Nauka języka francuskiego specjalistycznego 2 4100-IIMNJFSP
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką tworzenia kursu języka specjalistycznego w oparciu o metodologię nauczania języka francuskiego dla potrzeb zawodowych poprzez analizę specyficznych potrzeb zawodowych i językowych odbiorców kursu, pozyskiwanie źródeł informacji na temat sytuacji zawodowych stanowiących kontekst sytuacyjny kursu, opracowanie korpusu dyskursywnego typowego dla określonej sytuacji zawodowej oraz opracowanie zadań służących realizacji celów zawodowych w języku francuskim specjalistycznym. Metodologia zajęć zakłada rozwijanie kompetencji lingwistycznej, socjolingwistycznej oraz pragmatycznej studentów w zakresie komunikacji zawodowej w różnorodnych kontekstach, z uwzględnieniem technolektów, profesjolektów i socjolektów.
Nakład pracy studenta w każdym z 2 semestrów:
– 30 godzin uczestnictwa w ćwiczeniach (godziny kontaktowe),
– 30 godzin pracy własnej (przygotowanie do bieżących zajęć, referowanie postępu prac nad opracowaniem kursu języka francuskiego specjalistycznego, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
W cyklu 2023L:
Zagadnienia poruszane podczas zajęć obejmują następujące zakresy tematyczne: |
W cyklu 2024L:
Zagadnienia poruszane podczas zajęć obejmują następujące zakresy tematyczne: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
S_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy,
zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych:
językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki
o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków
obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania
języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych
i w dydaktyce szkoły wyższej;
S_W17 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i
społecznego w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub
niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
Absolwent potrafi:
S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych
technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim,
opcjonalnie francuskim lub niemieckim;
S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych;
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz
projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
i wychowania;
S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do
realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania
języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób
postępowania;
S_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy
własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających
zmian w przyszłym działaniu;
S_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować
merytorycznie w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub
niemieckim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz
formułować wnioski;
S_U18 porozumiewać się w języku polskim i obcym, prowadzić debatę
z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze
wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w
zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku
nauczanie języków obcych, w języku polskim i i angielskim, opcjonalnie
francuskim lub niemieckim;
S_U19 przygotować zaawansowane prace pisemne w języku polskim
i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, właściwe dla
studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych,
z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych
źródeł;
S_U20 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku
polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, na temat
zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć
teoretycznych, a także różnych źródeł;
S_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku
polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim na tematy
dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem
różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych
dla kierunku studiów;
S_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim
i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim popierając je
argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych
i poglądów różnych autorów;
S_U23 posługiwać się językiem angielskim i językiem francuskim lub niemieckim
na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka
akademickiego i języka komunikacji szkolnej i ew. językiem obcym
lektoratowym na poziomie B1+ ESOKJ;
S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów
związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań
edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu;
S_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności
profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając
z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim
i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim.
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
S_K01 uczenia się przez całe życie;
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego
dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania
samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności,
wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania
opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem
problemu
S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego
przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Metody
Analiza dyskursu z punktu widzenia pragmatyki zawodowej (rodzaje interakcji i typy dyskursu)
Udział w dyskusji
Referowanie opracowanego materiału na potrzeby realizacji kursu języka specjalistycznego
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: opracowanie koncepcji kursu języka specjalistycznego oraz przygotowanie jednostki lekcyjnej w ramach ww. kursu - zadanie główne (S_W01, S_W17, S_U01, S_U03 , S_U07 , S_U12, S_U17- S_U23, S_U25, S_U27, S_K01, S_K02, S_K06, S_K07).
Podstawą zaliczenia są następujące elementy:
1. Obecność, punktualność, aktywność podczas zajęć oraz systematyczność wykonywania poszczególnych zadań w ramach realizacji zadania głównego.
Student ma prawo do 1. nieobecności nieusprawiedliwionej.
2. Zadania zrealizowane w ramach pracy własnej i systematycznie zamieszczane na platformie "Kampus": zaplanowanie i opracowanie kursu języka specjalistycznego dla wybranej grupy zawodowej w postaci scenariuszy lekcji języka specjalistycznego, z uwzględnieniem logiki działań w ramach określonego zawodu.
Kryteria oceny kursu języka specjalistycznego:
2.1. odzwierciedlenie potrzeb grupy zawodowej – cele komunikacyjne w określonym kontekście zawodowym,
2.2. dobór adekwatnych źródeł informacji,
2.3. określenie zadań językowych do realizacji (zadania ustne i zadania pisemne: dyskurs specjalistyczny),
2.4. przygotowanie różnorodnych typologicznie ćwiczeń językowych, powiązanych z realizacją zadania głównego,
2.5. uwzględnienie podejścia zadaniowego.
Progi procentowe do oceny kursu specjalistycznego:
60% -68% - ocena dostateczna
69%-76% - ocena dostateczny plus
77%-84% - ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100% - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Vermurie V., Au boulot ! Savoir lire, écrire, compter en français pour travailler, PUG, 2019
2. Markey D. (dir.), Kindt S. (dir.), Didactique du français sur objectifs spécifiques : nouvelles recherches, nouveaux modèles, Garant Verlag, 2016
3. Cloose É., Le français du monde du travail - B1-B2, PUG, 2014
4. Mangiante J.-M. (coord.), Richer J.-J. (coord.), « Le FOS aujourd'hui : quel périmètre et quelle influence en didactique des langues ? », Points communs : recherche en didactique des langues sur objectif(s) spécifique(s), avril 2014, n°1, https://goo.gl/KNwX21
5. Sowa M., Enseigner le français sur objectifs spécifiques : de la théorie à la pratique, Werset, 2014
6. Gajewska E., Sowa M., LSP, FOS, Fachsprache. Dydaktyka języków specjalistycznych, Werset, 2014
7. Mourlhon-Dallies F., Enseigner une langue à des fins professionnelles, Didier, 2008
8. Carras C., Tolas J., Kohler P.et al., Le français sur objectifs spécifiques et la classe de langue, CLE international, 2007
9. Artykuł « Français sur objectifs spécifiques z linkami do stron wydawnictw, słowników i encyklopedii i in.(18.10.2006) : www.aplv-languesmodernes.org/spip.php?article516
10. Mangiante J.-M., Parpette C., Le français sur objectif spécifique : de l’analyse des besoins à l’élaboration d’un cours, Hachette, 2004
11. Français sur objectifs spécifiques (FOS). Fiches pédagogiques : www.lepointdufle.net/penseigner/francais-sur-objectifs-specifiques-fiches-pedagogiques.htm
12. DELF option professionnelle : www.ciep.fr/delf-pro
13. 13. Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe 2001, https://rm.coe.int/16802fc3a8
(aktualizacje CECRL : https://www.coe.int/fr/web/common-european-framework-reference-languages)
W cyklu 2023L:
1. Vermurie V., Au boulot ! Savoir lire, écrire, compter en français pour travailler, PUG, 2019 |
W cyklu 2024L:
1. Vermurie V., Au boulot ! Savoir lire, écrire, compter en français pour travailler, PUG, 2019 |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym w sali wykładowej oraz w trybie asynchronicznym, na platformie "Kampus 2". 1. Zajęcia w trybie synchronicznym odbywają się wg planu zajęć zamieszczonego na stronie CKNJOiEE. 2. W ramach zajęć w trybie asynchronicznym, studenci wykonują zadania na platformie "Kampus 2". 3. Konsultacje wykładowcy odbywają się na platformie Google Meet. Data i godzina zostały podane na stronie CKNJOiEE. Obecność studentów na zajęciach sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym w sali wykładowej oraz w trybie asynchronicznym, na platformie "Kampus 2". 1. Zajęcia w trybie synchronicznym odbywają się wg planu zajęć zamieszczonego na stronie CKNJOiEE. 2. W ramach zajęć w trybie asynchronicznym, studenci wykonują zadania na platformie "Kampus 2". 3. Konsultacje wykładowcy odbywają się na platformie Google Meet. Data i godzina zostały podane na stronie CKNJOiEE. Obecność studentów na zajęciach sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: