Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (WoS) 4100-5SDPIIEEWOS
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z zasadami oceniania.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z Przedmiotowym Systemem Oceniania. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do praktyk dydaktycznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. Studenci poznają szczegółowo podstawę programową, metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem: różnych form pracy z uczniami zdolnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz kształtują umiejętność korzystania z metod aktywizujących. Potrafią korzystać z różnych koncepcji dydaktycznych, m.in.: neurodydaktyki i oceniania kształtującego. Doskonalą umiejętność opracowania dobrego scenariusza lekcji, doboru i tworzenia pomocy dydaktycznych. Studenci potrafią wskazać problemy współczesnej szkoły, rozumieją, jak ważne są relacje nauczyciel - uczeń i kształtują umiejętność bycia wspierającym uczniów nauczycielem. Ponadto zostaną zapoznani z podstawowymi dokumentami i zasadami funkcjonującymi w szkole podstawowej, w tym z zasadami oceniania. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny Wiedza o Społeczeństwie, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania na drugim etapie edukacyjnym
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem przedmiotu Wiedza o społeczeństwie
S_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowe
S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W11 w podstawowym stopniu prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem WOS
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem WOS-u w warunkach szkolnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektowaS_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania WOS-u oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U12 porozumiewać się w języku polskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela i realizować zindywidualizowane programy kształcenia
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w oparciu o:
- aktywność studenta podczas zajęć
- prezentacja podczas zajęć jednej, wybranej metody dydaktycznej
- uczestnictwo studenta w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze)
- w przypadku 3 nieobecności: Student otrzymuje dodatkowe zadanie, którego wykonanie jest warunkiem zaliczenia przedmiotu
Literatura
1. Podstawa programowa nauczania ogólnego dla szkół podstawowych: Wiedza o Społeczeństwie.
2. Podręczniki dla szkół podstawowych z zakresu Wiedzy o Społeczeństwie
wydawnictw: CEO, WSiP, Nowa Era, Operon, MAC
3. Eurudice, Levels of Autonomy and Responsibilities of Teachers in Europe;
tłum. E. Kolanowska dla Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury, Zakres autonomii i odpowiedzialności nauczycieli w Europie
4. J. Bauer, Co z tą szkołą?, Słupsk 2015
5. J. Bielski, Nauczyciel doskonały – kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017
6. J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2012
7. M. Kaczmarzyk, Szkoła neuronów, Słupsk 2018
8. K. Robinson, Kreatywne szkoły, Kraków 2015
9. A. Pacewicz, A. Pawlicki, Scenariusze lekcji KOSS, Warszawa 2018
10. P. Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: