Literatura amerykańska dla nauczycieli języka 4100-5SLADNJ
Kurs stanowi przegląd epok historii literatury amerykańskiej i różnorodnych amerykańskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania w przedszkolu oraz na pierwszym lub drugim etapie edukacyjnym. Analizowane materiały to mity, baśnie, bajki, wiersze, opowiadania, teksty polemiczne, sztuki teatralne, adaptacje sceniczne i filmowe dzieł literackich.
Ogólnym celem kursu jest zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami selekcji i wyboru stosownych tekstów literatury amerykańskiej oraz metodami użycia ich w nauczaniu języka angielskiego w przedszkolu oraz na I i/lub II etapie edukacyjnym.
Głównym podręcznikiem do kursu oferującym zwięzły przegląd epok i wybranych dzieł amerykańskiej literatury jest zaktualizowany e-book: Andrzej Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022.
Zakres tematyczny:
1. Mity i legendy Indian
2. Amerykańskie baśnie i bajki
3. Krótkie opowiadania
4. Wiersze amerykańskie
5. Zwierzęta jako bohaterowie literaccy
6. Świat komiksów i ich bohaterowie
7. Przedstawienia teatralne i adaptacje filmowe bazujące na literaturze dla dzieci
W cyklu 2023Z:
Kurs stanowi przegląd epok historii literatury amerykańskiej i różnorodnych amerykańskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania na pierwszym lub drugim etapie edukacyjnym. Analizowane materiały to mity, baśnie, bajki, wiersze, opowiadania, teksty polemiczne, sztuki teatralne, adaptacje sceniczne i filmowe dzieł literackich. Ogólnym celem kursu jest zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami selekcji i wyboru stosownych tekstów literatury amerykańskiej oraz metodami użycia ich w nauczaniu języka angielskiego na I i/lub II etapie edukacyjnym. Głównym podręcznikiem do kursu oferującym zwięzły przegląd epok i wybranych dzieł amerykańskiej literatury jest zaktualizowany e-book: Andrzej Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022. Zakres tematyczny: |
W cyklu 2024Z:
Kurs stanowi przegląd epok historii literatury amerykańskiej i różnorodnych amerykańskich dzieł literackich oraz ich adaptację do nauczania w przedszkolu oraz na pierwszym lub drugim etapie edukacyjnym. Analizowane materiały to mity, baśnie, bajki, wiersze, opowiadania, teksty polemiczne, sztuki teatralne, adaptacje sceniczne i filmowe dzieł literackich. Ogólnym celem kursu jest zapoznanie uczestników z różnorodnymi sposobami selekcji i wyboru stosownych tekstów literatury amerykańskiej oraz metodami użycia ich w nauczaniu języka angielskiego w przedszkolu oraz na I i/lub II etapie edukacyjnym. Głównym podręcznikiem do kursu oferującym zwięzły przegląd epok i wybranych dzieł amerykańskiej literatury jest zaktualizowany e-book: Andrzej Diniejko, Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022. Zakres tematyczny: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, zjawiska z zakresu literaturoznawstwa, literatury amerykańskiej właściwe dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu literaturoznawstwa i literatury amerykańskiej właściwą dla nauczania języków obcych
Umiejętności - absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U13 przygotować prace pisemne w języku polskim i angielskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku polskim i angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do grup etnicznych zamieszkujących terytorium USA
K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć; aktywność – 20% oceny końcowej
przygotowywanie planu lekcji z użyciem materiałów z zajęć i ustna prezentacja planu lekcji – 30% oceny końcowej -
ocena z prezentacji - (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały– 5.0; dobra jakość – 4.0; jakość poprawna, nieliczne błędy – 3.0; zła jakość i liczne błędy – 2.0)
kontrola obecności (obecność obowiązkowa); dopuszczalne 2 nieobecności
obowiązkowe czytanie tekstów i wykonywanie zadań na platformie Moodle, weryfikacja na zajęciach stacjonarnych znajomości tekstów i zadań w modułach kursu na platformie Moodle,
semestralny pisemny test kontrolny składający się z pytań o charakterze wielokrotnego wyboru, uzupełniania luk oraz przynajmniej jednego pytania otwartego, w którym studenci w oparciu o zdobytą wiedzę, prezentują swoją interpretację i znajomość podstawy programowej (50% oceny końcowej).
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25.
Ocena z testu:
100%- 93% - 5,0
92% - 84% - 4,5
83% - 75% - 4,0
74% - 66% - 3,5
65% - 60% - 3,0
<60% - 2
Literatura
Baym, N., et al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature, Vols. I and II. Norton, New York, 1994.
Dealnoy, W., et al. (eds.) Learning with Literature in the EFL Classroom, Peter Lang, Franfurt am Main, 2015.
Diniejko, A. Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022.
Greenberg, M.H. (ed.), Great Stories of the American West II, Berkeley Books, New York, 1997.
Hart, J.D. (ed.), The Oxford Companion to American Literature, OUP, Oxford, 1995.
Lauter, P. (ed.), The Heath Anthology of American Literature, 2 vols., 3rd ed., Houghton Mifflin Company, Boston & New York, 1998.
Lewicki, Z. (ed), A Handbook of American Literature for Students of English, US Embassy Cultural Section, Warsaw, 1990.
Litz, A. W. (ed.), Major American Short Stories, OUP, New York & Oxford, 1994.
Marlow Elizabeth McCallum, How to Teach Literature: A Practical Teaching Guide, WestBow Press, a Division of Thomas Nelson & Zondervan, 2017.
Summer, T. (ed.) Culture and Literature in EFL Education: RElating Theory to Practice, Peter Lang, BErlin, 2019.
W cyklu 2023Z:
Baym, N., et al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature, Vols. I and II. Norton, New York, 1994. Dealnoy, W., et al. (eds.) Learning with Literature in the EFL Classroom, Peter Lang, Franfurt am Main, 2015. Diniejko, A. Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022. Greenberg, M.H. (ed.), Great Stories of the American West II, Berkeley Books, New York, 1997. Hart, J.D. (ed.), The Oxford Companion to American Literature, OUP, Oxford, 1995. Lauter, P. (ed.), The Heath Anthology of American Literature, 2 vols., 3rd ed., Houghton Mifflin Company, Boston & New York, 1998. Lewicki, Z. (ed), A Handbook of American Literature for Students of English, US Embassy Cultural Section, Warsaw, 1990. Litz, A. W. (ed.), Major American Short Stories, OUP, New York & Oxford, 1994. Marlow Elizabeth McCallum, How to Teach Literature: A Practical Teaching Guide, WestBow Press, a Division of Thomas Nelson & Zondervan, 2017. |
W cyklu 2024Z:
Baym, N., et al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature, Vols. I and II. Norton, New York, 1994. Dealnoy, W., et al. (eds.) Learning with Literature in the EFL Classroom, Peter Lang, Franfurt am Main, 2015. Diniejko, A. Introduction to the Study of Literature and Film in English, 2022. Greenberg, M.H. (ed.), Great Stories of the American West II, Berkeley Books, New York, 1997. Hart, J.D. (ed.), The Oxford Companion to American Literature, OUP, Oxford, 1995. Lauter, P. (ed.), The Heath Anthology of American Literature, 2 vols., 3rd ed., Houghton Mifflin Company, Boston & New York, 1998. Lewicki, Z. (ed), A Handbook of American Literature for Students of English, US Embassy Cultural Section, Warsaw, 1990. Litz, A. W. (ed.), Major American Short Stories, OUP, New York & Oxford, 1994. Marlow Elizabeth McCallum, How to Teach Literature: A Practical Teaching Guide, WestBow Press, a Division of Thomas Nelson & Zondervan, 2017. Summer, T. (ed.) Culture and Literature in EFL Education: Relating Theory to Practice, Peter Lang, BErlin, 2019. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: