Ocena i pomiar kompetencji językowej 4100-3SOPKJO
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności studentów w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym.Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci uczą się rozumieć rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej oraz merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu. Zapoznają się również z procesem oceniania, jego zasadami i rodzajami w tym ocenianiem kształtującym i sumatywnym (semestralnym i rocznym), ocenianiem bieżącym oraz funkcjami oceny. Uczą się rozpoznawać typowe błędy uczniowskie popełniane przez uczniów języka angielskiego w mowie i piśmie na różnych poziomach biegłości językowej i wykorzystać je w procesie dydaktycznym.
Podczas kursu wprowadzone zostają zasady konstruowania sprawdzianów/testów służących ocenie danych umiejętności uczniów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów na lekcjach języka angielskiego. Rozwijana jest umiejętność ich tworzenia i przeprowadzania w klasach I-III i IV-VIII w odniesieniu do treści kształcenia zawartych w Podstawie Programowej dla języka angielskiego. Kurs omawia strukturę i cele egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka angielskiego. Studenci zapoznają się także z międzynarodowymi narzędziami pomiaru kompetencji językowej u dzieci i młodzieży. Omówione są przykładowe międzynarodowe językowe egzaminy zewnętrzne certyfikujące biegłość językową dzieci na I i II etapie edukacyjnym np. A2 Key (wcześniej KET); B1 Preliminary (wcześniej PET), w nowej formule obowiązującej od roku 2020; Pearson Test of English Young Learners i TOEFL Primary.
Kurs przeprowadzany jest w formie ćwiczeń.
W cyklu 2023Z:
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym. Kurs przeprowadzany jest w formie ćwiczeń. Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci zapoznają się również z zasadami oceniania kształtującego i sumatywnego. Wprowadzone zostają zasady konstruowania testów sprawdzających oraz rozwijana jest umiejętność ich tworzenia i przeprowadzania w klasach I-III i IV-VIII w odniesieniu do treści kształcenia zawartych w Podstawie Programowej. Kurs omawia strukturę i cele egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka obcego. Przedstawione są zasady zasady przygotowania uczniów do tego egzaminu. Studenci zapoznają się także z międzynarodowymi narzędziami pomiaru kompetencji językowej u dzieci i młodzieży. Omówione są przykładowe międzynarodowe językowe egzaminy zewnętrzne certyfikujące biegłość językową dzieci na I i II etapie edukacyjnym: A2 Key (wcześniej KET); B1 Preliminary (wcześniej PET), w nowej formule obowiązującej od roku 2020; Pearson Test of English Young Learners i TOEFL Primary. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe języki obce uprawnienia pedagogiczne | W cyklu 2024Z: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 K_W03 K_W09 K_W19 K_W21
K_U09 K_U19 K_U20 K_U23
K_K06 K_K09
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na pierwszymi drugim etapie edukacyjnym w zakresie oceniania kompetencji językowej ucznia w języku angielskim jako obcym
K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych w zakresie oceniania kompetencji językowej ucznia w języku angielskim jako obcym
K_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej w zakresie oceniania kompetencji językowej ucznia w języku angielskim jako obcy
K_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem a w szczególności zasady przeprowadzania i wymagania egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka obcego nowożytnego
K_W21 narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej, które stosuje się w procesie oceniania kompetencji językowej ucznia w języku angielskim jako obcym
K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu w zakresie oceniania kompetencji językowej ucznia w języku angielskim jako obcym
K_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych a w szczególności z ocenianiem kompetencji językowej ucznia w języku angielskim jako obcy
K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych a w szczególności z ocenianiem kompetencji językowej ucznia w języku angielskim jako obcy
K_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
K_K06 zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach - kurs obejmuje 7 spotkań w trybie zdalnym synchronicznym w semestrze, wymagana jest 100% obecność.
Student jest oceniany na podstawie następujących kryteriów:
1) przygotowanie i aktywny udział w zajęciach;
2) terminowe i zgodne z instrukcją wykonywanie pisemnych zadań na zajęciach i/lub na platformie Kampus (K_W01 K_W03 K_W09 K_W19 K_W2)
3) uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch zadań kluczowych:
- autorski sprawdzian dla klas VII-VIII weryfikujący opanowanie wskazanego zakresu materiału z podręczników do nauki języka angielskiego realizujących Podstawę programową na II etapie edukacyjnym; - praca w parach, termin złożenia styczeń 2025 (K_U09 K_U19 K_U20 K_U23
K_K06)
- test sprawdzający (K_W01 K_W03 K_W09 K_W19)
Sprawdziany skonstruowane przez studentów ocenianie są na podstawie następujących kryteriów:
1) poprawność językowa (gramatyka, słownictwo, pisownia);
2) zakres testu i jego wiarygodność ("validity") - zgodność z wskazanym zakresem materiału, kompletność testu;
3) typy zadań/ćwiczeń i stopień ich znajomości;
4) organizacja treści w teście, kolejność ćwiczeń;
5) kompletność i poprawność poleceń, dobór przykładów i pytań;
6) stopień trudności i wykonalność testu'
7) wygląd testu, rozkład ćwiczeń, czytelność testu;
8) punktacja i skala ocen, waga ćwiczeń/pytań;
9) zgodność z instrukcją (również w zakresie formatowania).
Ocena końcowa z kursu w poszczególnych semestrach stanowi:
- 90% oceny za zrealizowanie zadań kluczowych
- 10% oceny za przygotowanie zadań cząstkowych i aktywny udział w zajęciach
Skala ocen do testu końcowego:
90-100% - 5
85-89% - 4,5
75-84% - 4
70-74% - 3,5
60-69% - 3
0-59% - 2
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Brown, H. D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. White Plains, NY: Pearson Education.
Carr, N.T. (2018). Designing and analyzing language tests, Book with CD-ROM. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium. Język angielski. Student's book: Answer key. Warszawa: Express Publishing. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Practice Test (+CD). Warszawa: Express Publishing.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Douglas, D. (2009). Understanding language testing. London: Hodder Education.
Green, A. (2013). Exploring language assessment and testing. Language in action. Routledge.
Hughes A. (2013). Testing for language teachers, (2nd edition). Cambridge: CUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Ioannou-Georgiou, P., Pavlou, P. (2003). Assessing young learners. Oxford: OUP.
Jang E. E. (2014). Focus on assessment. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
McKay, P. (2006). Assessing young language learners. Cambridge: CUP.
McNamara, T. (2008) Language testing. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
Nikolov. M. (2016). Assessing young learners of English: Global and local perspectives. New York: Springer.
Pinter, A. (2017). Teaching young language learners (Chapter 10, Assessment), (2nd edition). Oxford: OUP.
Podstawa Programowa. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Szkoła podstawowa I-III. Język obcy nowożytny. https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-I-III
Podstawa Programowa. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Szkoła podstawowa IV-VIII. Język obcy nowożytny. https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-obcy-nowozytny
University of Cambridge ESOL Examinations (2011). Using the CEFR: Principles of Good Practice October 2011. https://www.cambridgeenglish.org/Images/126011-using-cefr-principles-of-good-practice.pdf
Ur, P. (1996). A course in language teaching: Practice and theory. Oxford: OUP.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE)
+ podręczniki do nauki języka angielskiego w klasach I-III i IV-VIII z wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki
! Lista pozycji bibliograficznych może ulec zmianie w zależności od potrzeb studentów i przebiegu/realizacji celów kursu.
W cyklu 2023Z:
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) |
W cyklu 2024Z:
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kurs "Ocena i Pomiar ..." jest kursem internetowym prowadzonym w trybie zdalnym synchronicznym. |
W cyklu 2024Z:
Kurs "Ocena i Pomiar ..." jest kursem internetowym prowadzonym w trybie zdalnym synchronicznym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: