Metodologia badań naukowych 4027-KNS-BG-21-MBN
Celem przedmiotu jest zapoznanie osób biorących udział w zajęciach z procesem badań empirycznych w naukach społecznych: od projektowania badań, poprzez zbieranie danych, po ich analizę i opisywanie rezultatów. Studenci i studentki po ukończeniu zajęć powinni posiadać wiedzę na temat metod i technik badań empirycznych. Podczas zajęć poruszane będą również kwestie istotne zarówno dla badań empirycznych, jak i dociekań innych niż empiryczne, jak np. określanie celu badań, konstruowanie pytań badawczych, prowadzenie przeglądu literatury czy budowanie przekonującej argumentacji.
Zakres tematów:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Wprowadzenie do badań empirycznych w naukach społecznych
3. Cele badań, przyczynowość, hipoteza, jednostki analizy
4. Przegląd literatury
5. Etyka i jakość badań
6. Praca z pojęciami
7. Wykorzystanie danych zastanych
8. Specyfika badań jakościowych
9. Badania terenowe i teoria ugruntowana
10. Analiza danych jakościowych
11. Dobór próby
12. Badania sondażowe
13. Wstęp do analizy danych ilościowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi zaprojektować badania naukowe, aby analizować konkretny problem badawczy. Potrafi zaprojektować narzędzia badawcze, wie jak wybrać odpowiednie metody zarówno badawcze, jak i analityczne. Potrafi zaprojektować badania z poszanowaniem godności ludzkiej.
K_W07: Student zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu kryminalistyki i nauk z nią związanych tj. z zakresu nauk socjologicznych;
K_W08: Student zna kwestie psychologicznych aspektów w wiedzy kryminalistycznej w kontekście popełniania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom;
K_W09: Student znaczenie człowieka jako podmiotu badań, zna fundamentalne zasady identyfikacji człowieka w kontekście zastosowania metod nauk biologicznych w kryminalistyce.;
K_W10: Student zna relacje występujące między kryminalistyką a obszarami nauk chemicznych;
K_W11: Student zna zasady i skutki poprawnego interpretowania zjawisk fizycznych opartych na danych empirycznych w pracy badawczej;
K_U01: Student umie bezpiecznie zastosować techniki ujawniania i zabezpieczania śladów adekwatnie do ich rodzaju oraz warunków otoczenia, bazując na wiedzy z zakresu kryminalistyki;
K_K01: Student ma zdolność uważnego i krytycznego oceniania odbieranych informacji, oceny ich wiarygodności i przydatności z punktu widzenia kryminalistyki; rozumie jednocześnie ograniczenia we wnioskowaniu na podstawie śladów kryminalistycznych i w ich badaniu, wynikające z możliwości stosowanych współcześnie metod badawczych.;
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Literatura
Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Warszawa.
Bäcker R. et al. (2016), Metodologia badań politologicznych, Warszawa.
Becker H.S. (2013), Warsztat pisarski badacza, Warszawa.
Buttolph-Johnson J.B. et al. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa.
Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa.
Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Warszawa
Jemielniak D. (red.) (2012a), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012b), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa.
Kvale S. (2012), Prowadzenie wywiadów, Warszawa.
Schaffer F.C. (2015), Elucidating Social Science Concepts, New York.
Schwartz-Shea P., Yanow D. (2012), Interpretive Research Design. Concepts and Processes, New York.
Sułek A. (2001), Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: