Nauka języka angielskiego 4100-1SNJAO
Komponent PISANIE
W czasie kursu NJA-pisanie student zyskuje wiedzę na temat poprawnego konstruowania akapitu (1 semestr) i eseju (2 semestr) w języku angielskim.
W pierwszym semestrze student poznaje poprawną strukturę paragrafu oraz uczy się formułować poprawne zdania kluczowe. W drugim semestrze student poznaje poprawną strukturę eseju. Student doskonali technikę pisania poszczególnych paragrafów wybranych typów esejów. W trakcie całego kursu student uczy się poprawnego stosowania znaków interpunkcyjnych, tworzenia zdań złożonych z użyciem konektorów dyskursywnych oraz pracuje nad poprawnością struktur leksykalno-gramatycznych.
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA-pisanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.
Komponent CZYTANIE:
Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe).
Osiągnięcie przez studenta zamierzonych efektów kształcenia wymaga nakładu pracy własnej w wysokości około 45 godzin. W ramach pracy własnej student będzie zobowiązany do przygotowania szerokiej gamy zadań domowych związanych rozwijaniem słownictwa na poziomie zaawansowanym oraz krytyczną analizą tekstu.
Zakres kursu obejmuje następujące obszary.
- tekst, rodzaje tekstu, charakterystyka tekstu
akademickiego
- struktura tekstu na poziomie akapitu: główna myśl, ‘topic
sentences’
- czynniki wpływające na zrozumienie tekstu: kod, przekaz
dyskurs, uwarunkowania kulturowe
- elementy krytycznej analizy tekstu: autor, cel, odbiorca,
ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy
- gazety: struktura artykułu informacyjnego
- wzorce retoryczne: ekspozycja, polemika
- artykuły wstępne, felietony
- czasopisma, raporty naukowe
- notatka, podsumowanie, parafrazowanie
- interpretacja tekstu: fakt czy opinia
- wzorce retoryczne: dyskurs naukowy
- struktura eseju
Uwaga: poszczególne zagadnienia mogą być realizowane na kilku zajęciach
Komponent KOMUNIKACJA USTNA:
Na zajęciach z Komunikacji Ustnej studenci rozwijają umiejętności słuchania i mówienia na poziomie C1 w oparciu o podręczniki i materiały dodatkowe. Studenci rozwijają także swoje słownictwo na poziomie C1.
Kurs prowadzony jest w ten sposób, że w trakcie zajęć studenci wykonują ustne mini-zadania bazując na podstawie różnego rodzaju materiałów dydaktycznych. Zadania te angażują studentów w różnego rodzaju interakcje: praca indywidualna, w parach i grupowa, pozwalając im na nabywanie wprawy w języku mówionym.
Zajęcia oparte na sytuacji problemowej zakładają:
A. przygotowanie się do zadania (input/środki dydaktyczne takie jak tekst, nagrania audio/video, etc.),
B. planowanie go,
C. wykonanie zadania (studenci pracują nad wyznaczonym tematem),
D. zrelacjonowanie rezultatów zadania oraz E. omówienie ich.
W cyklu 2023Z:
Komponent PISANIE W czasie kursu „Pisanie na poziomie akademickim” student zyskuje wiedzę na temat poprawnego konstruowania akapitu (1 semestr) i eseju (2 semestr) w języku angielskim. W pierwszym semestrze student poznaje poprawną strukturę akapitu oraz uczy się formułować poprawne zdania kluczowe. Omawiane są akapity faktograficzne: narracja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, opis/analiza procesu, a także wzory przedstawiania: chronologia, uwydatnianie, ilustracja. Zdobywa wiedzę o sposobach pracy nad tekstem oraz uczy się poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych i tworzenia zdań złożonych z użyciem markerów dyskursu. Jednocześnie w czasie całego semestru student pracuje nad Semestr 2 Komponent CZYTANIE: Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe). Zakres kursu obejmuje następujące obszary. Komponent KOMUNIKACJA USTNA: Na zajęciach z Komunikacji Ustnej studenci rozwijają umiejętności słuchania i mówienia na poziomie C1 w oparciu o podręczniki i materiały dodatkowe. Studenci rozwijają także swoje słownictwo na poziomie C1. Semestr 2 - Opis wyglądu zewnętrznego, uczuć i cech charakterystycznych |
W cyklu 2024Z:
Komponent PISANIE W czasie kursu „Pisanie na poziomie akademickim” student zyskuje wiedzę na temat poprawnego konstruowania akapitu (1 semestr) i eseju (2 semestr) w języku angielskim. W pierwszym semestrze student poznaje poprawną strukturę akapitu oraz uczy się formułować poprawne zdania kluczowe. Omawiane są akapity faktograficzne: narracja, porównanie i kontrast, przyczyna i skutek, opis/analiza procesu, a także wzory przedstawiania: chronologia, uwydatnianie, ilustracja. Zdobywa wiedzę o sposobach pracy nad tekstem oraz uczy się poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych i tworzenia zdań złożonych z użyciem markerów dyskursu. Jednocześnie w czasie całego semestru student pracuje nad Semestr 2 Komponent CZYTANIE: Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe). Zakres kursu obejmuje następujące obszary. Komponent KOMUNIKACJA USTNA: Na zajęciach z Komunikacji Ustnej studenci rozwijają umiejętności słuchania i mówienia na poziomie C1 w oparciu o podręczniki i materiały dodatkowe. Studenci rozwijają także swoje słownictwo na poziomie C1. Semestr 2 - Opis wyglądu zewnętrznego, uczuć i cech charakterystycznych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim
K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
(B2/B2+)
K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych (B2/B2+)
K_U13: przygotować prace pisemne w języku angielskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (B2/B2+)
K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (B2/B2+)
K_U15: w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów (B2/B2+)
K_K04: prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
K_K05: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Szczegółowe informacje na temat poszczególnych kursów NJA oraz metod i kryteriów oceniania znajdują się w sylabusach poszczególnych instruktorów kursów.
Literatura
Komponent PISANIE
Oshima, Alice and Hogue, Ann. Writing Academic English.
New York: Pearson Educational, 1999
Gould, DiYanni and Smith. The Act of Writing. Random
House, 1998
Cory, Hugh. Advanced Writing with English in Use CAE.
Oxford, 1999
Komponent CZYTANIE
Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press
Baudoin, M., E. et al. 1977. Reader's Choice. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Bobryk J. 2001. Spadkobiercy Teuta, Ludzie I Media. W-wa: Wydawnictwo UW
Grellet, F. 1981. Developing Reading Skills. CUP.
Nuttal, C. 1982/1999. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Heinemann.
Reading and Thinking in English. Exploring Functions. The British Council. OUP 1979.
Selected essays./The Norton Reader, Dolphin Anthology
Wybrane artykuły prasowe
Komponent KOMUNIKACJA
Jones, L., New Cambridge Advanced English, CUP, Cambridge, 1998.
Rignall, M & Furneaux, C., Speaking, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York, 1997.
Soars, J. & Soars, L., Headway Advanced, OUP, Oxford, 1989.
Ur, P., Discussions that work, CUP, Cambridge, 1996.
Vince, M., Advanced Language Practice, Macmillan Heinemann, Oxford, 1994.
Wellman, G., The Heinemann English Wordbuilder, Macmillan Heinemann, Oxford, 1998.
Stanton, Alan and Susan Morris, Fast Track to CAE, Pearson Education, Harlow, 1999.
Boyd, Elaine, CAE Gold Plus (Exam Maximiser), Pearson Education, Harlow, 2008.
McCarthy Michael and Felicity O’Dell, English Phrasal Verbs in Use (Advanced), CUP, Cambridge, 2007.
McCarthy Michael and Felicity O’Dell, English Academic Vocabulary in Use, CUP, Cambridge, 2008.
BBC Radio / PBS podcasts
Teacher’s own materials
W cyklu 2023Z:
Komponent PISANIE Oshima, Alice and Hogue, Ann. Writing Academic English. Komponent CZYTANIE Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press Komponent KOMUNIKACJA Jones, L., New Cambridge Advanced English, CUP, Cambridge, 1998. |
W cyklu 2024Z:
Komponent PISANIE Oshima, Alice and Hogue, Ann. Writing Academic English. Komponent CZYTANIE Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press Komponent KOMUNIKACJA Jones, L., New Cambridge Advanced English, CUP, Cambridge, 1998. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: