Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 4100-1SPPIWCZESO
Kurs Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia wiedzę specjalistyczną z zakresu: teoretycznych podstaw pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem, współpracy z rodzicami, diagnozowania rozwoju dziecka na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Zajęcia mają na celu przekazanie studentom pogłębionej wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych.
Na zajęciach zostaną poruszone następujące tematy;
Jak uczy się małe dziecko? Wybrane koncepcje rozwoju poznawczego człowieka.
Cechy rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Gotowość (dojrzałość szkolna). Wskaźniki dojrzałości szkolnej.
Niepowodzenia w nauce. Rodzaje trudności w uczeniu się. Przyczyny niepowodzeń szkolnych.
Zabawa w życiu dziecka. Funkcje i rodzaje zabaw. Pojęcie pedagogika zabawy.
Czytanie i pisanie w edukacji małego dziecka. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Objawy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w sferze wzrokowej, słuchowej, ruchowej i lateralizacji.
Ocenianie w procesie kształcenia małego ucznia. Ocena opisowa, jej funkcje, formy i treści. Ocenianie kształtujące - czyli ocenianie, które pomaga w uczeniu się. Elementy OK.
Pedagogika Marii Montessori na lekcjach języka obcego. Pomoce i otoczenie montessoriańskie
Plan daltoński na lekcjach języka angielskiego. Pedagogika planu daltońskiego, podstawowe filary i pomoce daltońskie.
Zasady współpracy z rodzicami w edukacji wczesnej
-
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie,
instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym
K_W02 niezbędną terminologię z zakresu
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika, właściwą
dla nauczania języków obcych
K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki
stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem
języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie
K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i
edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele,
podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych,
kulturalnych i pomocowych
K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej,
opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_W14 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej
przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami
naukowymi
K_W17 najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy psychologiczne oraz pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
K_W18 w uporządkowany sposób zasady i normy etyczne
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i
angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim
K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z
nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i
w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków
obcych
K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki
oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania
problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych
i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej
działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać
skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i
terapeutycznych
K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na
realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem
profesjonalnych działań edukacyjnych
K_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych
oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także
inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i
odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Zajęcia odbywają się w trybie mieszanym: w sposób synchroniczny (wykład stacjonarny oraz asynchroniczny (samodzielna praca studenta oraz wykonywanie zadań zleconych przez prowadzącego na platformie Kampus).
Warunki zaliczenia przedmiotu
1. Obecność na wykładach stacjonarnych. dopuszczalne dwie nieobecności.
W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego.
2. Wykonanie prac wyszczególnionych na platformie -Kampus podczas zajęć zdalnych
3. Zaliczenie kursu na platformie Kampus oraz wykładów stacjonarnych jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu i przystąpienia do egzaminu
4. Egzamin końcowy pisemny..
Sposób obliczania oceny z egzaminu
90-100% - 5
85-89,99% - 4,5
75-84,99% - 4
70-74,99% - 3,5
50-69,99% - 3
Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Leżańska, E. Płóciennik, Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021
R. Schaffer, Psychologia dziecka, PWN Warszawa 2012.
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, PWN Warszawa 2014.
M. Chrost, A. Królikowska(red. nau.), Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, Kraków 2014
A. Reddy Linda . Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN , Warszawa 2014.
I. Sosin Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Raabe, Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca:
B .Surma , J. Karbowniczek , M. Kwaśniewska , Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011
K. M Bogdanowicz, Dysleksja a języki obce – jak uczyć efektywnie. W: M. Choroszczyńska (red.). Poradnik Nauczyciela „Uzupełnienie 40 – Wydawnictwo Raabe. Warszawa 2010
E. Pisula, Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2012.
G. Krasowicz-Kupis, Diagnoza dysleksji Najważniejsze problemy
Gdańsk, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: