Gramatyka niemiecka dla nauczycieli 4100-1SGNDNO
Przedmiot "Gramatyka Praktyczna" realizowany jest przez dwa semestry na I roku studiów. Kurs ten obejmuje szczegółowe omówienie następujących zagadnień:
1. Rekcja przymiotnika– analiza i zastosowanie przymiotników w kontekście różnych przypadków gramatycznych.
2. Czasownik i rzeczownik – szczegółowe omówienie form czasownikowych i rzeczownikowych, ich funkcji oraz zastosowania w zdaniu.
3. Rodzajnik– zasady użycia rodzajników określonych i nieokreślonych w różnych kontekstach.
4. Liczba mnoga rzeczowników – tworzenie form liczby mnogiej, zasady gramatyczne i wyjątki.
5. Deklinacja przymiotników – odmiana przymiotników przez przypadki, liczby i rodzaje.
6. Budowa zdania – struktura zdania prostego i złożonego, analiza składniowa oraz zasady poprawnej konstrukcji zdań.
Przykładowe metody dydaktyczne:
1. Burza mózgów– angażowanie studentów w kreatywne myślenie i wspólne poszukiwanie rozwiązań problemów gramatycznych.
2. Odkrywanie reguł gramatycznych metodą dedukcji – umożliwienie studentom samodzielnego dochodzenia do zasad gramatycznych poprzez analizę przykładów i dedukcyjne myślenie.
3. Rozwiązywanie zadań interaktywnych – zastosowanie ćwiczeń interaktywnych w celu praktycznego utrwalenia zdobytej wiedzy.
Formy socjalne:
1. Praca w plenum– wspólna praca całej grupy, dyskusje i wymiana poglądów.
2. Praca w parach – ćwiczenia w parach, które sprzyjają wymianie wiedzy i wzajemnej pomocy.
3. Praca w grupach– zadania grupowe, które rozwijają umiejętności współpracy i komunikacji.
Integralną częścią przedmiotu jest kurs na platformie CKC, który obejmuje ćwiczenia interaktywne. Mają one na celu utrwalenie oraz zautomatyzowanie zagadnień poznanych na zajęciach stacjonarnych, co wspiera efektywne przyswajanie materiału przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
S_W16 - procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku niemieckim
Umiejętności: student potrafi:
S_U01- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i zasobów w języku niemieckim na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
S_U09- dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu;
S_U11-argumentować merytorycznie w języku niemieckim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
S_U12-porozumiewać się w języku polskim i niemieckim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i niemieckim;
S_U13- przygotowywać prace pisemne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
S_U14-przygotowywać wystąpienia ustne w języku niemieckim, właściwe dla studiowanego kierunku, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł na poziomie biegłości A1 wg ESOKJ;
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
S_K01-uczenia się przez całe życie
S_K02-refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia;
S_04-prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym.
S_K05-współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role;
Kryteria oceniania
Metody oceny:
1. Prace kontrolne – regularne prace pisemne w trakcie zajęć.
2. Udział w zajęciach– ocena obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności) oraz aktywnego uczestnictwa.
3. Praca pisemna na koniec I semestru – podsumowująca praca na zakończenie semestru.
4. Aktywny udział w zajęciach– oceniany przez cały rok.
Forma oceny:
- Semestr I zaliczenie pisemne.
- Roczna ocena: na podstawie całorocznych prac kontrolnych oraz pisemnego testu rocznego (test odbywa się na ostatnich zajęciach).
Metoda punktowa:
Aby zaliczyć przedmiot, należy uzyskać co najmniej 60% w każdej z poniższych kategorii:
Semestr zimowy:
- 60% za pracę własną na zajęciach.
- 60% za pracę samodzielną na platformie CKC.
- 60% w teście semestralnym.
Semestr letni:
- 60% za pracę własną na zajęciach.
- 60% za pracę samodzielną na platformie CKC.
- 60% w teście końcowym.
Skala ocen:
- 60%-68% – ocena dostateczna
- 69%-76% – ocena dostateczny plus
- 77%-84% – ocena dobra
- 85%-89% – ocena dobry plus
- 90%-100% – ocena bardzo dobry
Termin testu:
- Test końcowy odbędzie się na ostatnich zajęciach w semestrze
Literatura
Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. A1-B1. Berlin: Cornelsen
Jin, Friederike & Voß, Ute (2018): Grammatik aktiv. B2-C1. Berlin: Cornelsen
Buscha, Anne & Szita Szilvia (2015): Grammatik (Teil B u C). Leipzig: Schubert Verlag
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: