Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka 4100-3SKIHWBDNJO
Konwersatorium poświęcone jest wprowadzeniu do kultury i historii Wielkiej Brytanii. Szczegółowy harmonogram kursu:
1. Podstawa programowa w zakresie nauczania języka nowożytnego na I i II etapie edukacyjnym w odniesieniu do treści w zakresie kultury i historii Wielkiej Brytanii.
2. Podstawowe informacje o Wyspach Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe).
3. Struktura i system Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
4. Wybrane wydarzenia historyczne:
- Rzymianie w Brytanii; Wikingowie;
- panowanie Elżbiety I; brytyjscy odkrywcy i kolonizacja;
- odkrycia naukowe i rewolucja przemysłowa;
- era królowej Wiktorii i Imperium Brytyjskie.
5. „Spotkanie” z Rodziną Królewską – royalsi w społeczeństwie i kulturze globalnej
6. Kraje Zjednoczonego Królestwa i wybrane miejsca
- Anglia: Londyn, Oxford, Bath, Cotswolds, York, Harrogate
- Szkocja: Edynburg, Glasgow, the Highlands
- Walia: Cardiff
- Irlandia Północna: Belfast i wybrzeże
W cyklu 2023Z:
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Wielkiej Brytanii. Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. |
W cyklu 2024Z:
Konwersatorium poświęcone jest wprowadzeniu do kultury i historii Wielkiej Brytanii. Szczegółowy harmonogram kursu: |
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA student zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych:
nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze
nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych
UMIEJĘTNOŚCI student potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i
angielskim
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych
K_U13 przygotować prace pisemne w języku polskim i angielskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE student jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K03 odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową z zajęć składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), ocena za poniższe zadania. Prowadzona jest kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione):
Student otrzymuje ocenę na koniec zajęć, na którą składają się następujące elementy:
- ocena z prezentacji grupowej - 30 pkt. (wysoka jakość merytoryczna i techniczna, oryginalnie wykonane materiały – 30 pkt.; dobra jakość – 25 pkt.; jakość poprawna, nieliczne błędy – 20 pkt.; zła jakość i liczne błędy – 0 pkt.)
- ocena z testu końcowego z podstawowych treści przedmiotowych - 30 pkt. (do 30 pkt. - ocena 5.0; do 25 pkt. - ocena 4.5; do 20 pkt. - ocena 4.0; od 15 pkt. - ocena 3.0, poniżej 15 pkt. - ocena 2.0)
- aktywne zaangażowanie w kurs w sali dydaktycznej (20 pkt.) i na platformie (20 pkt. za 4 zadania obowiązkowe po max. 5 pkt.). Student jest zobowiązany wykonać w trakcie trwania zajęć wszystkie zadania umieszczone na platformie.
Brak prezentacji, wymaganej frekwencji, zaliczenia testu, otrzymanie mniej niż 10 pkt. za zadania z platformy i zgromadzenie poniżej 60 punktów za cały kurs uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Student otrzymuje za cały kurs max. 100 punktów (do 100 - ocena 5.0; do 90 pkt. - ocena 4.5; do 80 pkt. - ocena 4.0; do 70 pkt. - ocena 3.5; od 60 pkt. - ocena 3.0, poniżej 60 pkt. - ocena 2.0).
Literatura
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2023); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations.
W cyklu 2023Z:
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2021); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
W cyklu 2024Z:
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2023); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
zajęcia prowadzone w trybie hybrydowym: w sali (według planu zajęć-co drugi tydzień) oraz asynchronicznie na platformie KAMPUS COME. |
W cyklu 2024Z:
zajęcia prowadzone w trybie hybrydowym: w sali (według planu zajęć-co drugi tydzień) oraz asynchronicznie na platformie KAMPUS COME. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: