Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) 4100-2STIKO
Kurs jest poświęcony rozwijaniu kompetencji cyfrowych w uczeniu się i powstał z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego.
Termin kompetencje cyfrowe w znaczeniu rozumienia i wykorzystywania informacji cyfrowych zdefiniował po raz pierwszy w 1997 roku Paul Gilster w okresie intensywnych dyskusji poświęconych alfabetyzmowi wizualnemu oraz umiejętnościom korzystania z technologii, komputera i informacji. W 2006 roku został spopularyzowany przez Komisję Europejską jako jedna z tzw. 8 kompetencji kluczowych. We współczesnym - wielomodalnym - kontekście kompetencje cyfrowe (informatyczne, informacyjne, komunikacyjne) odnoszą się do umiejętności, które umożliwiają świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego.
Program zajęć skupia się zarówno na elementach kognitywnych, jak i praktycznych umiejętnościach związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych, a także umożliwia rozumienie kontekstu społecznego zmienionego przez technologię, dostarcza inspiracji do postrzegania świata poprzez pryzmat technologii oraz pobudza twórcze myślenie i współpracę. W szczególności obejmuje następujące zagadnienia:
1. platformy cyfrowe dedykowane e-learningowi (np. Moodle, Google Classroom)
2. krytyczne odbieranie i tworzenie przekazów wielomodalnych (werbalnych i niewerbalnych: esejów, prezentacji, infografik, videoclipów, podcastów) na poziomie akademickim
3. gromadzenie, przetwarzanie, zarządzanie, współdzielenie oraz krytyczna ocena informacji
4. rozpoznawanie stanu prawnoautorskiego treści i świadome korzystanie z otwartych licencji
5. formalne i nieformalne uczenie się w środowisku wirtualnym
6. korzystanie z narzędzi i metod badawczych, które opierają się na technologiach informacyjnych
7. korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych i masowych kursów on-line
8. zarządzanie cyfrową reputacją i wizerunkiem on-line.
Główne projekty edukacyjne realizowane w semestrze letnim to m.in. mapy myśli, cyfrowe plakaty, podcasty, aplikacje edukacyjne, wideoklipy i kreskówki, scenariusze lekcji i portfolio.
W cyklu 2024L:
Kurs jest poświęcony rozwijaniu kompetencji cyfrowych w uczeniu się i powstał z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. 1. platformy cyfrowe dedykowane e-learningowi (np. Moodle, Google Classroom) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Ogólnie: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjne - P6S_WG =zakres i głębia
K_W21 narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany
wirtualnej - P6S_WK Kontekst/uwarunkowania,
skutki
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim z wykorzystaniem TIK - P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane
problemy i wykonywane zadania
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym z wykorzystaniem TIK - P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i obcym - P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie- P6S_KK Oceny / krytyczne podejście
Kryteria oceniania
Preferowana metody dydaktyczne to: uczenie się poprzez działanie, realizacja projektów, nauczanie problemowe oraz tzw. odwrócona klasa.
Kurs ma charakter stacjonarny z obudową internetową. Co oznacza, że prowadzony jest stacjonarnie - w laboratorium komputerowym - z wykorzystaniem wirtualnego środowiska uczenia się, zawierającego m.in. materiały do pracy własnej (instrukcje, video tutoriale, prezentacje, artykuły naukowe) na dedykowanej platformie do zdalnego nauczania (Moodle lub alternatywa).
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów za projekty terminowo umieszczane na platformie oraz za projekty wykonywane podczas zajęć stacjonarnych.
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 - 2,0
60-68 - 3,0
69-78 - 3,5
79-88 - 4,0
89-96 – 4,5
Powyżej 97 – 5,0
Ocenie podlegają:
-przygotowanie projektów i zadań (oryginalność, jakość, koncepcja, zgodność z założeniami)
-aktywny udział w zajęciach, w tym referat ilustrowany prezentacją na wybrany temat.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Field, John, Bernhard Schmidt-Hertha, and Andrea Waxenegger. Universities and Engagement: International Perspectives on Higher Education and Lifelong Learning. Abingdon, Oxon: Routledge, 2016. Print.
Hartmann, Werner, and Alois Hundertpfund. Digitale Kompetenz Was Die Schule Dazu Beitragen Kann. Bern: Hep Verlag, 2015. Print.
Jones, RPelet, Jean-Eric. E-learning 2.0 Technologies and Web Applications in Higher Education. Hershey, PA: Information Science Reference, 2014. Print.Bartlett, Jamie, and Krzysztof Umiński. Ludzie Przeciw Technologii. Wydawnictwo Sonia Draga Sp. Z Oo., 2019.
Fisher, Max, W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Szczeliny, Kraków 2023.
------------------------------------------
Języki obce w szkole - https://jows.pl/
The Journal of Teaching English with Technology - https://tewtjournal.org/
W cyklu 2024L:
Field, John, Bernhard Schmidt-Hertha, and Andrea Waxenegger. Universities and Engagement: International Perspectives on Higher Education and Lifelong Learning. Abingdon, Oxon: Routledge, 2016. Print. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Kursy TIK 1 i TIK 2 są prowadzone w semestrze zimowym oraz letnim. Zaliczenie kursu 1 jest warunkiem dopuszczenia do kursu 2. |
W cyklu 2024L:
Kursy TIK 1 i TIK 2 są prowadzone w semestrze zimowym oraz letnim. Zaliczenie kursu 1 jest warunkiem dopuszczenia do kursu 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: