Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego 4100-6SDPIIEE
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). Studenci poznają metody i techniki potrzebne do rozwijania oraz ewaluacji poszczególnych umiejętności językowych uczniów (mówienia, słuchania, czytania i pisania) oraz do nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Zapoznają się z cechami rozwojowymi uczniów w wieku 10-14, podstawowymi zasadami funkcjonowania pamięci, sposobami wzbudzania zainteresowania i motywowania uczniów. Uczą się krytycznie oceniać, dobierać i tworzyć własne materiały dydaktyczne dopasowanie do wieku i poziomu uczniów na tym poziomie edukacyjnym. Ćwiczą praktyczne umiejętności nauczyciela, takie jak, min. planowanie poszczególnych etapów lekcji językowej, utrzymywanie dyscypliny w klasie, wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej i poprawianie błędów językowych ucznia.
W cyklu 2023L:
Kurs wyposaży studentów w niezbędną wiedzę z zakresu dydaktyki. Studenci poznają metody nauczania, role nauczyciela, sposoby indywidualizacji procesu nauczania języka angielskiego. Kurs wyposaży studentów w techniki rozwijania poszczególnych umiejętności językowych, sposoby testowania. Studenci rozwiną umiejętność wykorzystania teorii w praktyce glottodydaktycznej, krytycznego myślenia, wiązania ze sobą faktów oraz wyciągania wniosków z posiadanych danych. |
W cyklu 2024L:
Kurs wyposaży studentów w niezbędną wiedzę z zakresu dydaktyki. Studenci Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). Studenci poznają metody i techniki potrzebne do rozwijania oraz ewaluacji poszczególnych umiejętności językowych uczniów (mówienia, słuchania, czytania i pisania) oraz do nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Zapoznają się z cechami rozwojowymi uczniów w wieku 10-14, podstawowymi zasadami funkcjonowania pamięci, sposobami wzbudzania zainteresowania i motywowania uczniów. Uczą się krytycznie oceniać, dobierać i tworzyć własne materiały dydaktyczne dopasowanie do wieku i poziomu uczniów na tym poziomie edukacyjnym. Ćwiczą praktyczne umiejętności nauczyciela, takie jak, min. planowanie poszczególnych etapów lekcji językowej, utrzymywanie dyscypliny w klasie, wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej i poprawianie błędów językowych ucznia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01
w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych drugim etapie edukacyjnym
K_W02
niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia właściwą dla nauczania języków obcych
K_W03
metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych związanych z nauczaniem języków obcych
K_W04
w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu
K_W06
w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i
edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W09
metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane
w różnych obszarach działalności pedagogicznej
K_W11
w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania
funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z
nauczaniem języków obcych
K_W19
podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U02
samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U03
diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U06
wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki
oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania
problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i
pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K-U10
pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i
posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
K_U19
wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i
realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K06
odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez
siebie lub innych zadania
K_K10
dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności), przygotowanie do zajęć oraz aktywny w nich udział
Kryteria oceny:
Semestr I
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- przygotowania do zajęć, które może być sprawdzone za pomocą krótkich testów z wiadomości z poprzednich zajęć oraz pracy domowej (tekstu do przeczytania) - 15%
- aktywnego uczestnictwa w aktywnościach na zajęciach - 15%
- wyniku pisemnego testu z wiadomości przekazywanych na zajęciach - 70%
Semestr II
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:
- terminowego i poprawnego wykonywania zadań zamieszczonych na platformie Kampus - 40%
- przygotowania i przeprowadzenia fragmentu lekcji językowej (microteaching) - 60%
Elementami ocenianymi lekcji pokazowej (microteachingu) będą:
- zaangażowanie 'nauczyciela' i budowanie kontaktu z 'uczniami'
- przygotowanie do zajęć (liczba i jakość użytych materiałów, dopasowanie aktywności do rodzaju i etapu lekcji, na której zostaną użyte)
- umiejętności językowe (poprawność, dostosowanie do poziomu uczniów, intonacja)
- umiejętności nauczycielskie (wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej itd)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press
Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.
Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna
Petty, Geoff, Teaching Today. A practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes.
Scrivener, J. Learning teaching. 2011. A guidebook for English Language Teachers. Macmillan
Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska M. 2012. Teaching English to Young Learners. Wydawnictwo Naukowe PWN
Thornbury, S. 1999. How to Teach Grammar, Pearson Education
Thornbury, S. 2002. How to Teach Vocabulary, Pearson Education
Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP
Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
W cyklu 2023L:
Harmer J., 2001. The practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited. Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Komorowska, H. 2002. Sprawdzanie umiejętności w nauce języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Ur P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP Scrivener, J. 2011. Learning Teaching. A guidebook for English language teachers. Macmillan. Tanner R., C. Green. 1998. Tasks for teacher education. Longman Richards, J.C., Renandya, W.A. 2002. Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Watkins, P. 2005. Learning to teach English .Surrey: Delta Publishing |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Kryteria oceny: Ocena dostateczna student zna podstawowe pojęcia i metody w stopniu minimalnym; umie wykonać uproszczoną analizę i prezentację danych; potrafi wskazać jedynie podstawowe uwarunkowania zjawisk i procesów metodycznych, pedagogicznych, dydaktycznych i wychowawczych Ocena dobra student zna podstawowe pojęcia i metody w stopniu średnim; umie wykonać standardową analizę i prezentację danych; potrafi wskazać podstawowe i poboczne uwarunkowania zjawisk i procesów metodycznych, pedagogicznych, dydaktycznych i wychowawczych Ocena bardzo dobra student zna wszystkie podstawowe pojęcia i metody w stopniu biegłym i operuje nimi swobodnie; umie wykonać złożoną analizę i ściśle z nią powiązaną prezentację danych; potrafi prawidłowo wskazać główne i poboczne uwarunkowania zjawisk i procesów metodycznych, pedagogicznych, dydaktycznych i wychowawczych oraz swobodnie przedstawia projekt na forum grupy konwersatoryjnej Obecność obowiązkowa - dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze. Przygotowanie projektu dydaktycznego tematycznie nawiązującego do wybranego zagadnienia konwersatorium oraz zaliczenie testu końcowego na koniec 2 semestru - W semestrze letnim student przeprowadza fragment lekcji w ramach 'microteaching' na ocenę. Studenci wykonują zadania na platformie COME, biorą udział w dyskusjach, są przygotowani do dyskusji na zajęciach na podstawie zadanych artykułów, książek itp. |
W cyklu 2024L:
KWarunki zaliczenia Semestr II |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: