Wymiana wirtualna - projekt 4100-IIIMWWP
Kurs ma na celu rozwijanie kompetencji międzykulturowej studentów, umiejętności zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w planowaniu i organizowaniu pracy projektowej, a także zdolności krytycznego myślenia i kreatywności.
Kurs opiera się na pracy projektowej studentów. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim. Studenci mogą opracować część materiałów przygotowanych w ramach prac projektowych w wybranym przez siebie języku (angielskim, niemieckim, lub francuskim).
Podczas kilku wprowadzających spotkań online, które mają miejsce na początku semestru, omówione zostają teorie i koncepcje takie jak podział na kultury wysokiego i niskiego kontekstu wprowadzony przez Edwarda T. Halla, czy koncepcja wymiarów kultur narodowych stworzona przez Geert'a Hofstede.
Projekt
Podczas kursu studenci wykonują w grupach 4-5-osobowych prace projektowe dotyczące różnych aspektów kultury lub edukacji w wybranych przez siebie krajach/regionach czy społecznościach.
Projekty dotyczące edukacji mogą skupiać się na formalnych systemach edukacji w wybranych krajach czy regionach i różnicach oraz podobieństwach między nimi, ale mogą też przedstawiać, na przykład, codzienne życie uczniów czy nauczycieli danego kraju/regionu/społeczności.
W projektach dotyczących kultury studenci porównują kultury wybranych krajów/regionów lub mniejszych społeczności. Projekty mogą koncentrować się, na przykład, na różnicach i podobieństwach pomiędzy kulturami jeśli chodzi o reguły grzecznościowe lub komunikację niewerbalną.
Pod koniec semestru studenci umieszczają swoje projekty na platformie e-learningowej w specjalnie stworzonej dla kursu 'Wymiana wirtualna – projekt' przestrzeni.
Projekty mogą przybierać różne formy. Mogą to być, na przykład:
- prezentacje przygotowane przez studentów,
- filmy i/lub nagrania audio z wywiadami preprowadzonymi przez studentów z nauczycielami lub/i uczniami dotyczącymi edukacji,
- filmy i/lub nagrania audio z wywiadami przeprowadzonymi przez studentów z mieszkańcami danego kraju/regionu na temat kultury,
- filmy o kulturze/edukacji dostępne na YouTube i przekształcone przez studentów w filmy interakcyjne,
- materiały dydaktyczne, zadania lekcyjne przeznaczone dla uczniów szkoły średniej lub dla dorosłych, itd.
Podczas przygotowywania projektów studenci będą korzystać z serwisów webowych i aplikacji, mogą także korzystać z narzędzi H5P.
Do materiałów należy dołączyć komentarz, w którym dana grupa projektowa wyrazi swoje opinie i refleksje dotyczące przygotowanego materiału.
Każdy projekt składa się z dwóch elementów. Pierwszy z nich to materiał, który będzie umieszczony na platformie moodle jako zasób (np. plik czy etykieta), a drugi to materiał interaktywny (np. quiz lub interaktywne wideo).
W cyklu 2024Z:
Kurs ma na celu rozwijanie kompetencji międzykulturowej studentów, umiejętności zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w planowaniu i organizowaniu pracy projektowej, a także zdolności krytycznego myślenia i kreatywności. Kurs opiera się na pracy projektowej studentów. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim. Studenci mogą opracować część materiałów przygotowanych w ramach prac projektowych w wybranym przez siebie języku (angielskim, niemieckim, lub francuskim). Studenci wykonują w grupach 4-5-osobowych prace projektowe dotyczące różnych aspektów kultury lub edukacji w wybranych przez siebie krajach/regionach czy społecznościach. Podczas kilku wprowadzających spotkań online, które mają miejsce na początku semestru, omówione zostają teorie i koncepcje takie jak podział na kultury wysokiego i niskiego kontekstu wprowadzony przez Edwarda T. Halla, czy koncepcja wymiarów kultur narodowych stworzona przez Geert'a Hofstede. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie:
K_W22 w pogłębionym stopniu narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
K_U05 wykonywać zadania związane z edukacją językową z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz metod zdalnej komunikacji i różnych mediów
K_U18 porozumiewać się w języku polskim i obcym, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
K_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K11 podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy
Kryteria oceniania
Studenci wykonują pracę projektową w małych grupach. Prowadzący zajęcia monitoruje i wspomaga pracę studentów.
Ocena końcowa:
Ocena uzyskana za projekt grupowy (Przygotowanie materiałów) - 70 procent oceny
Aktywny udział w zajęciach synchronicznych - 30 procent oceny.
Literatura
Bibliografia
Baldwin, J. R., Gonzalez, A., Coleman, R., Shenoy-Packer, S. 2014, Intercultural Communication for Everyday Life. Wiley- Blackwell.
Byram, M., Gribkova, B., and Starkey, H. 2002. Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching: A Practical Introduction for Teachers. Strasbourg: Council of Europe, dostępne na https://rm.coe.int/16802fc1c3.
Corbett, J. 2022, An Intercultural Approach to English Language Teaching. Multilingual Matters.
Meyer, E. 2014. The Culture Map: Decoding How People Think, Lead, and Get Things Done Across Cultures. New York: PublicAffairs.
Nam, K. A. 2015. High-context and low-context communication. In J. M. Bennett (ed.), The SAGE Encyclopedia of Intercultural Competence. Thousand Oaks, CA: Sage Publication, Inc., dostępne na https://www.researchgate.net/publication/280948728_Nam_K_A_2015_High-context_and_low-context_communication_In_J_M_Bennett_ed_The_SAGE_Encyclopedia_of_Intercultural_Competence_Thousand_Oaks_CA_Sage_Publication_Inc.
Strony internetowe:
https://www.coe.int/en/web/platform-plurilingual-intercultural-language-education/intercultural-aspects
https://geerthofstede.com/culture-geert-hofstede-gert-jan-hofstede/6d-model-of-national-culture/
https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kurs zaczyna się 24 października. Przez cały czas trwania kursu studenci pracują w małych grupach projektowych i spotykają się zdalnie w wybranych przez siebie terminach. Podczas kursu odbędą się trzy zdalne spotkania synchroniczne z nauczycielem na platformie Zoom: Prezentacje projektów studenckich odbędą się 16 stycznia 2024 r. o 16.30 podczas spotkania na platformie Zoom. Link do spotkań na platformie Zoom, a także do konsultacji: Konsultacje odbywają się w każdy wtorek o godzinie 17, począwszy od 17 października. |
W cyklu 2024Z:
Kurs zaczyna się 15 października 2024. Przez cały czas trwania kursu studenci pracują w małych grupach projektowych i spotykają się zdalnie w wybranych przez siebie terminach. Podczas kursu odbędą się trzy zdalne spotkania synchroniczne z nauczycielem na platformie Zoom: Prezentacje projektów studenckich odbędą się 14 i 21 stycznia 2025 r. o 16.30 na platformie Zoom. Link do spotkań na platformie Zoom, a także do konsultacji z prowadzącą: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: