Nauka języka niemieckiego specjalistycznego 2 4100-IIMNJNSP
Kurs jest realizowany podczas dwóch semestrów. Ogólnym celem jest osiągnięcie przez uczestników poziomu kompetencji komunikacyjnej w zakresie języka niemieckiego, umożliwiającego pracę w charakterze nauczyciela tego języka dla potrzeb zawodowych. Zakłada się:
-rozwój sprawności językowych w zakresie zorientowanym na specyficzne potrzeby studentów w ich przyszłej pracy zawodowej,
-wybór tematów i zagadnień na podstawie analizy potrzeb aktualnego i przyszłego rynku pracy,
-wybór jednostek leksykalnych i elementów gramatyki wiążących się z wybranymi tematami oraz
-skupienie się na potrzebach komunikacyjnych użytkowników języka w środowisku zawodowym.
Ze względu na specyficzne uwarunkowania grupy docelowej (przyszłych nauczycieli języków obcych) przewiduje się udział uczestników w bieżącym planowaniu kursu, w szczególności w zakresie: doboru szczegółowych celów kształcenia, szczegółowych treści, tekstów i form pracy.
Stosowane podczas kursu ćwiczenia i zadania są skoncentrowane na podejściu zorientowanym na typowe gatunki tekstów oraz realizacji zadań i projektów zbliżonych do autentycznych. Ćwiczenia kursowe wykorzystują uczestniczące formy pracy zwielokrotniające czas interakcji, zawierają także istotny wkład uczących się. Istotne jest osadzenie działań w kontekście zawodowym.
Ze względu na hybrydowy charakter kursu w części zdalnej dominują ćwiczenia wspomagające nabywanie nowego słownictwa (w tym minirozmowy, ćwiczenia słowotwórcze, ćwiczenia powtórzeniowe i kategoryzacyjne) oraz ćwiczenia rozwijające kompetencję gramatyczną, oparte na podejści indukcyjnym (w tym ćwiczenia przedkomunikacyjne i imitacyjne).
Podczas zajęć w sali przeważają ćwiczenia ukierunkowane na rozwój sprawności produktywnych, receptywnych i interakcyjnych.
Ze względu na specyficzny kontekst kursu przygotowującego do działania zawodowego zostaną wykorzystane następujące metody:
-Lernen durch Lehren,
-gry i symulacje,
-studium przypadku,
-praca projektowa.
Ewaluacja nabytych kompetencji zostanie przeprowadzona poprzez wykorzystanie oceny diagnostycznej na początku kursu (zdalnie), oceny kształtującej podczas kursu (zdalnie i stacjonarnie) oraz oceny globalnej na zakończenie kursu/semestru (stacjonarnie).
Analiza potrzeb wykazuje konieczność uwzględnienia w kursie następujących intencji komunikacyjnych/gatunków tekstu:
-rozmowa telefoniczna,
-rozmowa kwalifikacyjna,
-prezentacja,
-dyskusja,
-instruktaż,
-umowa,
-wypowiedzenie umowy,
-opis grafiki,
-organigram,
-instrukcja obsługi,
-sprawozdanie,
-protokół,
-referat,
-zamówienie,
-życiorys.
Wymienione działania komunikacyjne i gatunki tekstu odnoszą się do następujących kręgów tematycznych:
-budowa,
-usługi opiekuńcze,
-gastronomia,
-fryzjerstwo/kosmetyka,
-handel,
-medycyna,
-edukacja,
-biuro,
-turystyka/hotelarstwo,
-logistyka/spedycja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W17 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia
S_W22 w pogłębionym stopniu narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w języku niemieckim
S_U05 wykonywać zadania związane z edukacją z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
S_U15 stosować metody zintegrowanego kształcenia w zakresie języków obcych i przedmiotów niejęzykowych
S_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku niemieckim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S_U23 posługiwać się językiem niemieckim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej
S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Zadania i ćwiczenia wykonywane na platformie 40%
Test zaliczeniowy 40%
Aktywny udział w zajęciach 20%
Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu.
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 - 2,0
60-68 - 3,0
69-78 - 3,5
79-88 - 4,0
89-96 – 4,5
Powyżej 97 – 5,0
Literatura
Buhlmann, Rosemarie; Fearns, Anneliese (2017): Handbuch des fach- und berufsbezogenen Deutschunterrichts DaF, DaZ, CLIL. Berlin: Frank & Timme (Forum für Fachsprachen-Forschung, t. 141).
Efing, Christian i Kiefer, Karl-Hubert (red.) (2017): Sprachbezogene Curricula und Aufgaben in der beruflichen Bildung. Aktuelle Konzepte und Forschungsergebnisse. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften (Wissen - Kompetenz - Text, t. 12).
Fearns, Anneliese; Buhlmann, Rosemarie (op. 2013): Technisches Deutsch für Ausbildung und Beruf. Lehr- und Arbeitsbuch. Haan-Gruiten: Verl. Europa-Lehrmittel.
Gajewska, Elżbieta; Sowa, Magdalena (2014): LSP, FOS, Fachsprache. Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Wydawnictwo Werset.
Grucza, Sambor (2012): Fachsprachenlinguistik. Frankfurt, M., Berlin, Bern, Bruxelles, New York, NY, Oxford, Warszawa, Wien: Lang (Warschauer Studien zur Germanistik und zur angewandten Linguistik, Bd. 1).
Kniffka, Gabriele; Roelcke, Thorsten (2016): Fachsprachenvermittlung im Unterricht. Paderborn: Ferdinand Schöningh (StandardWissen Lehramt, t. 4094).
Liebaug, Bruno (2016): Wie spricht man in der Mathematik? Meckenheim: Verlag Liebaug-Dartmann.
Liebaug, Bruno (2018): Wie spricht man in der Physik? Einführung in die Sprache der Physik an Beispielen aus Mechanik und Elektrizitätslehre. 1. Auflage. Meckenheim: Liebaug-Dartmann.
Lippert-Burmester, Wunna; Lippert, Herbert (2014): Medizinische Fachsprache - leicht gemacht. Lehr- und Arbeitsbuch - Plus: Einführung in Medical English. 6., erw. Aufl. Stuttgart: Schattauer.
Roche, Jörg i Drumm, Sandra (red.) (2018): Berufs-, Fach- und Wissenschaftssprachen. Didaktische Grundlagen. Tübingen: Narr Francke Attempto (Kompendium DaF/DaZ, t. 8).
van Albert, Ruth (2018): Berufsfeld Altenpflege. Klett Verlag, Stuttgart
van Albert, Ruth i in. (2016): Berufsfeld Küche . Klett Verlag, Stuttgart
van Albert, Ruth i in. (2016): Berufsfeld Lager. Klett Verlag, Stuttgart
van Albert, Ruth i in. (2017): Berufsfeld Reinigung. Klett Verlag, Stuttgart
van Elten, Franziska i in. (2016): Berufsfeld BAU. Klett Verlag, Stuttgart
Wolski, Przemysław; Engelbrecht, Liesbeth; (2020): Niemiecki w pracy: Produkcja = Deutsch im Beruf: Produktion. Warszawa: Poltext.
Wolski, Przemysław; Engelbrecht, Liesbeth; Efing, Christian (2019): Niemiecki w pracy. Biuro = Deutsch im Beruf : Büro. Wydanie pierwsze. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Wolski, Przemysław; Zeaiter, Sabrina; Efing, Christian (2021): Niemiecki w pracy: Usługi= Deutsch im Beruf: Dienstleistungen. Warszawa: Poltext.
oraz autentyczne teksty użytkowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: