Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa 4100-IIIMDPANGSW
Kurs z zakresu dydaktyki szkoły wyższej ma na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela na poziomie szkoły wyższej i do nauczania opartego na wynikach badań. Kurs umożliwi zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i prowadzenia zajęć z języka obcego oraz z danego przedmiotu w języku obcym, a także metod przekazywania, porządkowania wiedzy oraz rozwijania umiejętności i kompetencji adekwatnych do szkoły wyższej i kierunku studiów. Celem kursu jest rozwinięcie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości oraz wykształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Studenci podnoszą również świadomość w zakresie etyki pracy nauczyciela. Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa uzupełniają praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (szkoła wyższa).
W cyklu 2023Z:
Kurs z zakresu dydaktyki szkoły wyższej ma na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela na poziomie uniwersyteckim i do nauczania opartego na wynikach badań. Kurs umożliwi zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i prowadzenia zajęć z języka obcego oraz z danego przedmiotu w języku obcym, a także metod przekazywania, porządkowania wiedzy oraz rozwijania umiejętności i kompetencji adekwatnych do danej szkoły i kierunku studiów. Celem kursu jest rozwinięcie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości oraz wykształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Studenci podnoszą również świadomość w zakresie etyki pracy nauczyciela. Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa uzupełniają praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (szkoła wyższa). |
W cyklu 2024Z:
Kurs z zakresu dydaktyki szkoły wyższej ma na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela na poziomie uniwersyteckim i do nauczania opartego na wynikach badań. Kurs umożliwi zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i prowadzenia zajęć z języka obcego oraz z danego przedmiotu w języku obcym, a także metod przekazywania, porządkowania wiedzy oraz rozwijania umiejętności i kompetencji adekwatnych do danej szkoły i kierunku studiów. Celem kursu jest rozwinięcie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości oraz wykształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Studenci podnoszą również świadomość w zakresie etyki pracy nauczyciela. Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa uzupełniają praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (szkoła wyższa). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W04 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w szkołach wyższych
K_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
K_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U03 - dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U06 - w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych
K_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U11 - posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U12 - formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
K_U24 - wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych w szkole wyższej i w edukacji dorosłych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K13 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na
tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Postępy studentów w nauce są na bieżąco dokumentowane i oceniane. Metody bieżącej kontroli to np. test/quiz, zadania na platformie, projekty i prezentacje, ocena aktywności na zajęciach - np. udziału w dyskusji.
Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest:
- uzyskanie pozytywnych ocen z testów oraz zadań onsite i online (na platformie),
- terminowe wykonywanie zadań na platformie Kampus UW,
- przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych (np. znajomość zalecanych lektur i materiałów, udział w dyskusji, prezentacje związane z tematyką zajęć),
- obecność na zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność).
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną:
- ocen z testów (weryfikowane efekty kształcenia: K_W04, K_W09, K_W10, K_W11, K_U06, K_U07, K_U14, K_K07, K_K13)
- ocen za zadania online i offline - zależnie od typu i trudności zadania (weryfikowane efekty kształcenia: K_W04, K_W09, K_W10, K_W11, K_U03, K_U06, K_U07, K_U11, K_U12, K_U14, K_U24, K_K02, K_K13).
Skala ocen:
95-100% - 5
90-94% - 5-
85-89% - 4+
80-84% - 4
75-79% - 4-
70-74% - 3+
65-69% - 3
60-64% - 3-
0-59% - 2
Kryteria oceny zadań na platformie (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją,
- kompletność,
- organizacja treści,
- jakość argumentacji/uzasadnienia,
- wnikliwość i jakość komentarzy (np. do postów i do zadań innych uczestników kursu)
Praktyki zawodowe
Kurs uzupełniają praktyki nauczycielskie (30h). Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa.
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane rozdziały i fragmenty z poniższych pozycji):
Petty, G. (2009). Teaching today. A practical guide (4th ed). Nelson Thornes.
Campbell, A., & Norton, L. (Eds.). (2007). Learning, teaching and assessing in higher education. Developing reflective practice. Learning Matters.
Kozimor-King, M. L., & Chin, J. (2018). Learning from each other: Refining the practice of teaching in higher education. University of California Press.
Ulrich, I. 2020. Good teaching in higher education. Springer.
Murphy, J.T., & Levinson, M. 2023. Instructional moves for powerful teaching in higher education. Harvard Education Press.
Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video).
Literatura dodatkowa:
Talbert, R., & Sterling, V. (2017). Flipped learning: A guide for higher education faculty. Stylus Publishing.
Vaughan, N. D., Garrison, D. R., & Cleveland-Innes, M. (2013). Teaching in blended learning environments: Creating and sustaining communities of inquiry. AU Press.
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty z poniższych pozycji): Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video). Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kurs prowadzony jest w trybie mieszanym - w sali (14h) i zdalnie (16h) - z wykorzystaniem platformy "Kampus" CKC UW. |
W cyklu 2024Z:
Kurs prowadzony jest w trybie mieszanym - w sali (14h) i zdalnie (16h) - z wykorzystaniem platformy Kampus UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: