- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Po polsku bez akcentu - trudności wschodnich Słowian w wymowie i intonacji języka polskiego. 4024-TWSWIJP-OG
Zajęcia kierowane są do wszystkich studentów UW pochodzenia wschodniosłowiańskiego lub tych, którzy czują, że ich błędy w wymowie i obcy akcent wynikają z wpływu L1 (język pierwszy), L2 (język drugi) itd. na język polski. Celem zajęć jest doskonalenie wymowy polskiej poprzez ćwiczenia z wykorzystaniem metody kontrastywnej.
Elementy wykładowe pomogą studentom rozszerzyć wiedzę z dziedziny fonetyki i fonologii w ujęciu kontrastywnym. Uwrażliwienie na poprawną wymowę przygotuje studentów do samodzielnej pracy nad eliminowaniem błędów. Celem ćwiczeń jest nie tylko poniesienie kompetencji fonologicznej w języku polskim, lecz także uwrażliwienie na kulturę wymowy i korzyści wynikające z poprawnego komunikowania się z innymi.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student
- zna i rozumie
W_01: jakie są cechy akcentu wschodniosłowiańskiego w polszczyźnie
W_02: co to jest fonetyka, fonologia, intonacja, prozodia
W_03: co to jest fonetyka kontrastywna i w czym pomaga jej znajomość
- potrafi
U_01: posługiwać się sprawnie językiem polskim bez typowych błędów w wymowie i intonacji
U_02: wskazać typowe błędy w wymowie i intonacji wschodnich Słowian w języku polskim i je poprawiać
- ponadto student jest gotów
K_01: odnosić się ze zrozumieniem do obcych akcentów w polszczyźnie, cudzych błędów fonetycznych i potknięć językowych
K_02: poczuć większą swobodę i pewność siebie w posługiwaniu się językiem polskim
K_03: do uwrażliwiania siebie na poprawną wymowę i intonację
K_04: do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności
Kryteria oceniania
•obecność na zajęciach, aktywny udział w ćwiczeniach, wykonywanie zadań typu:
- projekt: w trakcie semestru studenci przygotowują czytanie dłuższych tekstów (proza, poezja, dialogi filmowe) na potrzeby nagrania w studiu, w różnoraki sposób interpretując fonetycznie tekst.
- odgrywanie ról: studenci wybierają reklamę lub wypowiedź jednego z mistrzów mowy polskiej i przygotowują ten tekst dla grupy, wcielając się w rolę interpretatora.
zaliczenie na ocenę
projekt końcowy
Literatura
materiały własne autora
zasoby Internetu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: