Media i komunikowanie społeczne 4100-2SMIKSO
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy ujęte w trzech blokach problemowych poświęconych podstawom nauki o komunikowaniu, komunikowaniu społecznemu oraz systemom medialnym:
Blok I Podstawowe pojęcia nauki o komunikowaniu
1. Wprowadzenie terminologiczne
2. Komunikowanie międzyludzkie jako proces. Klasyfikacja procesów komunikowania.
3. Komunikowanie informacyjne a komunikowanie perswazyjne. Wykorzystanie zasad wpływu społecznego w komunikowaniu perswazyjnym.
4. Komunikowanie werbalne a komunikowanie niewerbalne.
Blok II Komunikowanie publiczne i polityczne
5. Komunikowanie masowe – charakterystyka zjawiska. Rozróżnienie między komunikowaniem publicznym i politycznym. Uczestnicy procesu komunikowania publicznego i politycznego.
6. Społeczne kampanie komunikacyjne.
7. Przemówienie publiczne. Typy i proces przygotowania przemówienia publicznego.
Blok III Systemy medialne
8. Polityczne funkcje mediów – doktryny medialne.
9. Pojęcie systemu medialnego. Transformacja polskiego systemu medialnego.
10. Nowe media a polityka.
W cyklu 2023L:
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy ujęte w trzech blokach problemowych poświęconych podstawom nauki o komunikowaniu, komunikowaniu społecznemu oraz systemom medialnym: |
W cyklu 2024L:
W ramach przedmiotu realizowane są następujące tematy ujęte w trzech blokach problemowych poświęconych podstawom nauki o komunikowaniu, komunikowaniu społecznemu oraz systemom medialnym: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 Student zna w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki o komunikowaniu oraz medioznawstwa.
KW_02 Student posługuje się niezbędną terminologią z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauka o komunikowaniu, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia mediów.
K_W08 Student jest wstanie wskazać różnorodnych uczestników działalności komunikacyjnej, komunikacji masowej w sferach kultury, polityki i życia społecznego.
K_W16 Student w znaczącym zakresie rozumie i ma świadomość wagi procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w działalności edukacyjnej.
K_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim.
K_U10 Student posiada kompetencje by pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego.
K_K04 Student potrafi prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym.
Dla specjalności
S_W01w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki o komunikowaniu oraz medioznawstwa.
S_W02 Student posługuje się niezbędną terminologią z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauka o komunikowaniu, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia mediów.
S_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim.
S_U05 Student potrafi obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania.
S_K07 Student zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Kryteria oceniania
• Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
• Ocena końcowa jest wynikiem przygotowania i przedstawienia podczas zajęć projektu zespołu 2-3 osobowego.
• Za projekt studenci otrzymują max 30 pkt.
• Skala ocen:
30-27 pkt. Bardzo dobra (5)
26-25 pkt. Dobra plus (4+)
24-20 pkt. Dobra (4)
19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+)
17-15 pkt. – Dostateczna (3)
poniżej 15 pkt. student nie zalicza przedmiotu
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podręczniki
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni, Wrocław 2004
Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław 2007.
Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Astrum, Wrocław 1998.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Michalczyk S., Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu, Katowice 2005.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2007.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca
Castells M., Wiek informacji: ekonomia, społeczeństwo i kultura, tom I Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
Gajda J., Edukacja medialna, Toruń 2004.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2000.
Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce w XX wieku, Warszawa 2009.
Jakubowicz K., Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa 2013.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Przybylska A., Internet a reforma instytucji demokratycznych: nadzieje, wyzwania, porażki, [w:] Internet - społeczne aspekty medium, red. Ł. Jonak i in., Warszawa 2006.
Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa – Bielsko-Biała 2007.
W cyklu 2023L:
Podręczniki Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: