Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny 4100-IIMDPANG
Kurs skupia się na przygotowaniu studentów do planowania i przeprowadzania lekcji języka angielskiego jako obcego w polskich szkołach ponadpodstawowych oraz z uczniami pełnoletnimi. Kurs kładzie nacisk na metody, zasady i techniki nauczania gramatyki, słownictwa, wymowy i rozwijania sprawności językowych w tej grupie wiekowej. Ponadto kurs zwraca uwagę na przygotowanie relewantnych i aktualnych materiałów dydaktycznych z zastosowaniem nowoczesnych technologii w tym generatywnej SI oraz na rolę jaką odgrywa mowa nauczyciela i jego fizyczna obecność w klasie w zarządzaniu klasa językową. Omawiane są techniki prezentacji nowego materiału językowego i sposoby udzielania uczniom konstruktywnej informacji zwrotnej. Podczas kursu studenci zapoznają się rownież z podstawą programową dla III etapu edukacyjnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2024L: w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym i nauczania dorosłych
K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące a w szczególności środowisko szkoły ponadpodstawowej
K_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych a w szczególności te odnoszące się do szkoły ponadpodstawowej i trzeciego etapu edukacyjnego
K_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych a w szczególności specyfikę ucznia szkoły ponadpodstawowej i ucznia dorosłego
K_W21 podstawę programową języka angielskiego na trzecim etapie edukacyjnym
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły ponadpodstawowej i w kształceniu uczniów dorosłych na trzecim etapie edukacyjnym
K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania na trzecim etapie edukacyjnym
K_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka angielskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego
K_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań typowych dla trzeciego etapu edukacyjnego
K_U12 formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego a w szczególności dla uczniów szkół ponadpodstawowych
K_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) angielskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K11 podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:
1) obecności na zajęciach - limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1,
2) przygotowania i regularnego aktywnego udziału w zajęciach prowadzonych stacjonarnie i w trybie zdalnym asynchronicznym,
3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych i ustnych zadań na zajęciach i na platformie Kampus (K_W01 K_W07 K_W08 K_W11 K_W21 K_K01 K_K11)
4) przygotowanie i wykonanie "micro-teaching assignment" - symulacji części lekcji na temat objęty podstawą programową dla trzeciego etapu edukacyjnego podczas zajęć stacjonarnych (K_U02 K_U03 K_U04 K_U08 K_U12 K_U14 K_U27 K_K01 K_K11)
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z "micro-teaching assignment" z uwzględnieniem aktywności na zajęciach stacjonarnych oraz wykonania zadań na platformie.
Literatura
McGregor, D., & Cartwright, L. Exploring language assessment and testing: Language in action. Routledge introductions to applied linguistics. Routledge.
Nunan, D., & Lamb, C. The practice of English language teaching (Fifth edition). Longman handbooks for language teaching. Pearson Longman.
Testing for language teachers (2nd ed.). Cambridge language teaching library. Cambridge University Press.
Metodyka nauczania języków obcych. Wydawnictwa Szkolne i Pedgogiczne.
Open University Press.
The self-directed teacher. Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Lockhart, C. (1994). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching (3., neue Aufl.). Macmillan Books for Teachers. Hueber Verlag.
Stanley, G. (2015). Language learning with technology: Ideas for integrating technology in the language classroom (S. Thornbury, Ed.) [1st ed.], reprinted.). Cambridge University Press.
Thornbury, S. (2015). An A-Z of ELT: A dictionary of terms and concepts used in English Language Teaching [1st ed..]. MacMillan Education.
Ur, P. (2010). Course in Language Teaching. Cambridge Teacher Training and Development. Cambridge University Press.
Walker, A., & White, G. (2013). Technology enhanced language learning: Connecting theory and practice. Oxford handbooks for language teachers. Oxford University Press.
Woodward, T. (2005). Planning lessons and courses: Designing sequences of work for the language classroom (5th print). Cambridge handbooks for language teachers. Cambridge University Press.
W cyklu 2023L:
McGregor, D., & Cartwright, L. Exploring language assessment and testing: Language in action. Routledge introductions to applied linguistics. Routledge. |
W cyklu 2024L:
McGregor, D., & Cartwright, L. Exploring language assessment and testing: Language in action. Routledge introductions to applied linguistics. Routledge. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
W semestrze letnim 2022/2023 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): |
W cyklu 2024L:
W semestrze letnim 2024/2025 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: