Fonetyka korektywna francuska 4100-1SFKJFO
Problematyka zajęć:
Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek ustnych jednobrzmieniowych.
Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek ustnych wielobrzmieniowych.
Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek nosowych.
Rozróżnianie i wymowa półsamogłosek francuskich.
Rozróżnianie dźwięczności i bezdźwięczności w opozycjach spółgłoskowych.
Wymowa dźwięczności i bezdźwięczności w opozycjach spółgłoskowych.
Wymowa francuskiego [R].
Rozróżnianie i stosowanie różnych akcentów.
Rozróżnianie i interpretacja różnych schematów intonacyjnych.
Stosowanie różnych schematów intonacyjnych.
Percepcja i realizacja rytmu wypowiedzeń w języku francuskim.
Poznanie zasad transkrypcji fonetycznej.
Poznanie wybranych relacji fonogramicznych.
Poznanie wybranych zjawisk fonetycznych typowych dla języka francuskiego: elizja, łączenie międzywyrazowe, h nieme i h przydechowe.
W cyklu 2023Z:
Problematyka zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza : Student zna i rozumie:
- w podstawowym stopniu wybrane fakty, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, w szczególności fonetyki języka francuskiego, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym S_W01)
- podstawową terminologię z zakresu fonetyki, korekcji fonetycznej w nauczaniu języka francuskiego (S_W02)
- w znaczącym zakresie na czym polega rola znajomości fonetyki w procesie komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim. Potrafi interpretować prawidłowości i zakłócenia aktu komunikacji na poziomie podsystemu fonicznego języka. (S_W16)
Umiejętności: absolwent potrafi:
- skutecznie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować oraz wykorzystywać informacje językowe dotyczące fonetyki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim oraz w języku francuskim (S_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z uczeniem się i nauczaniem poprawnej wymowy języka francuskiego (S_U02)
- analizować i oceniać własne działania w zakresie percepcji i artykulacji głosek języka francuskiego i wskazać ewentualne obszary wymagające korekt (S_U09)
- wykorzystywać przyswojone umiejętności fonetyczne w wystąpieniach ustnych oraz swobodnie i poprawnie wypowiadać się obcym stosując różne wzorce intonacyjne, rytmiczne, akcenty (S_U14)
- posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu (S_U18)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych (poprawność fonetyczna) przez całe życie (S_K01)
- do refleksji i samooceny swojej wiedzy i umiejętności, dokształcania się oraz doskonalenia nabytych kompetencji przydatnych w przyszłej pracy zawodowej S_K02)
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (S_K05)
- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania(S_K06)
Kryteria oceniania
Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz ćwiczenia powtórzeniowe. Praca indywidualna. Ćwiczenia podstaw transkrypcji fonetycznej oraz ćwiczenia w przechodzeniu od języka mówionego do języka pisanego (opanowywanie relacji fonogramicznych).
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach, student ma prawo do 2 nieobecności, 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać.
b) aktywny udział na zajęciach (20% ewaluacji końcowej)
c) praca własna- autonomiczna realizacja ćwiczeń do samodzielnego wykonania (20% ewaluacji końcowej)
Kolokwia ustne (percepcja i wymowa) – (30 % ewaluacji końcowej)
Kolokwia pisemne (przyswojenie zasad transkrypcji fonetycznej i relacji fonogramicznych) – (30% ewaluacji końcowej
Wymagane minimum opanowania kompetencji w obrębie podsystemu fonicznego wynosi 60%
Literatura
1. Gajos M. Podsystemy języka w praktyce glottodydaktyvcznej. Fonetyka , Wyd. UŁ, 2010.
2. Gajos M. Fonetyka i ortografia dźwięku języka francuskiego, Wyd. UŁ, 2020.
3. Abry D. Chalaron M.-L. Les 500 exercices de phonetique, Hachette, Paris 2009.
4. Leon P., Phonetisme et prononciation du francais. Avec des travaux pratiques et d'application et leurs corriges. Nathan Universite, Paris 1992.
5. Charliac L., Motron A.Cl. Phonetique progressive du francais. CLE inetern. Paris, 1998.
6. Piotrowska-Skrzypek M., Gajos M., Deckert M., Biele D.,
C’est parti 1, Draco 2019.
W cyklu 2023Z:
1. Gajos M. Podsystemy języka w praktyce glottodydaktyvcznej. Fonetyka , Wyd. UŁ, 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: