Socjologia 4100-1SSOCJO
Podstawowym celem kursu jest rozbudzenie i rozwój wyobraźni socjologicznej studenta. Składają się na nią wiedza, umiejętności i kompetencje. Student zostanie zaopatrzony w wiedzę o koncepcjach socjologicznych, definiowaniu i adekwatnym stosowaniu pojęć w opisie i analizie procesów i zjawisk społecznych w zakresie mikro- i makrosocjologii, statyki i dynamiki społecznej. Po ukończeniu kursu studenci powinni adekwatnie i wieloaspektowo identyfikować podstawowe problemy społeczne oraz dokonywać ich analizy w zakresie relacji: jednostka a społeczeństwo, relacji między małymi grupami społecznymi, relacji pomiędzy wielkimi elementami struktury społecznej – klasami i warstwami. Istotny element kształcenia stanowią zagadnienia związane z tożsamością jednostkową oraz tożsamościami zbiorowymi; student właściwie definiuje je i wskazuje ich determinanty oraz konsekwencje. Podczas zajęć student nabywa kompetencji w zakresie rozpoznawania podstawowych składowych elementów kultury (zwyczaj, obyczaj, kanon, wzór, symbol, kategoria kultury) oraz głównych jej koncepcji. Zajęcia uczą poszukiwania źródeł faktów dotyczących zjawisk i procesów społecznych oraz ich syntetyzowania. Student adekwatnie rozpoznaje główne, współczesne globalne i lokalne procesy społeczne.
W szczególności omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Socjologia jako nauka. Dlaczego uczymy się pojęć?
2. Działanie społeczne i jego podstawy. Normy, wartości, sens, praktyki, komunikacja, interakcje.
3. Tożsamość i habitus, świat życia, role społeczne.
4. Płeć i jej kulturowe konsekwencje
5. Zachowania dewiacyjne.
6. Grupa społeczna.
7. Instytucja i organizacja.
8. Władza i panowanie, społeczne przymusy i przemoc.
9. Kasta, stan, klasa.
10. Społeczne nierówności, społeczne uwarstwienie, mobilność.
11. Kultura.
12. Procesy grupowe i organizacja.
13. Rozwój struktur społecznych w społeczeństwie nowoczesnym.
14. Wiedza i nauka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student zdobędzie podstawy usystematyzowanej wiedzy z zakresu socjologii ogólnej. Będzie rozumiał procesy i zjawiska
zachodzące we współczesnym świecie i w Polsce. Uczestnik przyswoi podstawowe pojęcia socjologiczne, nauczy się je adekwatnie
definiować, rozumieć oraz nabędzie umiejętność stosowania ich w opisie i analizie rzeczywistości społecznej i politycznej. Ważny dydaktyczny
cel stanowi wyposażenie studenta w elementarną wiedzę o współczesnych i klasycznych koncepcjach socjologicznych, a także wyrobienie
podstawowych kompetencji interpretacji wyników badań socjologicznych. Student przyswoi także wiedzę o wybranych problemach
społecznych, a zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego, będzie je rozumiał, zauważał ich przejawy i wielowymiarowo
interpretował.
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez wykład student będzie znać:
S_W01 W zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy,
zjawiska z zakresu nauk socjologicznych,właściwych dla wiedzy o społeczeństwie, zorientowane na zastosowania praktyczne w zakresie nauczania wiedzy o społeczeństwie w oddziałach jedno i dwujęzycznych w języku angielskim
S_W05 Różne rodzaje struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz
zachodzące między nimi relacje, ze szczególnym uwzględnieniem Unii
Europejskiej i Polski oraz krajów języka angielskiego
S_W07 W znaczącym zakresie rodzaje więzi społecznych i rządzące nimi
prawidłowości
S_KO4 Prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i
globalnym
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność na wykładach. Dopuszcza się do 2 nieobecności na każdy semestr. Przekroczenie limitów wymaga zaliczenia na dyżurze. Możliwe są testy sprawdzające wiedzę po każdym zakończonym bloku tematycznym. Kurs socjologii kończy się pisemnym sprawdzianem w formie testowej. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest przekroczenie 50% prawidłowych odpowiedzi w teście.
Literatura
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, Rozdział III. Kultura, s. 75-91.
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, podrozdział: Metody i narzędzia badawcze socjologii, s. 43-51.
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003, podrozdział: Życie społeczne człowieka z perspektywy biologii ewolucyjnej, podrozdział: Rola społeczna, s. 66-71, 144-149.
F. Znaniecki. Ludzie teraźniejsi, a cywilizacja przyszłości, Warszawa 2001, część II, rozdz. 1 Osobowość społeczna, s. 89 – 124.
F. Znaniecki, Metoda socjologii, Warszawa 2008, rozd. 1, 2, 3.
P.L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983, Rozdział III. Społeczeństwo jako rzeczywistość subiektywna (fragment), s. 202-226.
J. Szmatka, Małe struktury społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 12. Ruchliwość społeczna, podrozdział: Podstawowe pojęcia, Rozdział 14. Wyniki badań nad ruchliwością, s. 194-198, 233-253.
H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 3. Stratyfikacja, Rozdział 4. Klasy społeczne, Rozdział 6. Teza o śmierci klas, s. 38-52, 53-68, 81-103.
P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003, Rozdział 19. Zmiana społeczna, rozwój, postęp, s. 437-453.
R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 2002, rozdz. Struktura społeczna i anomia, s. 197 – 224.
M. Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Kraków 1998, rozdz. 1 Polityka jako zawód i powołanie, s. 55 – 110.
W. Łukowski, Społeczne tworzenie ojczyzn, Warszawa 2002, fragment: O przydatności pojęcia ojczyzna do analizowania rzeczywistości społecznej oraz Ojczyzna ideologiczna a ojczyzna prywatna, s. 73-81.
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996, rozdz. I, p. 1, s. 15 – 41.
Z. Bauman, Glokalizacja, czyli komu globalizacja, komu lokalizacja, „Studia Socjologiczne” 1997, nr 3, s. 53 – 68.
I. Sadowski, Społeczna konstrukcja demokracji loklalnej, Warszawa 2011, rozd. 1 i 2.
W. Łukowski, Społeczność na granicy., Warszawa 2009, rozdz. 1 i 2.
W. Łukowski, Społeczne tworzenie ojczyzn, Warszawa 2002, rozdz. 6.
Materiały internetowe wykorzystywane na biężąco.
Dla szczególnie zainteresowanych:
P. Berger, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, pozostałe rozdziały.
Ch.W. Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, Rozdział: Obietnica, s. 49-77.
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981.
H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, Rozdział 3. Stratyfikacja, Rozdział 4. Klasy społeczne, s. 38-52, 53-68.
M
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: