Nauka języka francuskiego 4100-2SNJFO
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu:
1.rozwijanie zdolności percepcji słuchowej studentów w odniesieniu do różnych typów materiałów audio zawartych w podręczniku "C'est parti!1"oraz o charakterze autentycznym, wykorzystanie materiałów towarzyszących metodom FLE
2.ćwiczenie umiejętności słuchania selektywnego krótkich materiałów, ukierunkowane na wybór najważniejszych informacji (robienie notatek, wiązanie ze sobą istotnych informacji w celu ich przedstawienia w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej)
3.ćwiczenie umiejętności rozwijania poruszanych w nagraniu treści
4.ćwiczenie zdolności rozpoznawania form języka potocznego oraz odróżnianie form używanych w języku mówionym i pisanym.
Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem :
1.rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem, przy wykorzystaniu różnych typów tekstów zawartych w metodzie "C'est parti! 1"oraz innych.
2.zapoznanie studentów ze strategiami czytania, niezbędnymi w rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstów oryginalnych oraz ćwiczenie umiejętności dostosowania formy czytania do celu lektury
3.rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem, a mianowicie kompetencji: gramatycznej, leksykalnej i pragmatycznej ; ćwiczenie umiejętności wyławiania najważniejszych informacji z tekstu i organizowania ich w formie planu.
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia:
1.rozwijanie umiejętności studentów w zakresie:
- formułowania pytań i precyzyjnych odpowiedzi
- prowadzenia rozmowy ( też telefonicznej) na tematy dotyczące życia codziennego
- przedstawiania własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania z podręcznika oraz inne
- przedstawiania krótkiej wypowiedzi na podstawie tematyki poruszanej w tekście lub w nagraniu
- zabierania głosu w dyskusji (obrona własnego zdania, precyzowanie myśli, przeciwstawienie się opinii przeciwnej);
2. ćwiczenie zdolności spójnej wypowiedzi ustnej na wybrany temat w języku obcym przy jednoczesnej kontroli poprawności językowej oraz fonetycznej na poziomie odpowiednio do poziomu znajomości języka.
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania
1. zapoznanie studentów z odpowiednimi wzorcami, których analiza struktury pozwoli im opanować pisanie krótkich listów, krótkich opisów, opowiadań, tekstu prezentującego własny punkt widzenia na podany temat i o określonej strukturze
2. wdrażanie studentów do ćwiczeń polegających na poprawianiu błędów językowych, rozwijanie i pogłębianie wiedzy studentów w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej poprzez ćwiczenia transformacyjne.
W cyklu 2023L:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie
- K_W16 -procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim .
Umiejętności: student potrafi
- S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku francuskim.
- S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych
- S_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
- S_U011argumentować merytorycznie w języku francuskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski - S – U11
- S_U012 porozumiewać się w języku francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych.
- S_U13 przygotować prace pisemne w języku polskim i języku obcym, właściwe dla studiowanego
kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
- S_U14 przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku polskim i obcym, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych, a także różnych źródeł
- S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień .
Kompetencje społeczne
- S_K01 uczenia się przez całe życie
- S_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
- S_K04 prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach: student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności na wszystkich zajęciach planowych przedmiotu w semestrze. . Obecności stanowią 10% oceny
b) punktualne przychodzenie na zajęcia (czwarte i kolejne spóźnienie traktowane są jak nieobecność). Punktualność stanowi 5% oceny.
c) systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych - 30% oceny na koniec semestru
d) pozytywne zaliczenie wszystkich prac kontrolnych i testów w semestrze- zalicza 60%, co stanowi 35% oceny na koniec semestru
e) testy składają się pięciu części: gramatyka, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie - dwa testy w semestrze.
f) pozytywne zaliczenie wypowiedzi ustnej na koniec semestru z przygotowanych w domu tematów do opracowania i tekstów opracowywanych na miejscu w klasie (zalicza 15 punktów na 25) - 20% oceny końcowej.
W ramach przedmiotu NJF odbywają się zajęcia uzupełniające - 30 godzin, które mają charakter wspierający. Zajęcia obejmują spotkania w trybie zdalnym z wykładowcą oraz zajęcia samodzielne w ramach pracy własnej studenta.
Na zajęcia kieruje studentów koordynator przedmiotu NJF w oparciu o analizę postępów poczynionych przez studenta w ramach zajęć NJF. Każdy student skierowany przez koordynatora przedmiotu NJF jest zobowiązany wziąć udział w 80% spotkań online.
Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.
Student ma prawo poprawiać niezaliczone sprawdziany i wypowiedź ustną dodatkowo raz w ostatnim tygodniu zajęć w semestrze.
Zaliczenie na ocenę po semestrze zimowym; zaliczenie na ocenę po semestrze letnim;
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
ECTS 4
Literatura
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D."C'est parti!1.",
2 . Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia, np. Le français facile avec RFI
4. Dostępne słowniki francusko-francuskie.
5. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego
6. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1/A2.
W cyklu 2023L:
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D."C'est parti!1.", 2. 2. |
W cyklu 2024L:
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D."C'est parti!1.", 2. 2. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach : |
W cyklu 2024L:
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: