Rekultywacja i remediacja 4030-REK-CW
Ćwiczenia są realizowane częściowo w laboratorium, a częściowo w formie zajęć terenowych. W części laboratoryjnej są przedstawiane przykłady zdegradowanych terenów oraz sposoby ich rekultywacji lub rewitalizacji. Ponadto są prezentowane gatunki roślin stosowanych w rekultywacji, w tym takie, których wykorzystanie jest dyskusyjne z uwagi na ryzyko inwazji lub ekspansji. Przedstawiane są również gatunki roślin spontanicznie rosnące na terenach zdegradowanych z możliwością ich wykorzystania w praktyce (metalofity, halofity). Przeprowadzany jest eksperyment z uprawą roślin na odpadowym podłożu. Przedstawiane są efekty ryzofiltracji na wybranym przykładzie. Podczas zajęć terenowych w obrębie Warszawy lub najbliższej okolicy studenci poznają przykłady obiektów zrekultywowanych, w trakcie rekultywacji lub renaturyzacji. Wyjścia w teren wymagają dobrej kondycji. Odbywają się niezależnie od warunków pogody.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Rozumie znaczenie i funkcje gleb oraz konieczność ich ochrony.
Zna podstawowe procesy degradacji gleb spowodowane działalnością człowieka.
Potrafi powiązać rodzaj zanieczyszczeń i odpadów z rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej.
Potrafi wymienić problemy środowiskowe m.in. składowisk odpadów komunalnych, hałd pogórniczych, wyrobisk, pożarzysk, terenów zasolonych oraz podać sposoby ich rekultywacji.
Zna i rozumie pojęcia związane z rekultywacją terenów zdegradowanych, definiowane w wybranych przepisach prawnych.
Potrafi określić kierunek rekultywacji dla danego obiektu na podstawie uwarunkowań środowiskowych.
Rozumie, na czym polegają kolejne fazy rekultywacji, potrafi ocenić przebieg procesu i jego efekty.
Rozróżnia modele rekultywacji.
Zna gatunki roślin stosowane w rekultywacji, ich biologię i ekologię, dostrzega ryzyko inwazji lub ekspansji w przypadku niektórych z nich.
Potrafi wskazać przykłady roślin naturalnie porastających tereny zasolone oraz metalonośne.
Potrafi podać przykłady zastosowania roślin w remediacji środowiska.
Kryteria oceniania
Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności), prezentacje na zadane tematy, raport z doświadczenia, ustne kolokwium. Końcowa ocena jest średnią z ocen z poszczególnych zadań.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008.
Wierzbicka M. Ekotoksykologia. Rośliny, gleby, metale, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
Turek A., Maciejewska A. 2019. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: