Metody badań kulturoznawczych 4018-WYK36
Przedmiot składać się będzie z następujących wyróżnionych cykli tematycznych:
1. wstęp teoretyczny
2. przykłady tematyczne i formalne
3. projektowanie badań
Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z ze specyfiką prowadzenia badań, głównie jakościowych oraz interpretacji zjawisk w obszarze takich aspektów życia, jak tożsamość, nacjonalizm, język, taniec czy kultura popularna. Duży nacisk w zajęciach będzie położony na metody badań terenowych oraz sposoby analizowania tekstu. Poszczególne zagadnienia będą omawiane w odniesieniu do konkretnych przypadków pochodzących z bsanu śródziemnomorskiego, głównie z Grecji i Cypru..
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach oraz specyfice dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;
rozumie specyfikę studiów regionalnych;
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę szczegółową, obejmującą teorie i metodologie z zakresu badań kulturoznawczych;
zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych;
ma szczegółową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju badań kulturoznawczych i tradycjach badawczych;
zna i rozumie zasady warsztatu w naukowego w badaniach kulturoznawczych, w tym zaawansowane metody analizy i interpretacji.
Student w zakresie kompetencji:
nabywa kompetencje poznawcze oraz funkcjonalne w zakresie dostosowania do przedmiotu badania odpowiedniej metodologii porównawczej;
potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny;
potrafi korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych baz danych i czasopism.
Student w zakresie kompetencji społecznych:
rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będzie:
* aktywność na zajęciach,
* przygotowanie prezentacji,
* praca pisemna z nią związana.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura ogólna (przykłady):
Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
Buchowski M., Burszta W., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992.
Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005 .
Herzfeld M., Zażyłość kulturowa. Poetyka społeczna w państwie narodowym, Kraków 2007.
Metody badań jakościowych, t. 1-2, red. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009.
Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, Kraków 2005.
literatura szczegółowa (przykłady):
Leigh Fermor P., Mani. Podróże po południowym Peloponezie, Warszawa 2013.
Papadakis Yiannis, Echoes from the Dead Zone, London-New York 2005 (fragmenty).
Nikos Dimos, Nieszczęście bycia Grekiem, Wrocław 2016.
Wrazas Ilias, Dyskomfort (nowo)Greków, Wrocław 2010.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: