Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) 4100-1STIKO
Kurs powstał z myślą o przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego.
Termin kompetencje cyfrowe w znaczeniu rozumienia i wykorzystywania informacji cyfrowych zdefiniował po raz pierwszy w 1997 roku Paul Gilster w okresie intensywnych dyskusji poświęconych alfabetyzmowi wizualnemu oraz umiejętnościom korzystania z technologii, komputera i informacji. W 2006 roku został spopularyzowany przez Komisję Europejską jako jedna z tzw. 8 kompetencji kluczowych. We współczesnym - wielomodalnym - kontekście kompetencje cyfrowe (informatyczne, informacyjne, komunikacyjne) odnoszą się do umiejętności, które umożliwiają świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego.
Program zajęć skupia się zarówno na elementach kognitywnych, jak i praktycznych umiejętnościach związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych, a także umożliwia rozumienie kontekstu społecznego zmienionego przez technologię, dostarcza inspiracji do postrzegania świata poprzez pryzmat technologii oraz pobudza twórcze myślenie i współpracę. W szczególności obejmuje następujące zagadnienia:
1. platformy cyfrowe dedykowane e-learningowi (LMS) i zdalnej pracy zespołowej (remote work software), np. Moodle, Google Workspace, Zoom, Trello
2. krytyczne odbieranie i tworzenie przekazów wielomodalnych (werbalnych i niewerbalnych: esejów, prezentacji ogólnych, wizualizacji big data, infografik, wideoklipów, podcastów, gier) na poziomie akademickim oraz jako materiał dydaktyczny
3. gromadzenie, przetwarzanie, zarządzanie, współdzielenie oraz krytyczna ocena informacji
4. rozpoznawanie stanu prawnoautorskiego treści i świadome korzystanie z otwartych licencji
5. formalne i nieformalne uczenie się w środowisku wirtualnym
6. korzystanie z narzędzi i metod badawczych, które opierają się na technologiach informacyjnych
7. korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych i masowych kursów on-line
8. sztuczna inteligencja w uczeniu się i nauczaniu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W02
niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych ew. terminologię z zakresu dyscyplin naukowych: nauki o polityce i administracji, nauki socjologiczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki prawne, właściwą dla nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie
P6S_WG Zakres i głębia
K_W21
narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej
P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym
P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania
K_U22
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i obcym
P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01
uczenia się przez całe życie
P6S_KK Oceny / krytyczne podejście
K_K02
refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
P6S_KK Oceny / krytyczne podejście
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2024/25
Preferowana metody dydaktyczne to: uczenie się poprzez działanie, realizacja projektów, nauczanie problemowe oraz tzw. odwrócona klasa.
Kurs ma charakter stacjonarny z obudową internetową. Co oznacza, że prowadzony jest stacjonarnie - w laboratorium komputerowym - z wykorzystaniem wirtualnego środowiska uczenia się, zawierającego m.in. materiały do pracy własnej (instrukcje, videotutoriale, prezentacje, artykuły naukowe) na dedykowanej platformie do zdalnego nauczania (Moodle lub alternatywa).
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów za projekty terminowo umieszczane na platformie oraz za projekty wykonywane podczas zajęć stacjonarnych.
Kryteria oceny końcowej:
Poniżej 60 - 2,0
60-68 - 3,0
69-78 - 3,5
79-88 - 4,0
89-96 – 4,5
Powyżej 97 – 5,0
ocenie podlegają:
-przygotowanie projektów i zadań (oryginalność, jakość, koncepcja, zgodność z założeniami) - 50%
-aktywny udział w zajęciach, w tym referat ilustrowany prezentacją na wybrany temat - 50%
Dopuszczona jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bartlett, J. and Umiński, K., 2019. Ludzie Przeciw Technologii. Katowice: Post Factum - Wydawnictwo Sonia Draga.
Fischer, M., W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat,
Wydawnictwo: Szczeliny, 2024
Ford, M. and Łuniewska, K., 2017. Świt Robotów. Warszawa: CDP.
Jows.pl. Języki Obce W Szkole. [online] Available at:
Orliński, W., 2013. Internet. Czas Się Bać. Warszawa: Agora SA.
W cyklu 2024Z:
Bartlett, J. and Umiński, K., 2019. Ludzie Przeciw Technologii. Katowice: Post Factum - Wydawnictwo Sonia Draga. Fischer, M., W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Ford, M. and Łuniewska, K., 2017. Świt Robotów. Warszawa: CDP. Jows.pl. Języki Obce W Szkole. [online] Available at: Orliński, W., 2013. Internet. Czas Się Bać. Warszawa: Agora SA. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia prowadzone są prowadzone w sali nr 23. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia prowadzone są prowadzone w sali nr 23. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: