły lub placówki, planowania, realizowania i oceniania wyników procesów kształcenia, zapewnia dostęp do pracowni specjalistycznych, sprzętu i pomocy dydaktycznych, wyznacza opiekunów praktyk przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Stwarza warunki umożliwiające studentowi samodzielne opracowanie konspektów lekcji/scenariuszy zajęć w oparciu o informacje i wskazówki przekazane przez opiekuna praktyk. Stwarza warunki do prowadzenia w ramach praktyk zajęć lekcyjnych z języka obcego z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, a zwłaszcza treści i zasobów' edukacyjnych znajdujących się na portalach internetowych.
W związku z koniecznością integracji zdobywanych przez studentów umiejętności z procesem kształcenia, praktyki zawodowe odbywają się w przeważającej części w okresie realizacji zajęć w uczelni. Praktyki zawodowe nie mogą odbywać się wyłącznie w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych w uczelni.
Udział studenta w zajęciach objętych praktykami zawodowymi jest dokumentowany. Praktyki zawodowe podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk w szkole.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:absolwent zna i rozumie
S_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym
S_W02
niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia, właściwą dla nauczania języków obcych
S_W03 innowacyjne koncepcje i techniki zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów niejęzykowych
S_W04
opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku niemieckim
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
S_U03
dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla trzeciego etapu edukacyjnego
S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K01 uczenia się przez całe życie
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyliczana według wzoru: a x 0,5 + b x 0,5, gdzie
a= ocena szkolnego opiekuna praktyki zawarta w opinii o praktykancie
b= ocena dokumentacji praktyki
W opiniach uwzględniane są następujące elementy:
- umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy merytorycznej i metodycznej
studentów-praktykantów, znajomość technik nauczania,
- umiejętność wykorzystania pomocy dydaktycznych i posługiwania się środkami
audiowizualnymi,
- umiejętność nawiązywania kontaktu z młodzieżą,
- takt pedagogiczny,
- kultura bycia,
- stopień zaangażowania w pracy, sumienność, punktualność i obowiązkowość.
Opisowa opinia sporządzona przez szkolnego opiekuna praktyki jest zakończona oceną w
postaci stopnia (skala 2-5).
Kryteria oceny konspektu i lekcji
Konspekt (0-2):
-sformułowanie celów i zaplanowanie faz lekcji,
-dobór zadań i ćwiczeń,
-zgodność z programem nauczania,
-zgodność treści lekcji z potrzebami uczniów.
Przebieg lekcji (0-2):
-dynamika,
-zastosowanie technik motywujących,
-przejrzystość, czytelność działań,
-wykorzystanie mediów,
-społeczne formy pracy.
Działania nauczyciela/praktykanta (0-2):
-wobec uczniów,
-znajomość technik nauczania.
Kompetencja zawodowa (0-2):
-językowa i kulturowa
-użycie języka.
Refleksja na temat lekcji (0-2)
-objaśnianie niezrozumiałych fragmentów lekcji,
-rozpoznawanie własnych błędów, autorefleksja.
b = dokumentacja praktyki (dziennik praktyk, arkusze obserwacji, konspekty lekcji - kryteria oceny powyżej)
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 % - 2,0
60-68 % - 3,0
69-78 % - 3,5
79-88 % - 4,0
89-96 % – 4,5
Powyżej 97 % – 5,0
Praktyki zawodowe
Na terenie każdej szkoły bezpośrednim opiekunem studenta-praktykanta jest wyznaczony przez dyrekcję szkolny opiekun praktyk - nauczyciel języka niemieckiego.
Szkolny opiekun praktyki ustala plan pracy studenta, ponadto terminy i formy zajęć pozalekcyjnych.
Uniwersytecki opiekun praktyk jest upoważniony do:
- porozumiewania się z dyrekcją szkoły,
- kontaktowania się z nauczycielem-opiekunem praktyki w danej szkole,
- kontrolowania przebiegu praktyki,
- hospitowania wybranych lekcji studentów.
Literatura
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt
Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263
Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt
Głowacka B. (2005): Czego Janek się nauczy... Przewodnik metodyczny dla nauczycieli do Europejskiego Portfolio Językowego. Warszawa: CODN
Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt
Uwagi
W cyklu 2023L:
Praktyki obejmują 30 godzin, w tym 10 godzin samodzielnie prowadzonych i 20 hospitowanych. |
W cyklu 2024L:
Praktyki obejmują 30 godzin, w tym 10 godzin samodzielnie prowadzonych i 20 hospitowanych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: